Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Har ikke vaksinert mine 2 yngste med trippel. Ene er 2 den adre er 9 mnd. Jeg tenker på å ta stivkrampa, men hvor får man gjort det? Har også hørt om uheldige bivirkninger. Synes det er vanskelig å finne folk å prate om ang mitt valg om å vente noen år med å vaksinere. Har pratet noe med ei på balder, men det er grenser for mye tid hun kan bruke på me gogså........
Helseinterressert Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Stivkrampe var nesten utryddet som dødsårsak da vaksinen ble innført i barnevaksinasjonsprogrammet i 1952. Etter at den ble innført steg stivkrampedødsfallene før de sank videre ned mot null. Hva over 50 år med stivkrampevaksinering blant befolkningen har gjort med vår helse kan diskuteres. Man kan ha antistoffer mot stivkrampe uten vaksiner. Kanskje en ide å sjekke dette om man er usikker? Folk har dødd av sykdommen til tross for å ha vært vaksinert. Bivirkninger kommer i tillegg (tetavax fra felleskatalogen): Blod/Lymfe: Lymfadenopati. Hjerte/kar: Hypotensjon. Hud: Allergilignende symptomer, f.eks. generalisert pruritt, urticaria eller erytem. Immunsystemet: Type I overfølsomhetsreaksjoner. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi, artralgi. Nevrologiske: Hodepine, svimmelhet. Øvrige: Smerte på injeksjonsstedet, utslett, indurasjon eller ødem som kan oppstå innen 48 timer og vedvare i 1-2 dager, dannelse av subkutan knute, aseptiske abscesser, forbigående pyreksi, malaise. Potensielle bivirkninger (bivirkninger rapportert for andre vaksiner med tetanustoksoid): Brakial nevritt og Guillain-Barrés syndrom.
mamma-x-3 Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 I eldre litteratur finner vi at under 2. verdenskrig ble det i USA offisielt registrert 12 stivkrampetilfeller. Av disse 12 var 4 tilstrekkelig vaksinert. I USA ser man den samme tendensen som i resten av den vestlige verden, nemlig at stivkrampetilfellene falt lenge før vaksinen ble introdusert. Alvorlige bivirkninger som døvhet, allergisk sjokk og hjerneskader er sett i etterkant av vaksinen. Varige lammelser er sett og anerkjent som komplikasjon etter stivkrampevaksinen. Guillain-Barrès syndrom er sett i etterkant av både stivkrampe-, tyfus-, paratyfus-, kopper- og difteri- vaksinasjon. De engelske helsemyndigheter har registrert 16 dødsfall som følge av anafylaktisk sjokk i perioden 1945-1957. Den tyske legen Gerhard Buchvald undersøkte tre dødsfall som inntraff umiddelbart etter vaksinasjon, og han skriver at hjertestans er et velbeskrevet vaksinasjonsproblem. WHO`s immuniseringsprogram i utviklingsland har ikke alltid virket slik man har forventet. I Den Dominikanske Republikk økte forekomsten av stivkrampe i etterkant av vaksinasjonskampanjer. Stivkrampe er unik blant de sykdommene man etter sigende kan forhindre gjennom vaksiner. Sykdommen er ikke smittsom og derfor er ikke argumentet om ”flokkbeskyttelse” gangbart i denne sammenheng. Stivkrampe som klinisk diagnose er knyttet til bakterien Clostridium tetani. Denne bakterien blir imidlertid funnet i sår i bare 30 % av stivkrampetilfellene, og bakterien er ofte isolert fra pasienter som ikke har utviklet stivkrampe. Jordsmonn er ikke det eneste reservoaret for bakterien. Bakterien lever som en harmløs samboer i tarmen til mange dyr, også til mennesker. Mennesker på landet har ofte høyere forekomst av bakterien i tarmen enn folk i byene. Sporer har også blitt funnet i gatestøv og i støv og luft på operasjonsstuer. Det er ikke selve bakterien som forårsaker utviklingen av stivkrampe, men giften den produserer under oksygenfrie forhold. ”Under normale forhold vil ikke sykdommen utvikle seg selv om sporer blir tilført et sår, (J. Ark Med Soc Vol 80, No 3 p 134) og det er verten som har vært utsatt for fare, eller den traumatiserte pasienten, som har vært utsatt for en ulykke eller operasjon, som har størst sannsynlighet for å utvikle stivkrampe. (J Foot Surgery Vol 23, No 3 p235).” Under de rette forhold løslates et eksotoksin (et såkalt tetanospasmin) fra det lokale området og blir transportert til sentralnervesystemet. Inkubasjonstiden varierer fra en dag til flere måneder, men de fleste tilfellene oppstår innen 3 til 21 dager etter at sporene er blitt injisert. I ”Vaccines” av Plotkin & Mortimer står det at ”En inkubasjonstid på 10 dager eller mer har en tendens til å resultere i mildere utbrudd, mens personer som utvikler sykdom innen sju dager etter en skade, ofte får alvorligere symptomer”. Man medgir imidlertid i samme teksten at ”I løpet av de seneste årene har man ikke observert noe slikt forhold”. Den geografiske distribusjonen av stivkrampe i verden følger generelt områder med fuktig, varmt klima og rikt jordsmonn. De fleste tilfellene oppstår i utviklingsland, spesielt i land rundt ekvator. Folk flest assosierer stivkrampe med såret fra en rusten spiker eller et dypt kutt hvor det er vanskelig for oksygen å trenge inn. Denne type sår forårsaker bare halvparten av tilfellene av stivkrampe i de industrialiserte land. Andre årsaker finnes, som mellomøre- betennelse, halsbetennelse, blindtarmbetennelse, betennelse i tenner og aborter. I noen tilfeller er sykdommen verken forårsaket av en skade eller noe sår! Laboratorieprøver er ofte negative. Stivkrampe oppstår ekstremt sjeldent i den industrialiserte delen av verden. I følge det britiske helsevesenets bok ”Immunization Against Infectious Diseases” i 1996, står det å lese: ”Mellom 1984 og 1995 ble det rapportert 145 tilfeller av stivkrampe i England og Wales. 75 % av tilfellene oppsto hos individer over 45 år gamle, og av de øvrige var 16 % individer mellom 25-44 år gamle”. Det konkluderes også med at den mest utsatte gruppen er eldre mennesker, og at kvinner er mer utsatt enn menn. Tetanus neonatorum er den vanligste formen for stivkrampe i utviklingsland. Denne formen for stivkrampe hos nyfødte barn er ofte et resultat av en infisert navlestreng, på grunn av dårlig hygiene eller bruk av en rusten saks når navlestrengen kuttes. I USA falt forekomsten av stivkrampe hos nyfødte før stivkrampevaksinen ble vanlig, takket være forbedret fødselspraksis. Naturlig immunitet: Det er et mysterium hvorfor debatten fortsetter rundt hvorvidt mennesker kan utvikle sirkulerende antitoksin mot stivkrampe som erstatning for vaksine eller selve sykdommen, ettersom det finnes bevis for naturlig immunitet. Det har riktignok vært registrert motstridende funn. Noen studier i Brasil, Kina, India, Italia, Israel og Spania har vist et betydelig antall ikkevaksinerte befolkninger med målbare nivåer av antitoksin. Oppimot 80 % av personene i India og Bortimot 95 % av personene blant en gruppe etiopiske flyktninger hadde nivåer av antistoffer som skulle tilsi beskyttelse. Medisinske eksperter medgir at dette fenomenet ikke har vært gransket grundig nok. Likevel er det innlysende at når uventede eller uønskede funn kommer for dagen, så blir de presentert som en pågående debatt – heller enn å akseptere dem! Utviklingen av stivkrampe forårsaket av et dypt sår, for eksempel det en spiker gir, er ikke kjent å gi påfølgende naturlige immunitet. Dette faktum medfører at vi må stille følgende alvorlige spørsmål: Hvordan kan en vaksine klare å produsere immunitet over lengre tid? Ekte og naturlig immunitet oppnås via innførsel av tetanussporer gjennom en naturlig inngang, noe som igjen stimulerer immun- systemet på alle nivåer på en hensiktsmessig måte. Vaksinekritikere vektlegger ofte det faktum at ved å injisere fremmed antigen i kroppen forbigås en gren av immunsystemet, og det fører til at verten blir utsatt for fare. Dr. Viera Scheibner, forsker på vaksiners ineffektivitet og farer, påpeker at enhver injeksjon er et dypt punktursår. Det er derfor det å utvikle stivkrampe gjennom et sår ikke gir ekte immunitet over lengre tid, på grunn av likheten med en vaksine; det vil si forbigåelsen av vårt immunsystem via en unaturlig inngang. Med en innlysende mangel på forståelse for dette aspektet hos verdens ”helseeksperter” i dag, er det overraskende at deres generelle konklusjon er at ”selv om naturlig immunitet forekommer hos noen befolkninger, kan man ikke stole på at det kan kontrollere stivkrampe.” I 1973 skyldtes 60-90 % av de anslåtte 1 million dødsfall av stivkrampe verden over neonatal stivkrampe (med andre ord de fleste stivkrampetilfellene). Det er innlysende at den enkleste og mest effektive måten å redusere dette problemet på, må være å forbedre hygienen rundt barnefødsler og forbedre den generelle kunnskapen om riktig sårbehandling. Dette sammen med forbedringer i forebyggende helsearbeid generelt. Om Vaksinen: Vaksinen er laget av tetanustoksoid som er inaktivert med formaldehyd. For å produsere toksoid blir bakterien dyrket i et flytende medium i store gjæringstanker. Mediet består av fordøyelsesenzymer av melkeprotein, tilsynelatende fri for smittestoffer, utvunnet gjennom filtrasjon, renset og avgiftet. Vaksinen inneholder også aluminiumhydroksid eller -fosfat som virker som en forsterker (enhver substans som er brukt sammen med en annen og som forsterker virkningen). I 1979 forsøkte WHO å standardisere innholdet av stivkrampe- vaksinen. Immunresponsen varierte imidlertid hos laboratoriedyr, det vil si at responsen hos mus varierte kraftig avhengig av hva slags type mus som ble brukt. Responsen hos mennesker kan også variere kraftig – og dermed har man ikke akseptert en internasjonal standard. I følge medisinsk litteratur er tetanustoksoid et av de mest potente vaksinestoffene som rutinemessig blir brukt på barn. De beskyttende nivåene oppnås gjennom et vaksinasjonsprogram som starter allerede i spedbarnsalderen. Man har betraktet tetanustoksoidet å være minimalt påvirket av mors antitoksiner, noe som tilsynelatende skal være i kontrast til difteritoksoidet, som helt klart blir hindret i nærværet av det passivt overførte antitoksinet fra mor til barn. Overraskende nok har imidlertid undersøkelser i USA vist at spedbarn har høye verdier av sirkulerende tetanusantitoksiner, godt over beskyttelsesnivå, ved to månedersalderen, før de blir vaksinerte. (Barkin RM et al. DTP reactions and serologic respons with a reducted dose schedule, J Pediatr 105: 189-94, 1984. – Barkin RM et al Pediatric difhteria and tetanus toxoids vaccine. J Pediatric 106: 779-81, 1985).
EJ09 Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Kopimaskinen er på, ser jeg. Hvem har du kopiert fra denne gang?
mamma-x-3 Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 Dette fuinner du - og mye mer i Rolf Hansens bok "Sannheten om vaksiner" - en bok alle foreldre skulle ta en titt i innen de vaksinerer. Men du må gjerne fortsette med ditt naive og godtroende forsvar av vaksineindustrien. Utrolig at du får deg til å skrive at vaksinene er helt trygge. Ikke engang på helsesatsjonen tegnes et så rosenrødt bilde.
EJ09 Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Homøopat Rolf Erik Hanssen?! Seriøst? Jaja. det var jo klart at du ville vise til en slik. Har du bok skrevet av en astrolog også? At jeg forsvarer vaksneindustrien kan du komme til å slite med å ta meg for. Det har jeg ikke gjort med ett ord. At jeg er naiv og godtroende faller på sin egen urimelighet. Jeg tror nemlig ikke på det udokumenterte tullet ditt. "Utrolig at du får deg til å skrive at vaksinene er helt trygge." - Hvor har jeg skrevet det? Kom igjen, jeg utfordrer deg til å vise til ett sitat hvor jeg skriver noe slikt. Løgn igjen - men det var jo ikke noe nytt fra deg.
mamma-x-3 Skrevet 11. mai 2010 #7 Skrevet 11. mai 2010 Glemte å vise til sitatet ditt (du elsker jo det...) EJ: "Det har jeg allerede sagt et dusin ganger: De er trygge og effektive. Noe annet har du ikke belegg for" At du ikke anerkjenner mine kilder - ikke mitt problem :-) Du er så naiv at det er morsomt! MIne belegg står jeg for, og finner stadig flere i bokform som foredrag av fagpersoner som har engasjert seg i vaksineproblematikken i en årrekke - og på nettet. Vaksineskadde hadde dog hatt større problemer med uttalelsen din. Det er slike holdninger som gjør at det tar et menneske rundt 20 år (!!!) å få oppreisning for nettopp : vaksineskader. Benektelser og bortforklaringer er det som møter mange som vil registrere sine bivirkninger. Det er ikke lett for en mor / far å få gehør når de vil registrere skader eller stiller spørsmål. "Det er ingen sammenheng" er ofte svaret. Og dette forsvarer du med nebb og klør. Jeg har stor interesse av litteratur og uttalelser, andre foreldres erfaringer og egne erfaringer som peker på at vaksiner er en global russisk rullett. Og vi er irrasjonelle og egoistiske nok til å ville se våre barn vokse opp naturlig, med helsen i behold. Prisen å betale for ikke å få barnesykdommene: Allergier, astma, eksemer, matintoleranser, ADHD, autisme, diabetes, stadige forkjølelser, luftveisinfeksjoner og gjhentatte ørebetennelser... (dette er bare litt av "smørbrød"listen av bivirkninger).... Og jeg har servert kilder som viser at vaksiner er kontroversielle. Nei takk er det endelige svaret. Det gleder meg at du i allefall er inne på naturmedisin uten å gå i taket. Framskritt? :-D
EJ09 Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Jeg har aldri lagt skjul på at vaksinene som er anbefalt i dag kan ha bivirkninger, og i sjeldne til meget sjeldne tilfeller komplikasjoner. Disse komplikasjonene er mye sjeldnere enn komplikasjonene ved sykdommene de immuniserer mot. Det er dokumentert godt, og det er IKKE kontroversielt, i alle fall ikke i de rasjonelles verden. "Det er ikke lett for en mor / far å få gehør når de vil registrere skader eller stiller spørsmål. "Det er ingen sammenheng" er ofte svaret." -> Når det ikke er det, hva skal man si da? Post hoc ergo propter hoc er uansett en feilslutning. "Prisen å betale for ikke å få barnesykdommene: Allergier, astma, eksemer, matintoleranser, ADHD, autisme, diabetes, stadige forkjølelser, luftveisinfeksjoner og gjhentatte ørebetennelser... (dette er bare litt av "smørbrød"listen av bivirkninger)...." -> Ingenting av dette har du belegg for, fordi du ikke har fakta på din side.
ostepop123 Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Mamma-x-3: hvor har du alt dette fra? Du har åpenbart ikke skrevet det selv. Ikke stemmer det du har skrevet heller, og som vanlig har du nesten utelukkende en lang rekke påstander nesten uten kildehenvisninger (og der hvor kildehenvisninger er tilstede, er ikke kilden egnet til å begrunne påstandene). Det er så mye å ta av at jeg velger meg noen få punkter: 1) I USA får gjennomsnittlig 43 personer stivkrampe i året. Disse er i hovedsak uvaksinerte eller ikke skikkelig vaksinerte. Ca 18% av de smittede dør. Kilde:http://emedicine.medscape.com/article/786414-overview 2) En lang rekke bivirkninger blir ramset opp, igjen uten kilde eller henvisning til hvor mange som eventuelt blir rammet av disse. 3) Ja, stivkrampe er svært sjelden i vår del av verden, og det er fordi vi har stivkrampevaksine. 4) At denne studien, Barkin RM et al. DTP reactions and serologic respons with a reducted dose schedule, J Pediatr 105, skulle si noe som helst om "medfødte" tetanusantistoffer er mildt sagt en overdrivelse. Derimot er det en test av en sterkere vs en svakere stivkrampevaksine, hvor man ser at den svakere dosen gir færre bivirkninger men like god beskyttelse. Fint, ikke sant? Til deg som skrev dette innlegget: jeg vaksinerte min 5 mnd gamle sønn igår med blant annet stivkrampevaksinen, og han klarte seg fint! Litt grining på kvelden, men idag var alt bra igjen.
Helseinterressert Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Du har ikke grunnlag for å si det du sier i pkt 1 ostepop. Dette fordi de vaksinestatus hos de fleste stivkrampetilfellene er ukjent: Immunisation does not rule out tetanus, http://www.bmj.com/cgi/content/full/320/7231/383
ostepop123 Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Artikkelen du linker til viser til tall fra og med 1982. Min kilde, som jeg har oppgitt, har tall fra 1998-2000. At de flestes vaksinestatus fra 80-tallet ikke er kjent, betyr ikke at de nyere er det. I tillegg står det å lese at: "A number of rare and exceptional cases of tetanus occur despite adequate immunisation and protective levels of neutralising antibodies" Altså: dem som får stivkrampe til tross for vaksinering er både sjeldne og eksepsjonelle.
mamma-x-3 Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Her er litt mer om stivkrampevaksinen. Skrevet av Dr. Robert S. Mendelsohn MD (1926 – 1988) - en av de mest anerkjente kritikere av vaksiner/vaksineprogrammet. Og med den faglige "tyngden" som skulle til for å bli tatt på alvor: http://www.globalhealingcenter.com/tetanus-vaccination.html Litt om Dr. Mendelsohn: Doctor of Medicine degree fra The University of Chicago i 1951. For 12 years, Mendelsohn was an instructor at Northwestern University Medical College, and was associate professor of pediatrics and community health and preventive medicine at the University of Illinois College of Medicine for another 12 years. He was President of the National Health Federation, former National Director of Project Head Starts Medical Consultation Service, and Chairman of the Medical Licensing Comittee of the State of Illinois. He appeared on over 500 television and radio talk shows, and is the author of "Confessions of a Medical Heretic", "Male Practice: How Doctors Manipulate Women", and "How To Raise a Healthy Child In Spite of Your Doctor". Mer å lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_S._Mendelsohn
mamma-x-3 Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Hvem er i fare for å få stivkrampe? Eldre og kronisk syke med nedsatt immunforsvar, Babyer, hvor navlestrengen blir kuttet av rustne barberblader o.l., (Dessverre) Mennesker i utviklingsland, med nedsatt immunforsvar grunnet lav levestandard (med mangelfullt kosthold/dårlige sanitærforhold etc.) I vår del av verden får vi ikke stivkrampe. Vi har det som skal til av naturlig motstandskraft, uavhengig stivkrampevaksinene. Sjekk sist barn ble rammet av stivkrampe i Norge. Sjekk hvor mange uvaksinerte som har fått stivkrampen (FHI har tallene). :-) Apropos smittefare: (LItt "cherrypicking") MIn gode venninne (driver økologisk gård med dyr (kyr, griser, islandshest)) har ikke vaksinert sine barn. De har blitt bitt av hund, klort av katter, tråkket på skarpe biter i jord og levd et helt vanlig gårdbrukerliv. Uten vaksinedosene.
mamma-x-3 Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Glemte til slutt: Disse barna fra gården har aldri hatt stivkrampen. Og heller ingen andre uvaksinerte barn her i landet. Dersom faren for stivkrampen var overhengende for uvaksinerte, skulle ikke disse da bli rammet? De beveger seg fritt i skog og mark, i jorda og i sandkassen. For ikke å snakke om hvor mange som har hund/katt/husdyr)..... Jeg er enig i at sykdommen er fryktelig. Jeg kjøper bare ikke skremselspropagandaen. Anbefaler alle å sjekke tallene på ofre, og ikke minst alderen, og helsetilstanden før fikk stivkrampen (Liggesår ved sykdom f.eks).... :-)
ostepop123 Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Mamma-x-3: du tar bare ikke poenget. At tre barn du kjenner ikke har fått stivkrampe betyr altså ikke at det ikke er nødvendig å vaksinere seg. Før vaksinen kom, døde 10-15 mennesker i året av stivkrampe i Norge. Heldigvis er jo ikke stivkrampe smittsomt, så om du velger å ikke vaksinere er det utelukkende deg selv det vil gå utover.
mamma-x-3 Skrevet 13. mai 2010 #16 Skrevet 13. mai 2010 Og hvor mange uvaksinerte her i landet har fått stivkrampen de siste 50 år? Sjekk hvor du vil. Du må justere synet på stivkrampen et par hakk. Ja, sykdommen er stygg, nei, friske, normalt sunne barn får ikke stivkrampen. Vaksinerte som uvaksinerte. :-)
mamma-x-3 Skrevet 13. mai 2010 #17 Skrevet 13. mai 2010 For å oppsummere (oppklare litt) ang stivkrampen. Bakterien finnes overalt rundt oss. dersom vi har et godt immunsystem/sunn helse har vi naturlig immunitet. God helse, kombinert med god sårbehandling virker forebyggende. Unngå skitne sår over tid. Sårhygiene er stikkord. Uvaksinerte har ingen høyere risiko enn vaksinerte til å utvikle stivkrampe (med vår levestandard) Stivkrampevaksinen inneholder giftstoffer. Den har flere bivirkninger. Interessante fakta fra link nedenfor: ..."Keep in mind that the tetanus vaccine became available for widespread civilian use in the late 1940's. Thus tetanus mortality had declined from 205 deaths per 100,000 wounds in the American Civil War (1860) to about .4 deaths per 100,000 population in 1947 at the beginning of widespread civilian use of the vaccine. This means that sanitation, nutrition, year around nutritional improvements, general hygiene, and wound hygiene had reduced the mortality and incidence of tetanus by as much as 99.8 percent before the widespread use of tetanus vaccine. Improvements in the above factors would continue to play a major role [if not the sole role] in further reduction of tetanus. Les gjerne mer her: http://www.vaclib.org/links/tetanusindex.htm
ostepop123 Skrevet 13. mai 2010 #19 Skrevet 13. mai 2010 Mamma-x-3: det du sier stemmer som vanlig ikke. Jo, selvsagt er det slik at vi lever beskyttet og er lite i fare for å få stivkrampe. Allikevel er det slik at barn gjerne er beskyttet av sine mødre når det gjelder neonatal stivkrampe, fordi mødrene er vaksinerte. Et tilfelle av stivkrampe hos nyfødt med uvaksinert mor i USA kan du lese om her: http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00055581.htm Jada, det er viktig å rense sår, men hvordan renser du egentlig et sår etter en rusten spiker i foten, for eksempel? Ja, det er flest eldre som får stivkrampe i Norge, og hvorfor er det slik? Jo, fordi de eldre er dårligst beskyttet mtp vaksine. Krigrefereransen din er direkte misvisende, fordi man brukte stivkrampevaksine under annen verdenskrig for å beskytte soldatene; derfor de lave tallene infiserte. Du vet å blåse opp dramaet ved å bruke ord som "giftstoffer", og ja, selvsagt inneholder vaksinen giftstoffer; men den inneholder dem i så små mengder at kroppen utvikler antistoff mot det, snarere enn å bli syk.
Gjest Skrevet 13. mai 2010 #20 Skrevet 13. mai 2010 stivkrampebakterien tåler ikke oksygen, tråkke spiker, få rosetorne, bli bitt etc hvor man blør og såret er åpnet er ikke farlig, rengjør, men den viktste ingrediens er oksygen. Ved lukkede sår er det verre, dessverre. Her er vi også uvaksinerte, jeg vet at bakterien trives meget godt i hestemøkk, min eldste rir, og om hun tråkket på en spiker i stalllen ville jeg vært meget obs. Hun er blitt bitt av katt flere ganger, også dypt lukket, ikke en spesielt deilig opplevese, jeg fulgte godt med hun, og hadde i bakhånd at jeg kunne dra til Oslo legevakt, som på den tiden hadde levende vaksine. Det er slik at de som er uvaksinerte kan få denne og da holder det med en "hestedose". Det kan være greitt å vite hvor de har en slik vaksine liggende i tilfelle, og man ser symptomene. Worst case scenario! Nå skal det sies at jeg er en "overthetop" hønemor, og for min del fant jeg ro når jeg viste at det fantes noe ikke langt unna om det verste skulle skje. Litt dobbelmoral kanskje, men der er min stivkrampe tenkning. Når det gjelder andre vaksiner og mitt valg mot de, har de alle sin lille historie.
mamma-x-3 Skrevet 13. mai 2010 #21 Skrevet 13. mai 2010 Du vil visst ikke se hva klare tall forteller, ser jeg, så jeg spør deg igjen. Hvor mange uvaksinerte har fått stivkrampen i Norge siden krigen? Ikke én! Da hjelper det ikke å komme løpende med 1 - et - spedbarn i USA. Antistoffer fra vaksinerte mødre som argument. Det er for enkelt og misvisende. Jeg gjentar: Godt sårstell, robuste unger og vi kan alle senke skuldrene. Vi ser at soldater på slagmarken klart er i faresonen, og jeg er helt enig i at om man tråkket på en spiker (lukket sår) eller fikk infisert et sår med hestemøkk er det viktig å være i alarmberedskap. Det kalles akutt. Forebyggende med tetanusvaksine - med sine bivirkninger? HVa er forresten drama? Å påstå at vi her til lands er i faresonen for å få stivkrampe er bak mål!
ostepop123 Skrevet 13. mai 2010 #22 Skrevet 13. mai 2010 Heh, nei, men så er for det første de aller fleste barn i Norge vaksinerte. (Artig at du bruker krigen som milepæl, fordi det var jo også rett etter krigen at vaksinen kom.) For det andre er jo ikke sjansen for å faktisk FÅ stivkrampe så veldig stor, i motsetning til f.eks. meslinger. Problemet er at dersom du får det, er du i trøbbel, fordi sykdommen er svært alvorlig. Antistoffer fra vaksinerte mødre er såvisst ikke noe misvisende argument. Hvorfor skulle det være det? Her (http://www.sst.dk/publ/publ2000/vaccine/kap02.html) finner du forøvrig en fin artikkel om vaksinasjon i Danmark fra den danske Sundhedsstyrelsen, komplett med kurve over antall stivkrampetilfeller før og etter vaksinasjonen startet (figur 2). I tillegg opplyses det om at "Vaccination mod stivkrampe blev indført i 1949 i kombination med difterivaccination. I Danmark var stivkrampe hos nyfødte almindelig indtil slutningen af 1940-erne. Antistoffer fra vaccinerede mødre overføres til barnet og beskytter det nyfødte barn mod stivkrampe i de første levemåneder. For at beskytte barnet senere i livet er det nødvendigt at gentage vaccinationerne."
mamma-x-3 Skrevet 13. mai 2010 #23 Skrevet 13. mai 2010 Misforståelser er kjedelige. Du prøver å sette meg på plass ser jeg. Men leste ikke helt hva jeg skrev: Jeg skev soldater på slagmarken, ikke soldater i 2 verdenskrigen (men det er kjent registrering av stivkrampeofre blant sårede soldater i historien gang) Les gjerne en gang til :-) Ellers en gang til, hvor mange u-vaksinerte har fått stivkrampe det siste halve århundre? Det svarer du ikke på, nei. Enkelt og klart svar er: Ingen! Så der står vi. Du får gi deg med skremslene. Det er helt uproblematisk å være uvaksinert for stivkrampe. Vi som er heldige nok som bor her på våre breddegrader har gode hygieniske/sanitære forhold OG er som uvaksinerte naturlig rustet til å takle disse bakteriene!!! Det er rart at dette er så vanskelig forstå for deg, talene skulle tale for seg ville jeg tro.
ostepop123 Skrevet 13. mai 2010 #24 Skrevet 13. mai 2010 Du har rett! Jeg leste feil. Men sammenligningen er da enda verre enn jeg først antok. Antall dødsfall av stivkrampe per sår I den amerikanske borgerkrigen sammenlignes med sivile dødsfall ETTER 2. verdenskrig? Vi tar det en gang til: du sammenligner antall dødsfall PER SÅR I KRIGEN for veldig lenge siden med antall dødsfall blant SIVILE for ikke så veldig lenge siden? Okeiiii... Jeg vet ikke hvor disse tallene kommer fra, men her er ihvertfall en oversikt over antall tilfeller av stivkrampe fra 1947 til vår tid. Ca 600 tilfeller per år i USA fra man begynte å vaksinere der altså (jeg har ikke vært i stand til å finne dødelighetstall fra 1947) http://emedicine.medscape.com/article/786414-media Jeg har heller ikke vært i stand til å finne ut hvorvidt de som har fått stivkrampe i Norge i siste halve århundre har vært vaksinerte eller ei. Jeg ser gjerne at du gir meg en kilde på dette. Spørsmålet er vel snarere hvorvidt dem som har fått stivkrampe i Norge har vært oppdatert med stivkrampevaksinen, siden dette er en vaksine som ikke gir permanent immunitet (det er jo derfor man må ta den om igjen med jevne mellomrom).
mamma-x-3 Skrevet 13. mai 2010 #25 Skrevet 13. mai 2010 Det var da maken til kverullering og flisespikking ang soldater i krig før, nå, hvor som helst etc. Du er helt ustyrlig i din trang til å kneble meg. Vi er slett ikke uenige her om risikoen på enhver slagmark, så la nå DET ligge .-) Og du, komme hausende med tall fra det store utland; her USA. (Vi vet at her finnes millioner som lever i svært fattige kår på tross av at dette er en internasjonel stormakt. Bodde selv i statene noen år og merket godt til fattigdommen. Spesielt i storbyene og i sørstatene er den betydelig! Se hjemover heller - til våre tilstander, i omgivelser vi kan sammenlikne oss med. Og hvor mange uvaksinerte stivkrampeofre finner vi her? Ingen! Sjekk selv ved FHI's statistikker. Er det sååååå vanskelig å innse at du ikke har rett, at stivkrampen faktisk ikke eksisterer hos uvaksinerte? Dvs. at dosene er unødvendige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå