Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Jeg var hos kvinnelegen i hedmark for et par uker siden pga mistanker om pco, der ble det også tatt blodprøver. I dag fikk jeg brev i posten hvor det står at blodprøven viser forstyrrelser i stoffskifte og blodsukker. Og at jeg må få meg time hos fastlegen som har fått tilsendt kopi og at han skal kontrollere dette.. Betyr dette med andre ord at jeg kan ha fått diabetes??
Lemonia Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Det _kan_ bety at du har diabetes, men trenger ikke gjøre det. Du må få tatt en ny prøve for sannsynligvis lå du i grenseland og blodsukkeret ditt var uansett påvirket av hva du spiste den dagen (det finnes likevel en øvre grense man kan ha selv etter mat, men kanskje lå du på vippen). Neste gang blir sannsynligvis prøven tatt fastende. Vær i allefall glad for at det blir oppdaget tidlig, hvis det viser seg at du har diabetes. Jeg ante ikke at jeg hadde det før jeg plutselig en dag, på få timer, ble dødssyk og havnet i koma. Det er ikke en opplevelse jeg unner noen. Du kan jo tenke litt etter om du har typiske diabetessymptomer (og pco/pcos er faktisk forbundet med type 2 diabetes) som tørste, at du tisser mye, at du er trøtt og ukonsentrert, hyppige soppinfeksjoner i underlivet osv.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Det er vel noe av det fastlegen skal finne ut, da, om du har diabetes. I mellomtiden er det sikkert lurt å være forsiktig med sukker og mat med mye stivelse. Det er jo noe som heter svangerskaps-diabetes. Søsteren min hadde det, men hun har ikke diabetes nå etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå