Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 for lavt stoffskifte kan behandles ja, men ikke alle pasienter er like "behandlinsbare". Og veldig mange går ikke bare ned igjen selv om stoffskifte blir regulsert - desverre
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Enkelte medisiner og p-piller kan føre til overvekt hos noen.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Endel psykiske lidelser som gjør at folk får et unormalt forhold til mat. Tvangstanker o.l. Behandlingsbart i noen tilfeller, men IKKE selvforskyldt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Spiseforstyrrelser Pco Hormonforstyrrelser
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Overvekt som kom i barndommen!! Jeg ble overvektig i barndommen og sliter fremdeles. Begynte å slanke meg i tenårene og gikk rett i sparebluss pga ekstremslanking. Har fremdeles en kropp som ikke fungerer som den skal, er i sparebluss, spiser altfor lite og legger på meg så fort jeg spiser for mye til enkelte måltider over en liten periode. Blir nå fulgt opp av sykehus for å lære meg å spise faktisk!! Er ikke så lett å være overvektig å skulle spise mer, når alle dømmer deg og tror du overspiser!!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Bivirkning av antidepresiva, hormonbehandling, hypotyreose, elefantsyken.
Ranveig R Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 Mellom anna overvekt forårsaka av hormonforstyrrelser (deriblant P-piller!), spiseforstyrrelser eller andre fysiske og psykiske "feil". Det er nok faktisk dei færraste som ligg slengt i sofaen 24/7 og stappar i seg ostepop og cola...
Ranveig R Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 ...og sjølvsagt overvekt som bivirkning av medikamentbruk (f.eks. kortisonpreparat mot ulike betennelsestilstander).
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 Overvekt etter svangerskap trenger ikke være selvforskyldt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 Stoffskiftesykdom, kortisonbehandling med store doser, enkelte antipsykotika over flere år, alvorlig depressiv lidelse behandlet med medikamenter, genetisk disponering, spiseforstyrrelser, for å nevne noe.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #15 Skrevet 11. mai 2010 All overvekt er jo til syvende og sist selvforskyldt, fordi det kommer av at man inntar flere kalorier enn man forbruker. Noen ganger kan sykdommer eller medisiner føre til at man ikke klarer å forbrenne så mange kalorier som en frisk person ville klart, men da må man heller redusere på kaloriinntaket eller få hjelp for sykdommen. Det blir for lett å bare skylde på en sykdom hvis man vet at man har dette problemet men ikke gjør noe for å redusere kaloriinntaket. For mye inn i forhold til hva som går ut, uavhengig av grunnen, betyr overvekt, det burde være elementært for de fleste. Ellers viktig å ikke glemme at overspising kan være en psykisk sykdom på lik linje med anoreksi.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #16 Skrevet 11. mai 2010 Min overvekt er ikke selvforskyldt.. Den skyldes helt klart maten! Jeg fraskriver meg alt ansvar!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Synes du det høres saklig ut at et menneske skal leve på 800 kalorier dagen? Du synes det er greit at folk må sulte seg? Bare å skyld epå sykdom? Mye sykdom tar tid å behandle! Sånne nek som deg er så slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Jeg har alltid, hele mitt liv, vært overvektig. Som barn, ungdom og voksen. Selvforskyldt? Tja. Har gått på dietter, trent 10 timer i uka o.s.v. Og når ikke det gjør at jeg går ned..hva da? Er det fremdeles selvforskyldt? Har ingen sykdommer å "skylde på" som det sies så fint nedover i tråden her. Jeg bare er sånn, tydeligvis..
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #20 Skrevet 12. mai 2010 Overvekt som min feks: Jeg er vokst opp med skilte foreldre. Min far drakk mye, fikk seg raskt ny kone og vi var ikke veldig velkomne der hjemme. Mamma fikk seg stadig nye mannfolk. Det ble knust dører med øks, røyka hasj, drukket, bråket og jeg ble utsatt for sexuelle overgrep av han ene kjæresten hennes. Mamma hadde en masse psykiske lidelser sm selvfølgelig gikk utover oss barna. Hun ga oss generelt dårlig omsorg og viste oss liten forståelse. Mye verbal "misshandling" i perioder. Ja, jeg stopper her, det hele ente med at vi ble kastet ut hjemmefra forholdsvis unge (uten utdannelse). Resultatet i dag er at jeg har klart meg veldig godt. Jeg er gift, har barn, god jobb osv osv. Ingen har måttet lide pga min oppvekst på noen måte (heller ikke staten mtp penger til psykolog etc). Jeg er stolt av at jeg har klart å komme hit jeg er - mot alle odds! Men så er det dette med maten da... Ja, du kan si det er selvforskylt, men på den annen side så tror jeg vi begge ser grunnen, eller hva? Jeg bruker mat for å kontrollere følelser. Jeg burder sikkert heller gå til psykolog å rydde i fortiden, men jeg er ærlig talt redd for at det vil gjøre meg verre. Det er nok endel jeg har glemt som har det best med å være forglemt... Du må gjerne rakke ned på meg for å ta valget om da å heller være feit og slite med det, men det er uansett MITT valg!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #21 Skrevet 12. mai 2010 Ang. stoffskifte og pco / pcos kan man skylde på rundt 5 % av vekten for disse tilstandene. Dvs. at en person som bør veie 70 kg, kan forklare kiloene opp til rundt 73,5 kg med disse tilstandene. Jeg har bestandig vært overvektig. Godt opplært av min mor. Jeg har pcos og lavt stoffskifte. Vært til behandling hos forskjellige leger på sykehus, og alle sier det samme. Kun en liten del av min overvekt skyldes pcos eller lavt stoffskifte. Folk er flinke til å bruke det som en unnskyldning har jeg fått høre fler ganger. Er det allikevel selvforskyldt? Nja. I dag er jeg voksen og tar egne valg. Med dårlig opplæring og helt skrudd forhold til mat, er det ikke lett. Jeg trøstespiser, noe jeg ikke har klart å kontrollere hittil.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #22 Skrevet 12. mai 2010 noen vil vel kalle det selvforskylt, men barn som blir stappet med usunn mat, mye og ofte godter og sukker holdig mat, det vil jeg påstå at ikke er selvforskylt fra barnas del, de vet ikke bedre, og kan ikke gjøre noe med det.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #23 Skrevet 12. mai 2010 Det verste med å være overvektig er ikke om det er skyldforskyldt eller ikke , det verste er faktisk å bli stigmatisert . Vi blir sett på som mennesker med et handikap, som er dumme og ikke eier selvdisiplin. For min del er årsakene sammensatte, jeg har vært overvektig i hele mitt liv, spiser normale mengder med lav karbo mat, er normalt fysisk aktiv, men alikevel er jeg en stor dame. Så hvis vi snakker om hva jeg putter i trynet, så er det ikke alene årsaken til min fedme. Jeg har aldri forstått hvorfor og har levd hele livet i kamp mot kiloene. Slitsomt!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2010 #24 Skrevet 12. mai 2010 Røykeslutt og graviditet! For min del men det er vel også selvpåskylt? Hadde jeg ikke begynt å røyke i det hele tatt, hadde jeg ikke vært i denne situasjonen Ligger i familien å bli feit når man slutter å røyke :/ sykt, men sant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå