Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har nå akkurat passert 12 uker, og det har vært noen tøffe uker! Har fått "diagnosen" hyperemesis gravidarum/ekstrem svangerskapskvalme, som har medført sykemelding og at jeg har vært sengeliggende siden jeg var i uke 5.

Da jeg var innlagt på sykehuset sa sykesøstrene at det kunne gi seg rundt uke 12, så det jeg lurer på er om andre her har slitt med hyperemesis? Kom det bort etter 12. uke?

Krysser fingre og tær hardt for at det kan komme bort snart...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei ;)

jeg har vært helt sykt kvalm. begynte i uke 7 ca, fikk postafen tabletter av legen og de hjelp meg litt, men har vært sykemeldt. nå er jeg 15 uker på vei og kvalmen har gitt seg så å si helt! hender den smyger seg innpå, men er jeg flink å spise da går det bra! håper den gir seg for deg snart for det er forferdelig å gå kvalm hele tiden!

lykke til!!

Skrevet

Ja, jeg bruker postafen jeg også, det er det eneste som funker i samarbeid med mat hele tida:P Og det er jo kjekt med mat når jeg ikke har lyst på noe;)

Men godt å høre at det ga seg til deg, kjenner jeg blir litt lettere til sinns nå :)

Skrevet

Hei,

Huff, du har min fulle sympati. Jeg har akkurat vært gjennom det samme (skjønt jeg slapp akkurat unna sykehusinnleggelse). Hos meg gav det seg rundt uke 12-13. Jeg er nå i uke 15 og er litt småkvalm innimellom, men det er absolutt helt levelig :)

Krysser fingre og tær for deg jeg også!

Skrevet

jeg hadde også hyperemesis, som dessverre varte veldig leenge. jeg var veeeldig kvalm frem til uke 19, og etter det har jeg vært mindre kvalm, men er fortsatt kvalm til tider. er nå i uke 27.... ikke for å ta fra deg motet, men tror det er greit at du forbereder deg på at det også kan vare lenge. for det gjør det hos mange av oss dessverre. men mitt beste tips er uansett å prøve legge merke til om du blir kvalmere av noen mat en annen mat. og i tillegg er det viktig med nok hvile. nå når kvalmen min er på retur, kjenner jeg godt at jeg er kvalmest de dagene jeg er sliten... god bedring:) håper du våkner opp kvalmefri en dag snart:)

Skrevet

hei hei,

jeg ar 2.gangs gravid å har/hatt hyperremesiss begge gangene...

forige gang roet det seg runt uke 19 men var kvalm heeeeele svaqngerskapet.(fikk beskjed om at det ikke var vanlig men at det selvfølgelig skjedde noen) nå er jeg 18+5 uker på vei å har enda ikke gitt seg, holder på for fult... men har du vært hos legen å fått kvalmestillende men er ikke postafen!!! den hjelper ikke på hyperremesiss. men afripran eller stemetil er andre typer å.. jeg var foresten lakt inn 2 uker på sykehus første gang og 1uke 3 ganger denne. håper du blir bedre snart,.

noen blir fortere bedre enn andre!

Skrevet

Hei du!

Må slutte meg til de andre som har hatt hyperemesis her. Hadde det også sist og kastet opp frem til fødsel selv om det ble mindre hyppig på slutten. Det er forskjelle på vanlig svangerskapskvalme (som kan være ille nok det) og hyperemesis. Ser at noen (på andre tråder) skriver her inne at svangerskapskvalme kan sammenlignes med kvalmen som kreftpasienter under kjemoterapi opplever. Det er nok litt misforstått og man kan lese at det er en sammenligning mellom hyperemesis og dette. Det betyr selvsagt ikke at vanlig svangerskapskvalme kan være ille, men hyperemesis er en egen ballpark. Jeg har hyperemesis nå også. Ble ganske mye bedre etter uke 24 men kaster opp ennå (uke 28) dessverre. Håper ikke det tar motet fra deg, men tror nesten det er bedre å være forberedt. Sist så gikk jeg og ventet på å bli bra hver eneste dag og det ble bare mer belastende.

Du har min fulle sympati! Og jeg håper du blir bedre så snart som mulig. Ta en dag av gangen så går heldigvis ukene fremover av seg selv. Du skal jo heldigvis ikke være kronisk gravid!

Her er mine tips:

- Postafen er for svak til å ha noen virkning på hyperemesis. AFIPRAN virker derimot godt på veldig mange (Stemetil har jeg ikke prøvd og virker som Ullevål foretrekker Afipran). Kontakt sykehuset for å få hjelp! (fastlegene er ofte ikke helt oppdatert på så spesialiserte områder - be om rekvisisjon fra fastlegen. Jeg gikk alt for lenge før jeg fikk hjelp pga legen min ikke visste at det fantes noen)

- Dersom du er allergisk mot Afipran (tilfellet med meg: virket på kvalmen men var"full" hver gang jeg tok piller + nerveforstyrrelser til armer og ben. Skjer noen få) så kan du ta ZOFRAN (snakk med sykehuset igjen)

- Må du ha Zofran så er disse sykt dyre (50 kr pillen, mot 150 kr for en stor boks med Afipran). Det blir 10 000 kr i piller hver mnd for meg om jeg tar full dose så snakk med NAV. Jeg får igjen 90% av hva pillene koster. Må be legen din sende en søknad som forklarer hvorfor du må ha pillene og hva de koster

- Uansett merke: be om piller som ikke kastes opp (enten stikkpiller eller smeltepiller)

- SPIS små måltider ofte og DRIKK masse (små slurker og ofte). Det værste er hvis du blir dehydrert.Da er det farlig for deg og barnet og du blir antakeligvis lagt inn. Ikke noe gøy å gå ned mange kilo men kroppen tåler det bedre for en periode enn om at du mister all væsken. Du finner ut hva kroppen klarer å holde på, men for min del var det ristet loff med litt smør (og noen ganger skinke). Alt som var surt var også bra: begynte med grapefrukt (?) og syrlig juice (Tørst fra Nora og Premium appelsin juice fra Sunniva feks) + Love hearts (bruspulvergodterier). Men her er vi sikkert forskjellige. Lagre opp med ulike kjeks (feks Kaptein, Ritz og Marie). Unngå mat med for mye fett i: det klarer ikke kroppen å fordøye like godt og det kommer fortere opp igjen. Karbohydrater og proteiner er bedre for deg akkurat nå.

- HVILE: kjempeviktig. Ta det med ro. Om du blir sliten så trigger det kvalmen bare enda mer. Ligg på sofaen og dropp oppvask eller andre gjøremål i akkurat denne perioden.

- Ring sykehuset dersom du blir helt utmattet eller dehydrert. Det kan komme ketoner i urinen din og da trenger du behandling. Ikke uvanlig at hyperemesis-pasienter må ha seg et lite opphold på sykehuset eller to. MEn bare se på det som en bra ting: da følger de deg og babyen opp og gjør at du får litt mer krefter tilbake.

Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...