Gå til innhold

Blir provosert..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så provosert over ei venninne som er gravid. Hun sier det er business å få unger og skryter av hvor mye hun kommer til å få i foreldrepenger. Hun er ansatt hos samboeren sin, som har skrudd lønna hennes opp med 20.000 i måneden når hun ble gravid. Disse "ekstra" pengene hun får i lønn før fødselen føres deretter tilbake til firmaet igjen på en eller annen finurlig måte. Blir så provosert over dette, ble helt målløs når hun fortalte det. Det verste er at hun ikke skjønner at det er galt en gang. Det er samboeren hennes som trikser det til på den måten. Jeg bare ristet på hodet og sa jeg syns det er dårlig, og at hun burde passe seg litt med å skryte for mye av slike ting. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort noe, blir litt sånn "sin egen lykkes smed..."

Skrevet

Noen fordeler har man som eier av ett firma....!

Skrevet

Jeg ville lent meg pent tilbake og observert, og når jeg så at luftslottet deres var i ferd med å gå i lufta hadde jeg gått og gjort klar popcornet.

Skrevet

misunnelsen er til å ta å føle på

Skrevet

Å begynne å lure på sånn og la seg provosere har ingenting med misunnelse å gjøre i slike tilfeller, det har med sunn fornuft og sans for rett og galt og gjøre!

Skrevet

Jeg blir også veldig provosert av slikt, men det er vel ikke så mye man kan gjøre med det... De svindler jo rett og slett staten. Jeg har også et vennepar som jeg blir provosert av. Han er sykemeldt fra byggebransjen på grunn av ryggproblemer, og samtidig jobber han masse svart ved å bygge kjøkken og bad for bekjente. Hun skryter av hvor gode penger han tjener, hvordan de kan dra på flotte ferier for pengene han håver inn, osv. Jeg får meg ikke til å tyste på dem, men det hadde føltes godt om de ble tatt på en annen måte. Det er så stikk motsatt av hvordan mannen min og jeg lever...

Skrevet

tja, ække sikkert hun får foreldrepenger etter den nye lønna uansett.

Når hun søker foreldrepenger må firsmaet /evt. regnskapsfører fylle ut inntekts- og skatteopplysningsskjema hvor det dokumenteres inntekt. dersom den "nye" inntekten hennes varierer med 25% eller mer fra årsinntetken året før, vil NAV undersøke hvorfor hun plutselig har så høy inntetk. i mange sammenhenger er det en naturlig forklaring på dette (ny jobb, økt stillingsandel etc), men i noen saker fastslåt NAV at "ny" inntekt ikke stemmer, og foretar da en sjønnsvurdering av inntektsgrunnlaget for froeldrepenger.

Når likningen er klar, sjekker NAV alle på stønad mot skatteetatens tall. Hvis det hun da har oppgitt i lønn, ikke stemmer med det hun faktisk har fått utbetalt, kan det startes en tilbakebetalingssak.

Firmaet til samboeren må faktisk betale ut lønna hennes, og dte må betales inntektsskatt av det. Hvis det skal betales tilbake til firmaet, blir det regnet som inntekt til firmaet, som AS'et igjen må betale skatt av. Dermed er det ikke sikkert dette blir så lukrativt for dem allikevel..... Samta dte det selvfølgelig kan slå svært dårlig ut for dem dersom de faktisk blir tatt i bedrageri av NAV!

Skrevet

Hvorfor vil du ikke rapportere de. det er jo faktisk DINE skattepenger de får utbetalt. Det er jo rett og slett et ran....

Skrevet

Jo man kan faktisk gjør noe. Man kan si i fra til NAV (etter fødselen), slik at de kan stille spørsmål med den enorme lønnsøkningen i det samme firmaet. De kan kreve kontoutskrift fra henne, og hvis pengene blir tilbakeført kan de velge å gjøre noe med det.

Misunnelse? Det er snylting på velferdsstaten som vi er med på å dekke. Det er vel ikke bedre å stjele fra staten enn å stjele i butikken? Jeg håper jeg omgås mennesker som ikke er så skruppelløse, i så fall hadde jeg meldt det.

Skrevet

Men grensen er jo uansett på 6G, så ei voldsom lønn vil hun jo uansett aldri få uttelling for...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...