supersalg Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Er vel ikke bare meg som har barn med atopisk eksem her? Hvor lang tid tar det før ungen reagerer på noe jeg spiser (jeg fullammer)? Jeg spisete 2 jordbær.. Dagen etterpå var ungen full av eksem, men verre 2 dager etterpå.. Hmm.. Da var det kanskje ikke jordbær? Og reagerer de på gulerot i sånne bebyglass? og hva slags grøt gir dere?
morromor Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Hmm, maten har jeg ikke tenkt så mye på egentlig, lille har eksem, men trodde ikke det hadde noe med min kost og gjøre, litt naiv jeg kanskje? Jeg fant en super bra eksemkrem fra Norvis, du har sikkert lest om denne på noen andre eksem tråder, smører bare med denne jeg så forsvinner det jo.. fullammet til 6 mnd, har nå begynt og gi grøt, gir hirsegrøt som jeg koker selv med enten gulerot/banan/sviskemos/blåbær eller pastinakk i.. ti lunsj er det et fruktbeger fra hipp. Jenta mi likte forresten ikke gulerot på bebyglass, ikke jeg heller forresten, smakte ikke noe godt.. Ikke mye hjelp i meg desverre, sorry..
mrs. m Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 min gutt på 6 mnd har atopisk eksem...verst i ansiktet. Trodde først det var melkeallergi, men allergitesten var negativ (men vi vet jo at vi kan ikke stole helt på den testen siden han er såpass ung). Vanskelig å vite hva som gjør eksemet verre. Jeg gir han hvetegrøt for øyeblikket. Ga han havregrøt en gang og da ble han rød-prikkete i hele ansiktet, så det gir jeg han ikke lenger. Han får mme. Smører han mye med Apobase....ser ut som at det hjelper. Har også gitt han kortison, men har tatt en pause fra det. Virker som det er vanskelig for utslettet å forsvinne rundt munnen siden han sugler mye og er alltid våt rundt munnen.
supersalg Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2010 Bestilte akkurat den Norvis eksemkremen.. har ikke store troen, men verdt et forsøk Hudlegen vår sa at ungen vår på 5mnd var for ung til å få prikketest.. Så det var synd.. Når er hun gammel nok? Noen som vet?
Lillemor&Gutta Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Lillegutt her virker det ikke som han reagerer på noe spesiellt. Han får bare plutselige voldsomme utbrudd selv om vi ikke har byttet på noe mat. gir han rett å slett det han vil ha. Av grøt går det på havregrøt, hvetegrøt og mildgrøten til hipp. Middag får han allt untatt småfolk sine. (har lest en plass at di har endel salt i maten) Legger med en link der folk har skrevet om hva di ikke tåler og andre erfaringer http://www.kjerringrad.com/atopisk-eksem-331.html
mrs. m Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 min gutt var ca 5 mnd når han fikk prikktest, men tror de må være over 1 år før man kan stole helt på resultatet.
Elina Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Hva vasker du han med? Mulig det bare er meg men snuppa blir tørr (type start på eksem utbrudd) av natusan og tilsvarende produkter. Jeg bruker kun olje på henne nå og hun er helt fin i huden igjen. Jeg prøvde selv vasken deres for å se hvordan jeg reagerte på den og der fikk jeg jammen meg et eksemutbrudd! Jeg har hatt eksem lenge men utbruddene har sluttet så litt rart at jeg skulle få en sånn reaksjon av et babyprodukt. Nå tester jeg alt på meg selv først:)
wirre;o) Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 Det er jo noen generelle råd da. Ikke bade for ofte. Ikke ha ull på huden. Ikke la de bli for varme. Ikke la de få jordbær,kiwi, sitrusfrukter eller melkeprodukter for tidlig. Ikke vaske med såpe. Smøre morgen og kveld.
morromor Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Fant en produktserie som funket veldig bra på lille forresten, når jeg ikke bruker norvis bruker jeg Mori Of Norway, har badeolja i badebalja, og smører med hudkremen dagelig, er huden blitt litt sånn sandpapiraktig smører jeg med stellesalva, den er litt tykkere. Har fungert vedig bra her. Inneholder ingen skadelige stoffer (-: Ellers vasker jeg alle klærne med sensitiv vaskepulver, vasker jeg med noe annet blir det utslett med en gang. Lille får ikke utslett av ull mot huden foressten, tvert imot, men bruker økologisk ull da, kanskje dette har noe og si? Hadde utslett på ryggen før, men nå ligger hun på en madrass av økologisk ull og da forsvant det (-:
supersalg Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2010 hva gir dere av grøt? og gir dere bebyglass? tror ungen reagerte på mango/pære bebyglasset Synd for hun likte smaken veldig godt
supersalg Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. mai 2010 har olje i badevannet, og smører med aderma etterpå
Elina Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Bruker wileda sin olje, den er kjempegod. Hele babyserien deres er økologisk. Det er mye bra og økologiske babyprodukter på markedet nå.
Fire? Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Jeg har "dessverre" vært eksem mamma i noen år nå..... Det trenger absolutt ikke være noe babyen din reagerer på mhp mat. Noen reagerer på mat - og det gir seg utslag som eksem - andre ikke. Er du usikker på om det kan være mat - be om å få tatt en blodprøve (ja det kan tas på så små - men noen leger vil helst ikke) De fleste som reagerer på mat - slår ut på egg, melk, fisk - slike produkter. Men man kan selvsagt også få en "akutt" reaksjon på andre ting. Bortsett fra olje - gjerne NAF sin - er SH hudpleie krem et godt tips - bruk den som såpe !! Aderma er også en favoritt hos oss. Ser mange er fornøyd med Norvis - jeg har aldri brukt de produktene - og de er sikkert være veldig bra - men vær obs på at Tea Tree ikke er godt for huden til daglig bruk. Da det har en antiseptisk egenskap. Forhør deg med lege/farmasøyt om dette og til ditt "tilfelle". Lykke til - eksem er noe dritt - men for de fleste forsvinner det ganske fort igjen
MammaTilNydeligsteA Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Min jente på 5 mnd har atopisk eksem. Begynte med det jeg trodde var hormon/melkeutslett ved 6 ukers alder, men viste seg altså å være atopisk. Vi dro til spesialist på barn og allerigi/eksem, Smestad barnelegene. Smart å droppe almennlegene som bare vet litt om alt, og heller komme seg til spesialist å få ordentlig råd og behandling. Vårt regime: Oljebad inntil 2 ganger daglig. En myte at eksembarn ikke bør bade så ofte. Masse olje så babyen blir helt "klissete". Ikke så varmt vann. Bade ca 10 min. Smør med rød Apobase eller Locobase repair på natt, gjerne så barnet er helt hvitt. Dette gir FETT til huden. Smør med HTH krem (fås på Vita, Meny etc) flere ganger daglig (ikke rett på eksemutbrudd da den svir, men som forebyggende). Denne inneholder karbamid som er hudens eget fuktighetsgivende stoff. Dette gir FUKITGHET til huden. Altså; ikke kun tenk at huden trenger fete kremer, fett og fukt er to forskjellige ting og atopikere trenger begge deler. Da vi begynte med dette forsvant det meste på et blunk, og datteren min ser stort sett helt fin ut! Ikke vær redd for kortison behandling! Bedre for huden å få behandling, enn at det er eksem. Slå ned eksemet med hydrokortison (Elocon på resept eller Mildison hvis den tar eksemet) Ikke nedtrapping - slutt å smøre med en gang huden er fin, men fortsett med fett/fukt smøringen. Om du ammer; prøv å hold deg unna jordbær, sitrus, sjokolade og tomater. Disse matvarene er histaminfrigjørende. Ikke alle får utslett av matvarer. Jeg kan spise alle disse matvarene bortsett fra sitrus. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå