Gå til innhold

Noen mødre som ønsker mest mulig fri fra barna sine?(langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som er alenemor til 3 barn, i alderen 4-10 år. Når forholdet med samboeren (og far til barna) ble slutt, insisterte hun på å ha barna mesteparten av tiden. Hun var i følge henne også avhengig av dette pga bidrag for å beholde leiligheten.

Barnefar ønsket i utg.punktet 50/50, men ga seg til slutt, da det var han som avsluttet forholdet og kanskje hadde dårlig samvittighet pga dette?!

En stund etter fikk vi vite at barnefar hadde fått seg ny kjæreste/samboer, og da snudde min venninne på flisa; hun var overhodet ikke fleksibel når det gjaldt samvær.

Selv om barna etterhvert trivdes mye mer hos sin mor (barndomshjemmet, skolekamerater), så insiterte hun på at de skullle avgårde til faren (som flyttet et stykke unna, ca. 1 time med kjøring).

Det jeg vil fram til;

jeg er kjempeglad i min venninne, har tilbudt meg å stille opp for henne flere ganger (barnevakt osv). Hun tar sjeldent i mot hjelp når jeg tilbyr dette. Jeg skjønner at det må være vanvittig tungt å være alene med 3 barn, jeg har selv 1 jeg er alene med. Selv om jeg ofte er sliten, prøver jeg alltid å tenke hva som er best for han.

Så jeg lurer på om det er bitterhet overfor barnefar som kan utløse dette, slik at hun rett og slett ikke vurderer barnas behov oppi det hele. Eller er hun rett og slett "lei" sine egne barn? Hun møtte selv en ny mann for 1/2 år siden, så jeg klarer ikke å tro det er sjalusi mtp nydama til barnefaren.

Jeg får så vondt av barna som helst vil være "hjemme", der deres venner bor, særlig disse ukedagene, da det meste er stress og mas med kjøring osv.

Hvordan kan jeg evt. ta det opp (skjønner at jeg egentlig ikke har noe med det å gjøre...). Vi er gode venninner og prater ellers om alt mulig, men akkurat denne situasjon klarer jeg ikke helt å skjønne. Er redd hun blir sint på meg, i tilfelle jeg bare har misforstått alt??? Hva tror dere dette dreier seg om?

Det er nå nærmere 3 år siden bruddet mellom dem.

Faren har vanlig samvær, annenhver helg + 1 ukedag og ferier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med det samværet du skisserer skjønner jeg ikke at du ser noe problem? Det skulle vel bare mangle om ikke ungene skulle reise til pappaen annenhver helg og 1 ukedag? Både de og pappaen trenger dette samværet, og jeg synes det er feil at ungene skal få bestemme i denne alderen bare fordi det er mer lettvindt å bli hjemme hos mor...

Skrevet

Nei, som sagt, kan være jeg ikke ser situasjonen helt selv, siden jeg er veldig fleksibel når det gjelder samvær med far disse ukedagene.

Men så bor ikke jeg og pappaen til gutten min så langt unna hverandre heller da.

ER det ikke langt å pendle så langt etter skole og sånn da? Gutten min er 9 og jeg ble anbefalt å høre hans ønsker når det gjaldt samvær og sånn.

Skrevet

Her er det også 1 times kjøring mellom far og meg, og han har samvær annenhver helg. Skjønner ikke helt hvordan dette skulle blitt gjort annerledes for venninna di? Annenhver helg er vanlig det.

Barnet mitt vil aldri til far, men skulle jeg latt henne bestemme dette så hadde hun vel aldri sett han. Hun storkoser seg der borte, men før hun drar så vil hun ikke reise fra meg. Men kan jo ikke basere et samvær på dette. Mange barn vil ikke reise fra mor, men det betyr ikke at de ikke vil være hos far. Men mange synes det er trist å reise fra mammaen sin som de er så mye sammen med.

Vil ikke kalle 1 times kjøring for pendling akkurat.

Vi har droppet samvær hver onsdag da dette ikke er mulig å gjennomføre i en hektisk ukedag.

Skrevet

Men når mener du at faren skal se barna sine da?

Min far bodde en time unna meg, ikke alltid jeg syntes det var like spennende å reise dit men jeg måtte jo besøke faren min og er glad for at mamma "tvang" meg til det.

Skrevet

Jeg tenkte bare at hun kunne la barna unnslippe den onsdagen i uken. I hvertfall de to eldste som har sagt at de ikke ønsker det.

Selvfølgelig samvær annenhert helg"

Skrevet

Eh..? Tenker du virkelig at venninnen din ønsker seg mest mulig fri fra barna sine fordi hun holder samværsavtalen som er annenhver helg og en dag i uken?? Etter å ha lest overskriften din så forventet jeg meg nesten en historie om at barnas mor sendte barna sine bort så mye som mulig. Ta deg sammen, dette er jo bare vås!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...