Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen som vet hvorfor det blir spurt om hvilken religion man tilhører på helsekortet og journalkortet man skal fylle ut. Er selv medlem av statskirken så det er jo ingen "big deal", men hva om jeg hadde vært satanist. Eller jøde og møtt på en muslimsk konservativ lege? Kan man med hånden på hjertet si at dette ikke hadde farget holdningen til de som jobber på fødeavdelingen. Reagerer også litt på at yrket bes oppgitt. I noen tilfeller vil det selvsagt være hensiktsmessig at helsepersonellet vet hvilket yrke man har men jeg er ganske sikker på at oppgir man feks prostituert eller noe annet laangt nede på den sosiale rangstigen så kan dette (kanskje ubevisst) påvirke måten man blir sett og behandlet på. Jeg har en lang og god utdannelse men hadde jeg vært en satanistisk prostituert (for å sette det på spissen) så vet jeg ikke om jeg hadde vært komfortabel med å føre opp dette på noe skjema.

Noen som vet hvorfor de spør om sånt, annet en at det er greit å vite "alt" om deg dersom anledningen byr seg. Er det forresten noen som ikke har svart på røyke/drikkevaner fordi de synes det er et privat anliggende? Eventuelt svart usant for å ikke bli stigmatisert? Hverken røyker eller drikker, men kan tenke meg at det kan føles litt ukomfortabelt dersom man gjør det i blandt. Mange fordømmende mennesker, også blandt helsepersonell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...