Gå til innhold

Begynnende brystbetennelse, og ikke noe melk på det ene brystet... HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3 uker og igår fikk jeg flammet utslett på puppen og høy feber, den har ligget på 39.6 hele tiden, jeg tar paracet og gir henne så ofte som mulig samtidig som jeg maserer på puppen, men jeg har så si ikke noe melk på denne lenger :( hva kommer det av og hva kan jeg gjøre for å få melk igjen, jeg har hatt så enormt med melk før ser dere... huff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff.. stakkars deg. Jeg vet hvordan du har det. Jeg er nemlig veteran i å ha brystbetennelse..

Har ei jente på 6 mnd nå og har hatt 7 brystbetennelser så langt. Ikke moro i det hele tatt.

Jeg måtte gå på antibiotika ett par ganger og da ble også melkeproduksjonen satt ned. Til trøst kommer den tilbake. Det er bare å fortsette å amme så ofte som mulig selv om det nestren ikke kommer noe ut. I tillegg kan du ta deg en varm dusj og massere det ømme brystet.

Pass på at du ikke fryser og vær veldig forsiktig med å la brystene lufttørke dersom det er kaldt i rommet. Jeg fikk betennelse av å amme henne på natten og sovnet av med puppen bar på det kalde rommet.

Håper det går over fort.

Skrevet

Hei. Jeg hadde også begynnende brystbetennelse to ganger den første måneden jeg ammet. Var på barsel og snakket med en jordmor/barnepleier, og fikk tips om å IKKE ha på BH. De tok en slik nettingtruse og ordnet en bh av den. (klippet hull mellom beina på trusa, slik at jeg kunne tre den over hodet og ha armene ut gjennom hullene der beina egentlig skulle vært.) Deretter pakket de et stort stykke vatt/bomull inn i et stor klut og pakket den godt rundt puppene mine, før de trakk nettingtrusebhen ned over...hehe.. Ser ikke så vakkert ut, men det hjelper å holde brystene varme og tørre. Så ut som Dolly Parton et par dager :P Dette hadde jeg på hele tiden når jeg var innendørs, istede for BH. Det er lettere å få brystbetennelse hvis man har på stram bh, men det vet du kanskje fra før ;) Jeg masserte også veldig ofte, men måtte pumpe meg fordi jenta ikke fikk dreis på puppingen. Jeg slapp unna skikkelig betennelse og fikk massert det vekk i løpet av et par dager. Fikk veldig lite melk i det brystet som var betent, men det kan jo ha andre årsaker. Masse lykke til, det er noe dritt! :)

Skrevet

Samme her! som Purlykke...

Fikk ikke betennelse i brystet, men tette,vonde melkeganger som ga feber om influensalignende symptomer.

Det startet da babyen lå urolig til brystet og puppen ble bare halvtømt...Jeg la babyen til "godbrystet" og så pumpet jeg det andre for å slippe babyens frustrasjon.

Jeg leste at en kun skal massere melkegangene når det ammmes...når melken stømmer fremover. og holde brystet vamt, eks dusj.

Det kom nesten ingen melk av det ene brystet...men etter 2-3dager med hyppig amming/pumping...så er det endelig storproduksjon igjen:-)

Lykke til!

Skrevet

Hvis du "bare" har tette melkeganger så vil det gå over når du masserer og pumper/ammer deg helt tom minst hver annen time døgnet rundt en dag eller to. Les feks på ammehjelpen.no om hvordan du skal gjøre det. Du har nok melk igjen - den kommer bare ikke ut pga tette melkeganger! Og ved å pumpe/amme deg tom annenhver time døgnet rundt en stund vil du stimulere melkeproduksjonen såpass mye at det kan hende du føler du har for mye melk når du er ferdig og har åpnet brystet igjen ;)

Har du hatt veldig såre brystvorter ville jeg tatt meg en tur til legen om jeg var deg for å få tatt prøve av morsmelken - da er det mulig du har gule stafylokker (en såkalt "ekte brystbetennelse") og da trenger du antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...