Gå til innhold

Leggetider, litt større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 5 åring som legger seg 19-19.30 og en 10 åring som legger seg 20.30. 10-åringen vil utvide når han starter i 5 klasse, men jeg er usikker. 5-åringen virker grei med leggetidene, men uansett kjekt å høre hva som er gjennomsnittet ute i landet vårt :) Begge gutta mine står opp kl 07 på hverdager :)

Ønsker å høre når deres barn legger seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når står de opp da?

Fireåringen her i huset legger seg 19:45-20:00, men dagen hans starter ikke før halv åtte, så han får stort sett den søvnen han trenger, og er blid og fornøyd.

Så hvis jeg sammenligner min fireåring med din tiåring høres det ut som om han legger segl ganske tidlig, og godt kan få være oppe litt lengre. Men står de desto tidligere opp er det sikkert fornuftige leggetider:)

Skrevet

Som jeg skrev - de står opp 7 :)

Skrevet

Ingen som har lyst å svare på dette innlegget? Ikke spennende nok? Kom igjen da, dere som hra større barn!!! Det er vel også noe av meningen med forumet, eller? Ikke bare små barn ,graviditet og sex??

Skrevet

Jeg har ei jente på 8 år, som legger seg 20.30-21.00. Hun står opp klokken halv åtte om morgenen uten noe problem. Så at tiåringen din får være oppe til ni, må vel gå greit.. Men det er jo du som kjenner dine barn da, hvor mye søvn de trenger for å være i form til neste dag..

Skrevet

7åringen min legger seg 19.30, får lov til å lese/høre på cd til 20.00.

Står opp kl.07.00.

Om hun sovner senere enn 20.15 er hun forferdelig trøtt og sur om morgenen:(

Skrevet

12 og 10 åring kl 21.00 (selvom det kan dra ut litt nå på vårsiden), 4 åring ca 19.30-20.00 (sjelden etter 19.30 i vinter). Ungene står opp mellom halv 7 og 7.

Skrevet

Min på snart 9 år legger seg kl 20 og får lov å lese til kl 21 i sengen. Hun skal stå opp kl 07, men det er forferdelig vanskelig. Vurderer å si at hun må legge seg 1930 og så få lov å lese til 2030.

Jeg selv hadde 20 som leggetid helt til jeg begynte i 6. klasse (11 år, ungdomsskolen i USA), og da ble det kl 21.

Synes heller det er best at barn legger seg for tidlig enn for sent. Og blir stadig overrasket over foreldre i nabolaget som lar ungene herje ute til gjerne 21-22 om kvelden.

Skrevet

5 og 7 åringen er i seng til 19.30-20.00 (dess trøttere de er, dess tidligere blir det).

Synes det er særlig viktig at skolebarnet får nok søvn, når dagene starter 7 så er det viktig at barnet er utvhvilt og klar til ny skoledag.

Det er du som kjenner barnet ditt best - hvor mye søvn trenger han?

Skrevet

Foreslår at dere lar 10 åringen legge seg 30 min senere, men forutsett da at han står opp selv til tiden hver morgen. Greier han ikke det får han for lite søvn og må legge seg tidligere.

Skrevet

Det er jo litt forskjell på hvor mye søvn barn trenger.

Eldste min blir 9 år i morgen (3.klasse), han har hele dette skoleåret lagt seg klokka halv ni. Da står han opp av seg selv mellom klokka seks og halv syv. Han er da uthvilt, blid og sulten, med andre ord får han mer enn nok søvn. Han la seg klokka åtte forrige skoleår, men på slutten våknet han før seks om morgenen, så vi utvidet til halv ni.

Nest eldste gutten min er 6 år (siste år i barnehage) og han legger seg klokka åtte. Han våkner da av seg selv mellom halv syv og syv om morgenen.

Jeg krever at de er ute av senga uten trøbbel og sure miner til klokka syv. Det har aldri vært noe problem med de leggetidene vi har, eldste har jeg aldri noengang vekket, han er oppe før meg. Nest eldste har jeg vekket kanskje to ganger dette året. De begynner stelle seg ca et kvarter før sengetid da, de er i senga klokka åtte og klokka halv ni.

Jentene mine på 15 mnd og snart 3 år legger seg begge to klokka sju og sover til halv syv om morgenen. De sover begge to mer enn guttene noengang har gjort, så det er forskjell på barn og du kjenner jo dine best og ser hva slags behov de har.

Skrevet

Kjempefint, tusen takk for svar!! det hjalp visst å kjefte litt her, hehe. Neida :) Da har jeg iallefall litt å gå ut fra, for min 10-åring er trøtt uansett hvor tidlig han legger seg, men kvikner alltid til etter en dusj. Så da får vi se da, hva han får lov til etter ferien :)

HI

Skrevet

Her får 10åringen legge seg kl 21. Går på badet et kvarter tidligere. Er også oppe kl 7 på hverdager, og det går helt fint.

3åringen legger seg mellom 19.30 og 20. Han trenger veldig lite søvn og er som regel oppe rundt kl 6.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...