Gå til innhold

Ser dere "Fødeavdelingen" ????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Djises!! Er det så jævlig vondt???

Jeg tok keisersnitt første gang, så aner ikke hva pressrier er feks. Hadde vanlige rier, for jeg ble satt i gang, men resten har jeg aldri opplevd!

Så jeg aner virkelig ikke hva jeg går til denne gang.

Men hun som er på nå skremmer livet av meg! Er det sånn det er å føde? Tror jeg kommer til å dø da! :-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pressriene er ikke så vonde. De er MYE bedre enn vanlige rier og det gjør godt å få jobbe med kroppen.

Du kommer ikke til å dø og du kommer til å klare det fint. Klart det gjør vondt, men det klarer du,)

Skrevet

Hun 20-åringen tar jo helt av...!! Herregud, jeg hadde klikka om jeg hadde vært hennes jordmor

Skrevet

det er vondt- men det er jo verdt det! vondt når riene står på, når pressriene kommer kommer også kraften man ikke viste man hadde gjen!

Skrevet

Neida, denne jenta er ung og livredd. Når du spenner deg og ikke klarer slappe av kjennes det værre, og når du aldri har følt smerter tidligere kan du lett få panikk.

Vi har alle forskjellig smerteterskel, men det er panikken som er værst for denne jenta tror jeg. Hun puster ikke og hun spenner seg så veldig.

Da jeg hadde 2 cm åpning var jeg hjemme og stelte som vanlig jeg. Jeg klagde og jamret ikke sånn som det der i det hele tatt. Da jeg syntes smertene ble såpass sterke at jeg tenke det ville skje noe snart reiste jeg til sykehuset og hadde 8 cm åpning.

Hvis det er noen trøst har jeg hatt et keisersnitt og født tre stykker vaginalt. Jeg synes keisersnittet var ti ganger værre. Hadde min første blitt tatt med keisersnitt hadde det aldri blitt fire unger, heldigvis var det siste som måtte ut på denne måten. Aldri igjen!

Men født vaginalt kunne jeg fint gjort flere ganger :)

Skrevet

Man har jo forskjellige smerter hver person da, ingen fødsler er like. Jeg hadde jævlig vondt fra 4- 10 cm på begge ungene, trodde virkelig jeg skulle DØ. Var det jævligste jge har vært med på..... Og som hun sa over her at hvis man spenner seg i tillegg og ikke prøver og slappe av så blir alt verre også.

Skrevet

Ser ikke på. Da får jeg ikke sove i natt. Du kommer sannsynligvis til å tro du skal dø av smerte, men du gjør ikke det. Også har man jo altids epidural, men ikke be om det for sent.

Skrevet

kunsten er å slappe av- selv om det gjør vondt- og ikke gi opp. Man må konsentrere seg, om å holde fokus

Skrevet

Ja det var ubeskrivelig vondt med nr en synes jeg. gikk relativt bra hjemme, men kom inn med 9 cm åpning å fikk litt panikk. Var noe helt annet enn jeg hadde forestilt meg, dette skulle jo ta tid!!!! Var mange mennesker til stede og det var litt kaotisk. Panikken tok meg raskt, det ser jeg i ettertid :-)

Nr 2 var på langt nær så ille. Da var jeg mer i min egen verden å gav faen i folk rundt. Dette visste jeg at kroppen min taklet, jeg visste best selv hvordan ting skulle gjøres. Det var knapt lyd fra meg, og jeg nærmest beordret jordmor hvordan jeg skulle ha ting. Tok kontroll over situasjonen å var litt mer striks :-)

Skrevet

Hun gjør det jo egentlig mye verre for seg selv. Hvis hun hadde pustet riktig og ikke kavet sånn hadde kroppen frigjort endorfiner samt at veene antageligvis ville gitt et større utbytte. Hun bruker jo all energi på å skremme livet av seg selv og stakkars Ed:)

Skrevet

Trodde jeg var en pingle under fødselen, men når jeg ser på henne var jeg visst ikke så ille likevel. Oppførte meg sånn som henne mellom 9 og 10 cm, ungen satt fast, epiduralen virket ikke og de peiset på med drypp. Da skreik jeg i 5 timer til han endelig kom ut. Pressrier hadde jeg dessverre ikke.

Skrevet

Ja, skikkelig elendig fødekvinne. Burde ta seg sammen og slappe av!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg syns smertene var helt overkommelige. Jeg fødte uten smertestillende, og uten å skrike, jamre, hyle etc. Som noen over her sa: Kunsten er å slappe av! Pust rolig, med hele magen, og fokuser på å ikke spenne deg, så går det helt fint :-)

Skrevet

Jeg opplevde det ikke som ho i det hele tatt.

Syns det var helt greit å føde jeg. Ja, det var vondt, men ikke så vondt som det ser ut som ho har.

Men jeg tror jeg hadde en veldig fin fødsel i forhold til mange andre og.

Skrevet

Hehe, blir helt flau over hun unge jenta jeg også... makan til drama. Selvfølgelig gjør det vondt, men herregud da :P For en oppførsel!

Skrevet

Hu unge har en altfor snill mor hvertfall....hihi!!

Skrevet

stakkars jenta hyperventilerer- da blir alt mye verre.

men det vondt, ingen kan komme å si noe annet.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Dessuten går det fortere når man slapper av! Og badekar er helt genialt :-)

Skrevet

Hehe, hun er i motsatt ende av meg under min fødsel. Sååå vondt syns ikke jeg det gjorde. Jeg var helt rolig og behersket, slappet av og konsentrerte meg om pustingen. Ikke et skrik eller hyl i det hele tatt.

Men, men, ingen er lik tydeligvis.

Likte at moren satte henne på plass da :-p

Skrevet

Huff, jeg føler jeg var litt sånn selv nå med sistemann - inni min egen verden, sto og jamret og stirret på meg selv i speilet mens jeg hang fra den der prekestolen, og jordmor og en noe skremt samboer sa at jeg måtte vekk fra speilet og ta det med ro...

Men dette var da det nærmet seg full åpning, og epiduralen ikke virket, får unnskylde meg selv med det..hehe. Tydelig at ingen fødsler er like - jeg har komt til sykehuset med 4 cm åpning med begge barna mine, og på det tidspunktet har riene vært ganske så overkommelige. Sånn i forhold til hun på TV-programmet mener jeg.

Skrevet

Hold fokus, slapp av og konsentrer deg så går det helt fint. Det gjør vondt, men denne unge panikkslagne jenta gjør det tusen ganger værre for seg selv.

Jeg fulgte noen gode råd jeg fikk og kom meg greit gjennom fødslene mine uten smertelindring.

Stå på bena dine, jeg sto i prekestolen eller lente meg til vinduskarmen. Smerten ble mindre når jeg sto.

Hold bekkenet mykt og åpent, under riene kan det hjelpe å "vippe" bekkenet litt frem og tilbake.

Pust skikkelig, ikke hyperventiler.

Slapp av, følg med på hendene dine. Når du knytter nevene knytter du også resten av kroppen. Åpne hendene og pust.

Tell deg gjennom riene, du lærer fort å kjenne igjen riene dine. Jeg telte litt sakte og visste at smertetoppen var på ca 6-7 også slapp det taket på ca 12. Da visste jeg at nå nærmer det seg toppen, og ikke minst at nå blir det bedre.

Å føde er vondt, men det er en flott opplevelse likevel. Du kan glede deg!

Skrevet

Snill mor herregud!! blir en fin bestemoe det:O)

Stakkar ED!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...