mortil3nå Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Har en liten baby, kan være det som er grunnen. Men..... han slår, sparker, klorer og er rett og slett slem med lille! Noen ganger blir jeg skikkelig forbanna og kjefter og setter han i gangen. Han leeeer og begynner å skrike det høøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøyeste han kan!!!!!! Jeg blir enda surere. Andre ganger prøver jeg å forklare at sånn gjør man ikke! ser ut til å funke bedre, men jeg er ikke konsekvent. Må jo trøste baby også. Han føler seg nok oversett;-((( Det skal så lite til! Om bare en ting går galt er det krise og hyl og grin. Om største tar leka han hadde for 10 min siden griner han og for å gjøre alt lettere lar jeg han få den. Ser at det er dumt, men jeg makter ikke den instendige grininga! Han kaster, hyler, løper, herjer. Lurer på om han gjør det bare for å få oppmerksomhet. Uff, føler meg misslykka!!!!!! Jeg makter ikke oppgaven med å ha 3 barn ;-(( Begynner å lure på om det er noe mer bak, allergisk eller noe. Han har ofte prikker på kroppen. Han hoster ofte, synes egentlig han har hostet siden i høst en gang... Hva skal jeg gjøre? Er dette normalt???? Egentlig er han verdens BLIDESTE gutt, men nå har han blitt en ordentlig sutrekopp! Om han skal spørre om noe, kommer han også gjerne med en litt sutrete tone. Jeg prøver å forklare at sånn snakker mna ikke, spør meg "pent"
Ranveig R Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Det første som slår meg er at 2-åringen kan vere sjalu og ha behov for oppmerksomhet. Og då meiner eg POSITIV oppmerksomhet. Kanskje du har prøvd dette, men i tilfelle du ikkje har, vil eg nevne det likevel. * ROS 2-åringen for absolutt alt han gjer som er bra. Og ros han for å gjere ingenting i situasjonar der han vanlegvis gjer dumme ting (f.eks. vis han IKKJE slår babyen som ligg ved sida av han; gje han ein klem og sei "Å, så flink du var til å vere snill med babyen no!"). Ikkje "spar" på rosen til han gjer supre ting, ver raus. * Er det ein pappa i biletet? Kan pappaen ta seg av babyen litt om ettermiddagen slik at 2-åringen kan få aleinetid med DEG? * Vi har og ei jente (2,5 år) som helst vil sutre i staden for å snakke, men etter å ha gjentatt utallige gongar at "mamma skjønar ikkje sutrespråk", treng ho no berre ei påminning før ho snakkar ordentleg. Korleis hoste har han? Jenta vår har (hatt) infeksjonsutløyst astma (såkalt barneastma). Ho fekk diagnosen pga langvarig (1-2 mnd) hoste i etterkant av kvar forkjølelse (den eine avløyste den andre). Hosta til ho kasta opp fleire netter, hosten øydela for nattesøvnen i ca 1/2 år. Det var av og til slimete/tett hoste, av og til tørrhoste. Heilt klart verst om natta, nesten fråverande om dagen. Etter daglege medisiner frå 11 mnd til drøyt 2 år har ho no vore 5 mnd medisinfri, utan store hosteproblem ) Om han stadig har utslett skadar det slett ikkje å ta han med til helsestasjon/lege og få han allergitesta. Samt lytta på, for å ev. utelukke astma. Jenta vår har melkeallergi, men problemene i forbindelse med det begynte då ho begynte å få melkeprodukt ved 10-11 mnds alder. Broren hadde ein voldsom trassalder frå ca 2 år og 3 mnd og fram til nesten 4 år, og han er heilt frisk. Det er veldig vanleg å ha ein sånn periode som begynner rundt 2 - 2,5 år, der bittesmå ting kan utløyse store raserianfall. Lykke til vidare, håpar ting snart blir litt lettare for dåke.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 13. mai 2010 #3 Skrevet 13. mai 2010 En toåring er, stort sett, på full fart inn i, eller allerede midt i en voldsom trassalder. Det blir litt konflikter med det at de VIL klare selv, og så får de det ikke til, og så blir de frustrerte. De vil så gjerne være selvhjulpen og uavhengige, men det er ikke alltid så lett i den alderen heller. Det er ikke så mye som skal til; en labb som ikke var så lett å få på, kan resultere i en halvtimes langt raseriutbrudd. Det er helt normalt, og ja; fryktelig slitsomt! I ditt tilfelle tror jeg, som hun over, at dette bunner ut i sjalusi. Jenta vår var nesten tre år da hun ble storesøster, og hun som hadde gledet seg som bare det til å få en liten baby i hus, ble helt rabiat! Det var to måneder med et helsikes liv, der lillesøs skulle bites, klores, slåes, kastes osv.. Jeg var så sliten og lei og oppgitt at jeg ikke visste hvilken fot jeg skulle stå på. Heldigvis tok sambo seg mye av eldstejenta, samt at han hadde babyen sånn at jeg og hun eldste fikk litt mor/dattertid alene også. Det at eldste får en del alenetid med mor tror jeg er viktig. Dere trenger ikke dra langt, i tilfelle du ammer, faktisk så er det nok at dere bare sitter dere inn på rommet hans og leker med han, uten at babyen er med. Ang. utslettet og hosten, ville jeg hørt med helsestasjon eller lege :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2010 #5 Skrevet 13. mai 2010 jeg har en 2 åring selv og kjenner meg VELDIG godt igjen i dette... han har et så voldsomt temperament.han blir rasende for alt. f.eks så har de siste ukene begynte å BRØLE når han ikke får det som han vil. f.eks så hadde han en brøle runde i dag fordi han ikke fikk cola. han sier også alltid motsatt av det han mener. jeg spørr om han vil ha drikke ( jeg vet han er tørst) og han sier nei. jeg spørr han flere ganger... og sier at nå er det siste gangen jeg spørr osv. men han HYLER hvergang likevel. for han vet jo at han vil ha. jeg har begynt å prøve å unngå å spørre han..... jeg tror det for din del også er sjalusi. jeg har to år i mellom mine barn. eldste har aldri vært sjalu. jeg var veldig opptatt av at hun skulle få like mye oppmerksomhet selv om hun ble storesøster. hun fikk være med å stelle broren, hun fikk holde når hun ville, fikk prøve å gi flaske ( selv om han nektet) hun satt å drakk litt melk i en tåteflaske i armkroken min mens jeg ammet, var ikke problem for meg å amme så jeg ammet gjerne mens jeg lekte med henne osv. jeg var veldig observang i forhold til at jeg og hun fant på ting sammen. jeg er veldig hønete av meg og turde ikke gå så lenge bort fra babyen men husker en uke etter fødselen så dro jeg og eldste på butikken og pantet flasker. så kjøpte vi oss is og satt ute i solen og spiste den før vi dro hjem. var kanskje en halv time. men hun var kjempe fornøyd.... eller f.eks så skulle vi et sted alle fire.. og da tok samob med seg babyen i bilen mens vi tok bussen. KJEMPE STAS.........
mortil3nå Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2010 Lurer på om jeg bare må overse den intense hylinga hans? Rett og slett bare ta med meg de andre og fysisk gå? Jeg kommer seriøst til å få hørselsskade for det er en så lys tone at det skjærer i ørene. Det er virkelig så ille og jeg blir FORBANNA! I går blei jeg kjempesur, da bare lo han. Jeg putta han inn på et rom og lukket døra. Aner ikke hva som er lurt. overse det negatie og rose det positive? uff nå hadde jeg en omgang med en bil som blei smelt så hardt han kunne i bordet. Jeg satt den bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå