Gjest Kjøttkakemor Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Jeg er så klar for å få en bleiefri 3-åring. Han sitter av og til på do eller potte, men det kommer ingen ting. En dag prøvde vi å bare ta på truse (han ville det selv), men etter ett uhell, har han nektet å prøve igjen. Leste i ei bok vi har at det skal komme naturlig når de er klar for det, og at en ikke må mase eller tvinge barnet. Men ei venninne av meg sa at blant dem som passerer 3 før de slutter, er det mange som ikke gidder og som går med bleier i det uendelige. Så da ble jeg litt stressa, jeg er litt lei for å si det mildt. Har noen gode råd? Han gir selv beskjed når han bæsjer, og av og til når han tisser. Så han er bevisst på det, men jeg vet ikke hvor mye på forhånd han merker at det kommer.
Gjest Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Begge mine har plutselig sluttet på dagen omtrent akkurat ved 3 år. Så jeg tror nok ikke venninnen din har all verdens peiling Jeg har som sagt ikke gjort noe aktivt for å få de til å slutte, men de har funnet ut av det selv. Ser på søsken og i barnehagen. Ved minsten var det nok å kjøpe truser med Spiderman Lykke til!
ellen-propellen Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Jenta mi ville heller ikke slutte med bleier.Jeg fikk et råd fra barnehage og helsestasjon som var enkelt: Kjøp billige drittbleier, og la barnet gå lengere enn vanlig med bleie på. (hadde seff bedre bleier om natta) Funka det. Så fort det blir ubehagelig så gadd ikke ho bleier mer, og potta ble mye mer atraktiv,hehe Jeg gikk fra pampers til coop sine.
Gjest Kjøttkakemor Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Takk for svar begge to. Jeg skal vurdere det med bleier, jeg har vært på jakt etter noen jeg mente var litt mer ubehagelige å ha på for bleieslutt. Trodde coop var ok jeg...
BlåBlå Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Det er noe som heter avvenningstruser, og de finnes i flere varianter - og er som regel vaskbare. Da føler barnet at det er vått, men du slipper tiss utoer hele huset.
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Her satt snart 3-åringen og så i et reklame blad. Så så hun plutselig en potte som kunne spille musikk, og sa at hvis hun fikk den skulle hun slutte med bleie. Vi hadde snakket mye om at hun burde slutte. Var det ikke mer som skulle til, så skulle hun jammen i meg få den. Og potten ble kjempe stas! I tillegg kjøpte vi inn nye klistremerker. Hun fikk et nytt for hver gang hun gjorde noe i potten, og klistret det på flisene på veggen. (enkelt å ta vekk igjen) Da det bare var en bleie igjen i bleieposen sa jeg til henne at nå var det slutt på bleier. Så nå var hun nødt til å gå på potten, ellers ville trusene hennes bli våte. Og helt merkelig, men vi "finner" plutselig en ekstra bleie hver kveld for natta. ;p Men det er sjeldnere og sjeldnere at hun gjør noe om natta. Plutselig hører jeg potta spille, og da har hun stått opp helt selv. Lykke til.
erteposen + 4 Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Mine gutter var ikke motivert for bleieslutt, men det er fordi de var late og synes bleiene var helt ok. Begge to fikk velge seg ut noe de ville ha som belønning, og vi brukte klistermerke for hver gang de prøvde å gå på do og to om det kom noe. Vi stressa ikke med det, og deg gjorde ingenting om det gikk gale. I løpet av 1-2 uker var de bleiefri både på natt og dag, og det sier seg vel selv at minstemannen kutta bleier før:)
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Det som erteposen beskriver prøver vi også. Men det motiverer jo ikke gutten vår da... Vet ikke hva vi skal gjøre mer jeg. Han er 3,5 år.
Gjest Kjøttkakemor Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Takk for svar alle sammen! Jeg skal kjøpe avvenningstruser, de virket veldig greie å ha når en først kommer i gang med avvenningen. Vi har også prøvd å lokke med belønning, men det ser ikke ut til å ha den store effekten. Og når vi snakker om alle som har slutta, kommer han raskt på et par stykker som ikke har slutta... Men vi får kanskje gi det litt tid til sommeren kommer for fullt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå