NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 hun har slanket seg kraftig, hadde bare littegrann mage før. Nå er hun bare skinn og bein og har en BMI på 18. Hun sier hun er frisk og eneste hun har gjort er å spise karbonadedeig istedet for kjøttdeig og spise fullkornspasta i stedet for vanlig pasta...spiser helt normalt sier hun. Vet ikke om jeg kjøper denne altså, hva ville dere trodd? Hun sa også at hvis hun går på vekta og den viser 2 ekstra kilo så får hun panikk. Kan hun være frisk?
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2010 Nei, ikke sant. Huff, syns jeg ser henne forsvinne mer og mer. Beina hennes er like tynne som armene til andre folk....og hun er ikke "naturlig tynn" hvis noen skulle lure på det. Blir redd for hvor uderærnert en kan være før det er snakk om dødelig sykdom? Altså spiseforstyrrelse og sult.
mjau* Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 en BMI på 18 er jo ikke akkurat noe å få panikk av. Har mindre enn det selv og spiser helt normalt. Er slank, men ikke skinn og bein. Og hvis hun har jobbet for å gå ned i vekt kan man jo forstå at hun er redd for å gå opp igjen.
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2010 Når BMI 18 sier undervekt blir jeg faktisk litt bekymret, er det vanlig å være undervektig? Hun er skinn og bein, altså veldig tynn. Har jobbet for det, men er redd for at hun har blitt litt besatt av det og sulter seg.
mjau* Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 tror det er ganske vanlig å ha en BMI på 18. Vet WHO klassifiserer det som undervekt, men det tilsvarer en slank, dog langt fra farlig tynn vekt. Jeg hadde en vanskelig periode fysisk og jeg raste ned i vekt for noen år siden, og hadde tilslutt på en BMI på 14,5. DA var jeg skinn og bein, men det sto fortsatt ikke om livet liksom. Jeg kunne gjøre vanlige ting, var bare veldig tynn. Nå er den helt nøyaktig på 17, 8. Og jeg ser helt ordinær ut. Har man vært større før kan man det jo se veldig annerledes ut, man kan oppleve det som veldig tynt, men for meg som alltid har vært sånn er det ikke noe stort hopprenn, hverken for meg eller de rundt meg. Og at hun er opptatt av det er jo ikke så rart, det blir man jo når man slutter å røyke for eksempel også.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 det kommer vel ann på personens fasong.osv. jeg hadde bmi på 20-21 da var jeg 57 kilo og 165 høy, jeg kunne apsolutt ikke hatt en bmi på 18 da hadde jeg sett sykelig tynn ut, da jeg hadde bmi på 20-21 kunne jeg ikke blitt noe særlig tynnere.
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2010 Greit nok hvis hun hadde sett SLANK ut, men når beina er like tynne som en slank persons armer og hun har kun skinn og bein....ja, det tror jeg hun får i seg for lite næring rett og slett. Hun har aldri vært slik før, så det er ikke en naturlig vektnedgang. Jeg vet også at hun har blitt mishandlet psykisk tidligere og har veldig lav selvtillit. Begynner å lure på om det kan ha slått ut i en begynnende spiseforstyrrelse. Når jeg leser på IKS.NO sine sider så er det flere ting som stemmer bland annet dette: Anoreksi Viljemessig redusert matinntak, ofte kombinert med overdrevent høyt aktivitetsnivå og stor frykt for å legge på seg. Kan føre til alvorlig vekttap Men jeg skal følge med og passe på henne, og håpe hun er ærlig og gjør dette på en sunn måte. For meg som har kjent henne i mange år virker det ikke slik foreløpig. Takk for svar mjau*, godt å se andres tanker om vekt osv også.
Gjest Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 18 trenger ikke være alvorlig undervekt, nei. Jeg som er 170 høy og veide ca 51 kg lå vel deromkring før jeg fikk ungene. Var allikevel ikke syk og slanket meg ikke. Fra 19 og oppover er jo normalvekt, og det er jo for de fleste bare snakk om en kilo eller to. Men sånn som du beskriver henne høres det ut som BMIen er langt lavere enn 18 ... er du sikker på at hun sier hva hun egentlig veier? At den ikke er lavere? Jeg forstår godt at du blir bekymret, og ofte må man gå etter helt andre ting enn bmi for å finne svaret. Har dessverre ikke så mange råd å gi deg. Ta kontakt med legen din (f.eks) og hør hvordan du bør gå frem. De bør vite hvordan du best går frem ovenfor din venninne.
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2010 Hun er 164 cm og veier 51 kg. Hun kan ikke bli tynnere, det er det jeg mener med å ha ingenting å gå på, altså ingenting å tære på. Fasongen er strek. Ingen former (ingen rumpe, lår, pupper osv).
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2010 Godt mulig tingeling_80, mulig hun veier mindre enn det hun sier. Takk for svar
mjau* Skrevet 11. mai 2010 #12 Skrevet 11. mai 2010 joa, det er klart det er forskjell hva angår fasongen. Men 18 er veldig langt unna noe fatal kroppsmasse, for å si det sånn. Og så det er også hva man er vant til. Og hva andre er vant til med en selv. Hadde jeg lagt på meg ti kilo hadde jeg nok følt meg svær, men jeg hadde jo fortsatt vært godt innenfor normalvekt.
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2010 Men du tror ikke at et enormt vekttap kan skyldes en psykisk reaksjon på ting hun har gjennomgått?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 selvfølgelig hadde du nok følt deg svær da, jeg følte ikke at jeg var for tynn når jeg var 57 kilo heller, pleide jo å ligge på 60 så var jo ikke mange kilo forskjell, men jeg ser jo nå på bilder at så mye under 57 kunne jeg nok ikke vært, da hadde det ikke vært noe igjen av meg.. selvom jeg da også hadde vært innenfor normmalvekt.
mjau* Skrevet 11. mai 2010 #15 Skrevet 11. mai 2010 Det kan absolutt være det, og da trenger hun deg som en positivt kommuniserende venn om det som evt har skjedd. Overdrevent vektfokus kan nok virke mot sin hensikt isåfall.
mjau* Skrevet 11. mai 2010 #16 Skrevet 11. mai 2010 vekt ser veldig forskjellig ut fra menneske til menneske. Det spørs jo på muskler og ben og allting. Jeg veier jo mer etter at jeg fikk barna, men ser lik ut. Så jeg kan ikke måle meg mot meg selv engang, for målestokken har endret seg.
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 11. mai 2010 #17 Skrevet 11. mai 2010 Jeg synes du skal ta kontakt med IKS - som du har vært inne på nettet hos. Ring og spør dem hvordan du skal forholde deg til henne. Jeg jobber selv i psykiatrien som sekretær og skriver journaler for behandlere. Og dem som blir behandlet for alvorlig anoreksi ligger ofte rundt 14-18 i BMI. Har de BMI rundt 14-15 vet jeg at det ofte vurderes tvangsforing på sykehus, så jeg ville være bekymret ut i fra det du skriver. Anoreksi er jo typisk at man bl.a. er livredd for å legge på seg. Flott at du bryr deg om henne!
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 11. mai 2010 ja, hun har nok et feil forhold/fokus på vekt i stedet for kanskje å prate om ting som plager henne. Jeg skal uansett være der for henne, må vite hvordan jeg skal forholde meg til dette.
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 11. mai 2010 #19 Skrevet 11. mai 2010 Vil bare si at man må være forsiktig å se alt ut i fra bmi, jeg er 175 og veier det samme som venninnen din, 50 kg. og jeg har ikke anoreksi eller noe i nærheten. hvilken BMI jeg har vet jeg ikke en gang. men når det er sagt så er det jo godt å se en venninne som bryr seg! hvordan er hun når dere skal spise lunsj osv? er dette noe hun unngår? sier som hun over ta kontakt med IKS.
NostraStoria Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 11. mai 2010 Vet at en ikke skal kun gå etter BMI, hvis du leser hele innlegget mitt så vil du se at det er ganske mange faktorer som gjør meg bekymret..og når min venninne plutselig blir radmager så reagerer jeg og har lyst å gjøre alt for at hun skal ha det bedre. Vet hun har f.eks opplevd psykisk mishandling, hun har og litt sosial angst pga dette og lav selvtillit. BMIen har jeg regnet ut for å se om det kan være normal vekt ifht høyden hennes, ser jo at BMI ikke alltid stemmer på folk. Men av å se på kroppen hennes ser jeg at hun ikke har det bra, også av ting hun forteller fra fortiden som ennå gnager. Takk for tips igjen jenter.
Draculababy Skrevet 11. mai 2010 #21 Skrevet 11. mai 2010 Jeg lurer litt på om du har spist sammen med henne? Mener da at om hun har anoreksi, så ville hun jo bare sittet å pirket i maten, ikke spist skikkelig. Kan jo ikke stole på at hun spiser normalt selv om hun sier det. Hadde det vært min venninne tror jeg at jeg ville invitert henne på middag som en test for å se hvordan hun oppførte seg under måltidet. Det var bare det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt! Men som andre har skrevet så trenger en ikke være syk selv om en er tynn. Jeg veier faktisk bare 45 kg, 1,59 høy. Spiser 4 måltid hver dag, pluss sinnsykt mye sjokolade. Går en del tur da. Men har aldri fått kommentarer om at jeg ser tynn ut. Tror jeg ser helt normal ut! Så hun trenger jo ikke være syk hun venninnen din selv om hun er tynn, men det er jo du som kjenner henne best og kan merke på henne om det er noe galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå