Gå til innhold

Bekymret for ei venninne...(samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun har slanket seg kraftig, hadde bare littegrann mage før. Nå er hun bare skinn og bein og har en BMI på 18.

Hun sier hun er frisk og eneste hun har gjort er å spise karbonadedeig istedet for kjøttdeig og spise fullkornspasta i stedet for vanlig pasta...spiser helt normalt sier hun.

Vet ikke om jeg kjøper denne altså, hva ville dere trodd?

Hun sa også at hvis hun går på vekta og den viser 2 ekstra kilo så får hun panikk.

Kan hun være frisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne litt jeg!

Har ikke hatt spiseforstyrrelse selv, så lurer litt på om dette kan være noen varselstegn?

Hva er grensen for når folk blir tvangsinnlagt for intravenøs næring?

HI

Skrevet

Venninnen din er langt unna å bli tvangsinnlagt for intravenøs næring! I seg selv høres det ikke bekymringsfullt ut det du forteller om henne.

Skrevet

Ok, så du mener at det ikke ligner noen form for spiseforstyrrelse?

Jeg må spørre for har som sagt ikke noen erfaring med det selv. Men ser jo på henne at hun ikke har noe som helst å gå på skulle hun få et virus som gjør at hun ikke får i seg noe særlig næring over noen dager.

Skrevet

Her kan du lese om spiseforstyrrelser: www.iks.no

Du kan også se på forum for sf på dib, let litt så finner du et innlegg med mange linker. Sf handler ikke først og fremst om matmengde, men om følelser i forhold til mat/kropp. Kanskje venninnen din er i ferd med å utvikle sf, kanskje ikke, er vanskelig å si. Et hint får du dersom du lager mat til henne (inviter på lunsj) hun vanligvis liker som hun sier nei til eller du ser hun reagerer veldig negativt på invitasjonen, aldri vil stikke innom en kafe, smuldrer opp maten og slike ting.

Skrevet

Ok, takk for tips! :) Ja, lurt det du sier å følge med på hva hun spiser(hennes forhold til mat, ikke bare hva hun sier at hun spiser.

Grunnen til at jeg måtte spørre er for jeg kjenner til ei som til slutt bare spiste fuglefrø, de ser nå like tynne ut.. :-S

Skrevet

Jeg hadde ikke trodd på det hun sier når hun sier det eneste hun har endret er karbonadedeig og fullkornspasta, man går ikke ned synlig mye ved å endre kun det, da har man hvertfall et kosthold som kun består av det. Prøv å legge merke til hvilket forhold hun har til mat generelt nå, snakker hun ekstremt mye om mat, prøver hun å unngå og prate om det? Hva hvis du spør om dere skal møtes til lunsj/middag el, vil hun det eller foreslår hun heller noe annet? De gangene dere spiser sammen, spiser hun faktisk maten eller bare later hun som? Går hun på do rett etterpå og er hun blank i øynene når hun kommer ut?

Men hun fra kun det du skriver er det vanskelig å vite om hun har en spiseforstyrrelse eller ikke, men jeg ville hvertfall fulgt godt med på om hun bare fortsetter og fortsetter å gå ned eller om hun stopper. Jo tidligere man får gjort noe med en spiseforstyrrelse, jo mindre alvorlig blir det stort sett og jo større sannsynlighet er det for at man blir frisk igjen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...