*tornerose* Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Heisann ;-) Nå har det seg sånn at lille skjønne pusen min på 1 år skal bli mamma.... Har fått med meg at katter går drektig ca. 2 mnd (pluss-minus)... MEN nå føler jeg at pus er temmelig sprekkeferdig for å si det sånn... Har gått gravid kjempe lenge og jeg har kjent liv i mange uker... Hun har gått rundt å lett etter fødeplass i hele huset og har funnet seg et "rede" under senga til den eldste dattera mi ;-) der har hun overnattet i snart 1 uke.... Tror dere fødsel er rett rundt hjørnet?..!!! Er det noen der ute som kan hjelpe meg med litt informasjon rundt kattefødsel, er det noe jeg bør forberede meg på?.... Bør jeg være der for henne, eller ordner hun opp selv?... Hun er ganske avhengig av meg sånn ellers, så jeg tror egentlig hun vil ha meg tilstede, men det vet jeg kanskje ikke før fødselen er i gang og hun enten jager meg bort eller gir uttrykk for at hun vil ha meg som jordmor ;-D Uansett spennende er det og utålmodig er jeg :-) Takknemlig for svar/ tilbakemeldinger fra noen som har litt erfaring ;-) Klem fra meg ;-)
moe_ Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Katter er flinke dyr, men du kan jo holde deg i nærheten i tilfelle det trengs hjelp - husk å ikke stresse henne så det er en hårfin balansegang. Statistikken taler dog for at hun klarer det hele elegant selv. Fred og ro er viktig, også riktig mat og drikke. Sjekk også google, mange nyttige linker der.
Miss Honey Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Det høres ut som noe er på gang ja. Jeg har hatt mange katter i mitt liv og har hatt ca 15 kattefødsler til sammen her hjemme. Jeg har vært til stede på alle. Jeg har alltid merket når fødselen har nærmet seg. Da har kattene fulgt etter meg hele dagen og vært ekstra kosete. Og av en eller annen grunn fødte de alltid i senga mi eller på rommet mitt da jeg var yngre. Jeg har aldri opplevd en katt som føder på dagen, det har skjedd på natten men har merket utover kvelden at hun blir urolig, og når det nærmer seg enda mer, begynner hun kanskje å gni rumpa mot golvet og slepe seg bortover på en måte hehe.. Jeg har alltid vært inne i rommet og sett på men aldri blandet meg inn. Dette klarer katten fint på egen hånd. Kan godt hende hun vil ha deg der, men du trenger ikke hjelpe Har bare opplevd en gang at en kattunge døde rett etter fødselen, da manglet den på en måte skallen på hodet sånn at jeg kunne se rett på hjernen. Det var forferdelig:( Men kattemor prøvde alt hun kunne å slikke "såret" og vekke den opp igjen eller noe.. Så hun "glemte" glemte de andre ungene og trødde på de så jeg måtte bare få fjernet stakakrs lille ungen så hun kunne ta seg av de andre. Det var ikke noe gøy stakkars Men det går nok kjempefint, de klarer seg alene hvis du ikke er der også, føler på meg det kommer til å skje i natt! Lykke til!
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 Høres ut som det er fødsel i nærmeste fremtid ja Da katten min fikk kattunger i fjor, så gav hun tydelig uttrykk for at hun ville ha meg der. Jeg skjønte på morgenen at noe skulle skje, for hun pep mye gjennom natten, og forsøkte å klore seg gjennom døren til soverommet mitt.. Stod opp og kjørte datteren min i bhg, og dro innom butikken for å kjøpe kattesand og litt ekstra god mat til henne.. Da jeg kom hjem stod hun helt desperat ved døren og hylte etter meg.. Hun hadde da pressveer, og jeg forsøkte å legge henne i esken vi hadde bygget rede i, men hun hoppet bare ut og løp bort til meg. Da vi flyttet esken bort til stuen, og jeg satte meg ned ved siden av, så la hun seg opp i esken og begynte utdrivningen.. Jeg holdt hånden på magen hennes, snakket kjærlig til henne og strøk henne på hodet under hele fødselen.. Etterhvert virket det som hun ble litt urolig og stresset, så jeg trakk meg litt unna, men da kom hun hylende etter.. Så jeg måtte rett og slett sitte med en hånd på henne under hele fødselen, da slappet hun og følte seg trygg... Hun ble også ekstremt kosete og kontaktsøkende mot meg i dagene før fødselen, rett før fødselen satte i gang, så hadde hun litt blodtilblandet slim i rumpa.. Lykke til med kattemors fødsel da, det er så herlig å få lov av katten sin å være med på dette, og se hvor herlig naturen er, så flinke de er til å ordne opp selv
*tornerose* Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2010 Hei jenter ;-) Tusen takk for både erfaringer og nyttig informasjon :-) Oj, nå er jeg iallefal spent på fødselen, hehe ;-) Håper alt går fint for seg og at hun ikke får noen komplikasjoner.... Jeg vil jo helst være der med henne for kjenner jeg pus rett så vil hun ha "mamma`n" sin der ;-) Ingen fødsel på gang enda ser det ut til, helt utrolig, hun er så svæææær.... og hun går liksom rundt å ser på meg og vil formidle noe, virker litt forvirra rett og slett ;-) Nå skal jeg ut å leke litt med barna i hagen i det nydelige været også krysser jeg fingrene for at ting begynner å skje i kveld ;-D ;-D Nok en gang tusen takk for info, alt mottas med stort TAKK :-) Klem igjen fra
*tornerose* Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2010 En ting til jeg kom til å tenke på; det er vel ikke så lurt å sleppe henne ut nå vel?!!!! Hun mjauer og vil ut, er jo vant med å ta noen turer ut til dagen.... men er så redd hun skal føde ute....
ღLiamGulletღmars-10 Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Ikke slipp hun ut! Mammas katt fødte under huset, å det var bare flaks at vi fant dem før nabobikkja tok di.
*tornerose* Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2010 Oj, ja det er nok best å holde henne inne, har sluppet henne ut litt om dagene, men da har jeg vært ute med henne, sånn at jeg har kontroll :-) Det er nok noe på gang her nå ja, hun er oppe på loftet og veksler mellom rommene til døtrene mine ;-) under dyna..!!!! *spennende* :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå