Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Lungekreft kan man jo få av røyking, det vet vi alle. Men man kan faktisk få det uten å være røyker. Hva legger du i begrepet selvforskyldt sykdom? Håper på en spennende debatt!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Hadde nettopp om det på skolen.. hehe.. Går du helse og sosial? selvforskylt sykdom... diabetes?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Diabetes (ikke barn) Hjerte/karsykdommer Overvekt
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Hmmm sykdom ja, tenkte jeg skulle skrive at hvis du med vilje påførte seg skade så er det jo selvforskyldt... ahhh, har en.. Du bevist utsetter deg for smittsomme sykdommer, eks kyssesyke. Kan SOS kjøres inn under den kanskje? Hvis du tar et aktivt valg om å ikke bruke kondom.. å ja, jeg bjeffer i feil skog, men men...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 overvekt trenger ikke å være en selvforskylt sykdom! Jeg er ganske overvektig, og det er ikke min feil-
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Aids? (enkelte tilfeller) spiseforstyrrelser...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Finnes de som kaller rusmisbruk for en sykdom. Da syns jeg den er 110% selvforskyldt!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 den er ikke 110 % selvforskylt 21:39... Jeg ble avhengi av smertestillende når jeg var innlagt å sykehuset.. Det ene fører til det andre. Man har rett og slett ikke råd å kjøpe den medesinen på gata. Så da kommer andre midler inn...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Livsstilsbetingede sykdommer. Ikke så veldig mange som får lungekreft uten røyking, noen kan få det av eksponering av andre skadelige stoffer, f.eks. i forbindelse med arbeid.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 "Hva legger du i begrepet selvforskyldt sykdom?" At han blir syk eller får en sykdom som følge av livsstil
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 Dårlig kosthold/lite aktivitet fører til overvekt som igjen kan føre til sykdommer som diabetes type 2 hypertensjon (høyt blodtrykk) Hjerte- karsykdommer, som hjerteinfarkt, hjerneslag, dvt... (blod i feks benet) røyking kan føre til, astma, kols, lungekreft, emfysem, senskader av stort forbruk av alkohol, skrump lever, kreft i lever, alvorlig b12 mangel, alkohol relatert demens, nerveskader,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå