Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Nå skjønner jeg ingen ting. Sendte inn kopi av ultralydskjemaet som viser termindato sammen med søknaden om foreldrepermisjon. Så vidt jeg har skjønt så er det ultralydterminen som er den "offisielle" termindatoen. Ultralyden ble tatt som vanlig i uke 18. I dag fikk jeg brev fra NAV med beskjed om å sende inn bekreftelse på termindato fordi den jeg sendte inn var fra uke 18. De må ha en som er fra uke 26 eller nyere. Jeg fikk beskjed om å sende inn helsekortet for gravide. Ikke faen om jeg sender inn helsekortet mitt til NAV. Hva skal de med det? Legen har jo fylt ut termindato med datoen fra ultralyden på helsekortet, så det står jo ikke noe annet der enn det jeg allerede har sendt inn til NAV. Noen som vet noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 bare få leggen din til å skrive bekreftelse på termindato
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Jeg bare viste mitt, du trenger ikke sende inn hele. Ta en kopi, og dekk alle andre opplysninger enn navn og termin.
Gjøkeredet③ Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Nav har tatt kopi av helsekortet mitt begge gangene jeg har søkt om permisjon... Det er jo bare for termindatoen de skal ha...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Syns det er merkelig at det er ultralydterminen som er den NAV går ut i fra, men de godtar ikke kopi av skjema jeg fikk på ultralyden. På helsekortet står det masse som jeg ikke ønsker å vise til tilfeldige mennesker som jobber på et kontor, så det vil jeg ikke sende inn. Skal til jordmor i neste uke, så da får jeg be henne om en bekreftelse. (Er det rart at byråkratiet koster samfunnet masse penger her i landet sukk) HI
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Poenget er at du må ha en terminbekreftelse som er fra uke 26.. Og da nytter det ikke med et skjema som ble fylt ut i uke 18...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Da tar du en kopi hvor du dekker over det du ikke vil vise. Eller du ber om en bekreftelse fra jordmor/lege! Hvorfor skal du lage problemer ut av dette??
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 Det holdt med at jeg sendte inn ultralydskjema fra uke 18. Har vel mødt på en vanskelig person du da.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 og grunnen til at de vil ha det fra etter uke 26 vil jeg tro er at om babyen blir født da, så har det muligheter for å overleve, det har det ikke i uke 18... sikkert noen som kunne svindla de på det ellers...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Fordi det ikke skal være slik vel. Hun må jo få lov å reagere på dette, er en prinsippsak, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 Enten ber du legen skrive en bekreftelse for deg eller så sender du en kopi av helsekortet :-)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 Alt nav trenger er selve termindatoen, så du kan fint dekke over personlige opplysninger du ikke vil at dem skal se.. Det sa dem hvertfall til meg, når jeg skulle levere det.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #15 Skrevet 11. mai 2010 Det var da dårlig forklart av NAV... Nei det er ikke helsekortet de trenger, men en erklæring fra lege evt JM som skriver navnet ditt og termindatoen. Den erklæringen må være fra etter uke 26. Det er som hun ene over her skriver fordi da har babyen mulighet for å overleve hvis den fødes. Helsekortet er jo noe du skal ha ut svangerskapet og du kan jo ikke levere fra deg det til NAV. -Som legesekretæren sa til meg når jeg nesten glemte mitt hos legen: "dette må du passe godt på hvis ikke er det ikke sikkert du får føde på sykehuset" så lo hun.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #16 Skrevet 11. mai 2010 Nei, det må du ikke, men det er jo mer praktisk å få tatt kopi av dette enn å måtte be lege/jordmor skrive egen bekreftelse. Er jo bare å stryke over andre opplysninger dersom du tror vi har noen interesse av å "snike" på helsekortet ditt. Syns du gjør deg litt vanskelig nå. Har aldri møtt noen som har syntes at det er problematisk å levere kopi av dette. Hilsen Nav- ansatt
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #17 Skrevet 11. mai 2010 Jeg ba jordmora på helsestasjonen om å skrive en bekreftelse på terminen som jeg sendte inn til nav sammen med søknadsskjemaet om permisjon. Hun skrev to stk. siden mannen måtte sende det ene til jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #18 Skrevet 11. mai 2010 Jeg har sendt inn en kopi av ultralydskjema fra uke 18 OG en erklæring fra lege om at jeg er gravid og med forventet termindato. Har aldri levert fra meg helsekortet til Nav, jeg har hatt to permisjoner.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #19 Skrevet 11. mai 2010 Men altså: Legen min har fylt ut datoen fra ultralyden på helsekortet. Hvorfor er det mer gyldig enn selve ultralyden? Det er jo ikke noen nye opplysninger på helsekortet ang termin. Det står klart og tydelig på helsekortet at termindato ble flyttet den datoen jeg var på ultralyd. Det er altså de samme opplysningene som står på ultralydundersøkelsen og helsekortet. Det er heller ikke noen bekreftelse etter uke 26 på helsekortet ang termindato, så hvorfor er den da mer gyldig? Og ja, dette begynner å bli en prinsipp sak da jeg syns det er tåpelig å godkjenne et helsekort, men ikke et skjema fra ultralyd når datoen er den samme. - Jeg kan skjønne argumentene om at man kunne ha mistet etter uke 18 hvis det gjelder engangsstønad for den kan man jo få før termin, men jeg søker om foreldrepenger, som arbeidsgiver utbetaler, og da blir jo ingenting utbetalt før etter fødsel, og det får jo NAV beskjed om fra sykehuset. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå