Gå til innhold

Luten og andre dukfolk

Anbefalte innlegg

Gjest amandine
Skrevet

Skjønner du er en artsfrende?Jeg også er en trygg havn for duker med en særlig forkjærlighet for gamle broderte og damaskduker (nææh).Hva slags duker myldrer hos deg? Bare ren nysgjerrighet, altså;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke luten, men jeg samler på hekleduker. Å tenke at noe har sittet og jobbet med dette praktverket av en duk, lagt mye tid og kjærlighet i det, er en vakker tanke. Og så er det trist at noen ikke har satt pris på det og hiver det til Fretex.

Men der er jeg, kjøper de og gir de den kjærlighet de fortjener.

Gjest sug lut
Skrevet

Hm, la meg se - vi har endel kategorier duk her, serru.

1. Hardangerbroderi etter oldemor, som aldri ligger framme men alltid er elsket.

2. Gammeldagse kaffeduker, broderte og med blondekant, som man ikke kan vaske hardt nok til å få av flekker men det er ikke så farlig, de kommer fram til bursdager og kos selv om vi har et litt ureglementert kaffebord. Arv etter gammeltante og bestemor.

3. Damask og juksedamask (eller er det kanskje damask det også - bare litt dårligere kvalitet) - har vel fem stk, men har nå så stort bord at det uansett må brukes to av gangen. Julaften, here we come. Arvet.

4. 60- og 70tallsduker, kvadratiske, med trykk klare gulfarger (og evt andre farger men alltid gul) i sånn mykvasket bomull. Loppemarkedfunn.

5. Metervareduker, mest fra Ikea i store grafiske mønstre, men noen andre også.

6. Grov indisk bomull, til spisebord, type Ikea, som ungene har lagt sin elsk på hver sin (rosa og knall oransj, respektive) så de må vi beholde.

7. Batikk metervare fra mutter og fatter reiste til Afrika.

8. Juleduker.

Har jeg nevnt tøyservietter? spisebrikker? Hm.

Skrevet

Å ja! Det glemte jeg, som Sug Lut sier; juleduker. I alle mønstre og fasonger. Gjerne de små, søte brikkene i flortynt stoff. Men engler. Og dompaper.

Større juleduker taes også i mot med takk. Fant et stort, ovalt ett på Fretex før jul. Med engler, harper og annet snadder. :-)

Skrevet

Klart du er luten, alle er luten og luten er alle.

Jeg føler derfor at jeg er ansvarlig for å svare.

Og det ikke om duk, siden jeg ikke eier en eneste en, enda, men om hekling. Jeg har et digert hvitt hekla sengeteppe som min farmor lange for mange herrens år siden. Det er nydelig det.

Skrevet

Åh, høres vakkert ut. :-) Heldige du. Bestemor heklet mye hun også. Men på sine eldre dager ble hun litt ukritisk til eget fargevalg.

Jeg har noen duker fra henne som er orange og grønn (sammen) og den stilen der.

Men de er laget med hjertet, og skal aldri på Fretex. :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg leste "Med engler. Og dopapir". Det var et litt speisa design...

Skrevet

Engler og dopapir hører sammen her jeg kommer fra. På bøgda er alt fint når det står ved siden av en engel.

Gjest amandine
Skrevet

Så det er flere som meg, altså! Jeg har uante mengder, og er også av typen "stakkar er det ingen som er glad i deg da her du ligger hos fretex jeg tror du må bli med hjem"... Og servietter og heklede brikker jeg ikke kan kvitte meg med men aldri bruker.. Synes det var så fint da jeg i mannens mormors dødsbo fant samme heklebrikken som jeg har etter min egen farmor, og tenker på at der har to kvinner heklet samme brikke omtrent samtidig vil jeg tro, men på hver sin kant av landet og uten å vite at de senere skulle havne på samme bord.. Ja ja litt nostalgisk I know, spesielt siden begge kjerringene var rivjern men so what!

Skrevet

Snufs snusfs, den er til å grine av, brikkehistorien din.

Jeg har linduker med blondekanter og diverse hvite blomstrete, samt noen heklede som er arvet etter min bestemor.

Gjest amandine
Skrevet

Rett og slett en ukjent hemmelig orden av duksamlere! Plutselig lurer jeg på hvorfor i alle dager jeg finner så mange på fretex når alle dere lusker rundt i buskene! Veldig svak for spesielt servietter med gamle monogram, jeg da, skriftsprø som jeg er;)

Skrevet

Det kanskje som med narkomane og andre skumlinger, de finner hverandre uansett hvor de bosetter seg. ;)

Skrevet

Hehehe. :-) Jeg får iallefall en smule abstinenser når det er lenge siden jeg har vært på Fretex. Jeg burde kanskje ikke si det høyt, men...

Gjest amandine
Skrevet

Dorris, en gang i uken iallefall, ellers får jeg abstinenser. . Har nå lov kun til handel av sølv, koboltblått, roser og tekstil med alder +/- 100. Holder hardt.

Skrevet

Har du fått restriksjoner? Hvem våger å sette slike umenneskelige krav til deg?

Gjest amandine
Skrevet

Jeg har måttet lage dem selv, ref tidligere tråder. Har kun vanlig enebolig og riktignok et sommerhus i tillegg, men det er fullt. Rett og slett.

Skrevet

Det bugner i skapene her også. Men så lenge ikke mannens underbukser er no omsydde hekleduker klager han ikke. :-)

Skrevet

Fullstendig tekstiltulling. Har samlet gamle pyntelaken i årevis, har ett utall broderte og blondepyntede puter i lin, med mellomverk. Klarer ikke gå forbi gamle, vevde duker, og har massevis av broderte kaffeduker og løpere. Har også gamle, håndbroderte gardiner, og skikkelig gamle trådgardiner, så skjøre at jeg ikke tør ta det i maskinen. Heklet masse tidligere, noe jeg stort sett ikke bruker nå, men resultatet ble heldekkende spisebordduk, sidegardiner og sengetepper i tillegg til div andre duker som ligger å håper på at noen andre skal ha lyst på dem.

Skrevet

oi. Jeg glemte gryteklutsamlingen min. De skal være forseggjorte og gamle, slike som oldemor hadde på kjøkkenet, har noen par av de og som ikke blir brukt, men henger til pynt.

Gjest amandine
Skrevet

Hjelpes, jeg har visst møtt min overmann/kvinne! Og så vittig at vi er en hel gjeng her som har så mye forskjellig til felles,egentlig! Tenk for en fest vi kunne hatt!

Skrevet

Ikke sant. Jeg har gamle laken nok til DET togaparty. Og setter vi likør på alt det vi skal dyrke og atpåtil drikker det, havner vi vel i arresten i tillegg. Kult:)

Skrevet

Annonsen var slettet.Var det en blomsterduk? ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...