Gå til innhold

Er en lege et godt catch??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legeyrket har det fremdeles høy status?

I mitt hode er et et staus yrke, lang og hard utdannelse, god inntekt, mye ansvar..

Selvsagt inspirert av andre innlegget :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er i alle fall at folk TROR det er det! Jeg fikk mange reaksjoner på det da jeg ble sammen med en lege...

I realiteten er det mye vakter og høy arbeidsbelastning. Ikke nødvendigvis noe å trakte etter. Som partner til en lege, spesielt når man får barn, kan man fort bli sittende med mye mer ansvar i hjemmet enn det partneren har. Grunnlønna er ikke høy, tatt i betrakning utdanningsnivået, det er tilleggene (overtid, vakter) som gjør at lønna blir "god". Realiteten er at mange andre yrkesgrupper kunne tjent like mye, hvis de hadde jobbet like mange timer og til like ugunstige arbeidstider.

Man blir jo sammen med en PERSON, ikke yrket han/hun har.

Skrevet

Ja, det synes jeg :-)))))

Skulle ønske mannen min var lege, høres litt bedre ut enn rørlegger..men men, elsker ham jo alikavel

Skrevet

Jeg kan jo legge til at jeg synes mannen min er en god catch fordi jeg elsker ham og fordi han er akkurat den han er, ikke fordi han er lege. Det havner langt ned på lista. :)

nn 15:07

Skrevet

Et skikkelig varp om du vil ha eneansvar for hus og hjem mens partneren jobber i absurde skiftordninger og alt for mange timer i uka, for en lønn som egentlig ikke er all verdens sånn utdanning, ansvar og innsats tatt i betraktning. Joddah.

Statusen er nok synkende.

Skrevet

Hvis legen er et godt menneske du er tiltrukket av så ja.

Å være lege i seg selv gir ingen status hos meg. Status oppnås kun med personlige egenskaper. Å ha ærefrykt for leger er utrolig gammeldags i min verden.

Skrevet

Signerer 15.07.

Skrevet

Sjønner jeg har vært heldig med legen "min", han jobber i det private næringslivet og har heldigvis ikke den veldige arbeids belastningen de over her beskriver.

Men til spørsmålet ditt, jeg synes kjæresten er et kjempe catch, yrket hans kanskje en liten bonus. Med bonus mener jeg at jeg ser på det som positivt at han har en god utdannelse som gir en jobb som betaler godt og at han trenger aldri beskymre seg for å gå ledig feks.

Dog hadde han vært tømmrer istedenfor hadde jeg sikkert forelsket meg da også ;)

Skrevet

Har bare en kommentar til de som sier at leger er så mye borte og omtrent bor på jobben. Jeg er gift med en lege og vi har barn sammen. Han har vært masse tilstede. Har inntrykk av at han tilbringer mer tid med barna sine en mange andre menn i yrker med færre arbeidstimer. Hvordan man prioriterer fritimene sine har mye å si. Jeg sitter ikke igjen med følelsen at han er mye borte, tvert imot. Barna har et kjempegodt forhold til faren sin og han er veldig involvert i dem og alt som anngår dem.

Hadde bare lyst å nevne det for det er så irriterende at mange kommer med kommentarer som "Ja du ser vel aldri mannen din du, du er vel å regne som alenemor" osv.

Skrevet

Min er tannlege, teller det?

Han har egen klinikk med svært gunstig arbeidstid, 8-16 og hvis han ikke har fullt opp med pasienter noen dager, kan han helt fint avspasere i 12-13 tiden.

Veldig glad for det jeg da! Og jeg elsker ham, ikke yrket hans!

Skrevet

Hehe...det teller ikke når det kommer til status (det å redde liv gir status, ikke borre i tenner), men penger og livsstil. Jepp!

Skrevet

For all del, men vi så fremdeles langt mer til husets lege den gang hun var lærer. Med samme fritidsprioritering. =)

Lønna er bedre, a.

Skrevet

Jeg vil si det er det ja.

Men jeg tror ikke det er noe man går og skryter av.

Jeg er glad min kjære jobber bare 37 timer og tjener like bra ;)

Målet er å jobbe minst mulig og få mest mulig lønn sier min kjære alltid. Slik at vi kan kose oss sammen og leve godt som en familie ;)

Skrevet

Hehe, du vet at de aller fleste leger ikke er kirurger, sant? En kirurg redder liv, ikke legen. Han/hun stiller diagnoser, tar blodprøver og nødvendige tester, forsker osv...En lege kan ikke operere.

Skrevet

Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, men jeg vil nå påstå at fastlegen som gjør jobben sin, fanger opp diagnosene og medisinerer/henviser etter behov redder liv til stadighet.

Skrevet

Og stille diagnoser og ta nødvendige tester etc er ikke å redde liv? he he...

Skrevet

Min mann er også tannlege og jobber mye, det er en krevende jobb og han er nesten alltid sliten når han er hjemme og i helgene. Siden han jobber i det private marked får han ingen lønn om han er hjemme med syke unger ol. Lønnen er god, men han fortjener den, og jeg;)

Det gir jo en viss status å være tannlege på lik linje med å være lege, eller kanskje mer som lege. Uansett, jeg liker det ikke. Noen ganger når folk spør hva mannen min gjør så liker jeg ikke å svare, siden jeg vet noen har de holdningene og jeg vil ikke opptre som om jeg er bedre enn andre ( tror ikke folk oppfatter meg slik, men uansett).

I starten når jeg møtte min mann så jeg jo opp til han, ikke bare pga utdanningen men det var jo en bonus. Etterhvert så tenker en ikke over det lenger. Når en blir skikkelig kjent med noen så oppdager en jo at vi er bare mennesker alle sammen, uansett utdanning, status osv. Det betyr så lite i det lange løp. Og jeg er absolutt ikke sammen med mannen min fordi han har en god utdanning men fordi han er en klok mann med mange gode egenskaper. Det finnes mange ulike typer mennesker overalt og hvilket yrke de har betyr ikke at de er en homogen gruppe.

Skrevet

Det har vel status, og man har det jo bra økonomisk, men jeg synes de varierende arbeidstidene hadde vært slitsomt og jeg er glad jeg ikke har en mann som jobber så mye og til så forskjellige tider. Jeg fant meg en mann i ITbransjen og han har millionlønn til tross for en vanlig 8-16 jobb med lite overtid. Den bransjen er vel en av få bransjen hvor man kan tjene skikkelig godt uten å studere seg ihjel og uten å ha ukurante arbeidstider.

Skrevet

eh.. ein treng då ikkje vere kirurg for å redde liv! Er mange dødelege sjukdomar som kan kurerast med rett diagnose og rett medisin.

Skrevet

Jeg ler av følgende idiotkommentar. "Hehe, du vet at de aller fleste leger ikke er kirurger, sant? En kirurg redder liv, ikke legen. Han/hun stiller diagnoser, tar blodprøver og nødvendige tester, forsker osv...En lege kan ikke operere".

Uvitenheten lenge leve!

Skrevet

He, he, eg kan og anbefale ein datanerd! Bra inntekt, fast arbeidstid og bra fleksibilitet mht fritid og ferie. Har jobba med mange legar, nokon ville eg kalle eit catch, men andre definitivt ikkje.

Kjem jo litt an på kva stilling legen har, men mange er i vaktordningar med ukurante arbeidstider. Sidan eg er i ein slik jobb sjølv hadde det ikkje fungert ift familieliv.

Skrevet

Tja.... hadde jeg klart å catche fastlagen min, som jeg skrev om i går(ligner på Colin Farell), så mener jeg at jeg hadde gjort det bra ;)

Men det går mer på hvordan han ser ut, og hvordan han er å prate med. Egentlig ikke at han er lege.... Eller.... han er en av de få legene jeg har møtt, som virker sosialt normale, og som virkelig bryr seg. Og så er han utrolig pen i tillegg, noe som ikke er noe minus ;)

Skrevet

Ikke en lang og hard utdannelse,men veldig godt lønnet... Men høy lønn har som regel sin pris... Så hvorfor det har så mye høyere status enn feks lærer kan en jo lure på... Eller buss-sjåfør da... hvilket ansvar er det ikke å være buss-sjåfør....

Men så klart så kreves det et veldig høyt snitt fra videregående for å komme inn på medisinstudiet, men har hørt medisinstudenter klage over hvor lei de er festing og drikking etter 14 dager på flatfylla... det har ikke jeg kunnet i mitt studie, og jeg tror ikke jeg er noen sinke....

Skrevet

Alle legene hvor jeg jobber er alltid på jobb, og når de er der spiser de kolleger og sykepleiere med blikk og flørt..Og det værste er at det ofte blir ordnings også, særlig i julebordsesongen..På det sykehuset jeg jobber er det rene legeromantikk-klinikken med partnerbytte,utroskap og et sammensurium av relasjoner. Det som er pinlig er at alle kjenner eller vet hvem de andre er, og det er mye snakking om hvem som kliner med hvem i helgene. En inngrodd tradisjon er at man fester uten partner, kun med avdelingen sin/kollegene sine...Og da skjer det saker og ting..

Skrevet

hahaha...litt av en historie det der. Stemmer ikke helt med en virkeligheten jeg kjenner til, dog.. hehe hilsen sykepleier på sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...