Gå til innhold

Kan Nav hjelpe meg i mitt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier, har fast jobb. Jobber 75%, men har 100% fast. Jeg har nå kommet frem til at jeg må bort fra jobben, eller så kommer jeg til å gå på en smell om ikke alt for lenge. Psykisk smell. Jeg trives ikke i jobben min, og har kommet frem til at jeg må jobbe med noe helt annet.

Saken er at jeg nå forsøker å søke nye jobber, er villig til å ta ganske mye. Men jeg har også søkt videreutdanning fra høsten, men jeg kan ikke være i jobben jeg har frem til jeg er ferdig der. Skal ta meg en runde snart og høre i de lokale barnehagene.

Og jeg er ikke ute etter penger, jeg skjønner jo at jeg må tjene pengene selv. Men kan de på nav fungere som gode rådgivere for meg, hjelpe meg til en praksisplass etc. Det må jo også være i deres interesse at jeg finner meg noe annet før jeg evt måtte bli sykmeldt.

Kan nav være gode rådgivere, er egentlig spørsmålet mitt:)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg skriver praksisplass tenker jeg i forhold til den videreutdannainga jeg har søkt. Skal ta en tur selv først og spørre meg for, men om jeg ikke lykkes...

Skrevet

Dette tror jeg du må snakke med nav om, rett og slett. Det varierer stort fra kontor til kontor hvordan ting gjøres..

Men sørg for å få snakke med en rådgiver/saksbehandler. Ikke bare i skranken. Det er saksbehandlerene som kan reglene og vet hva som kan gjøres.

Skrevet

Ja, jeg vet jo egentlig det, og hadde kommet til å svart det samme selv:) Men jeg er så nervøs og bekymret og alt mulig rart, når det gjelder dette. For jeg har det virkelig ikke bra i jobben min:(

Men noen kan jo ha erfaringer, hehe

Skrevet

hei- jeg er også sykepleier- Var engang en veileder på skolen min som sa at man burde i jobbe i mer enn 5 år på samme sted som sykepleier. og på psykiske tøffe steder burde man ikke jobbe mer enn 3. Man trenger mange ganger her i livet ny luft, ny inspirasjon og helt andre ting enn sykdom og død! Fins heldigvis mange ting en sykepleier kan gjøre istedet for pleie osv. Vet ikke hvilket felt du jobber med? Da jeg ble sykemeldt for noen årsiden hadde jeg møte med nav, men de kunne bare gi med en praksisplass i kommunen (sykehjem) noe som ikke passet inn i min livssituasjon akurat da.

Skrevet

Jeg har jobbet på samme sted i 8 år, mye tung pleie, på sengepost i sykehus. Men jeg er virkelig forskynt av å være sykepleier. Jeg vil ikke være det.

Skrevet

Hei!

Jeg forstår problemet ditt veldig godt! Er selv sykepleier og er sykemeldt fordi jeg gikk på en smell. Har vært sykemeldt i 1,5 år. Søkte attføring med god støtte fra legen min, men fikk avslag. Du vet, når problemet ligger på innsiden og ikke kan bevises med en blodprøve eller rtg, så er Nav ikke så grei å ha med å gjøre... De ville at jeg skulle gå i terapi for å se om det hjalp. Nå har jeg gått i terapi uten noe resultat. Jeg er jo i bunn og grunn frisk, er jo jobben som gjør meg syk. Bare det å kjøre forbi jobb gjør meg fysisk dårlig. Skal søke AAP nå og håper de forstår meg bedre denne gangen. Samboeren min søkte AAP pga ryggproblemer og ble møtt på en helt annen måte enn jeg, han fikk det nesten innvilget før han sendte søknaden.

Nav kan nok stille med rådgivere. De har også tester du kan ta (se Nav.no). Jeg har vært hos en psykolog hos Nav og tatt div tester for å finne ut hva jeg passer til og hva jeg kan klare å jobbe med.

Hvilken utdanning er det du har søkt?

Skrevet

Drsom du ikke kan være i jobben din lenger av helsemessige årsaker, kan du si opp jobben din og søke dagpenger. Du slikker da karantenetiden på 8 uker dersom du kan dokumentere med legeerklæring at du ikke lenger kan være i den jobben du har pga helsen din.

dersom du skal gå på skole har du imidlertid ikke krav på hverken dagpenger, sykepenger osv fordi du da regnes som arbeidsfør.

Sykepleiere får ofte avslag på det som tidligere var attføring fordi deres utdannelse og praksis er attraktiv i mange andre yrker, f.eks bedriftshelsetjeneste, HMS, legekontorer, personalavdelinger, osv osv. Før NAV innvilger attføring (hvor også praksisplass inngår) skal det vurderes om du faktisk kan bruke den kompetansen du har i andre jobber enn der du fysisk jobber nå.

husk at arbeidsgiveren din er pliktig til å tilrettelegge for deg. Dersom du pga helsen din ikke kan jobbe på den sengeposten du er i dag, bør du ta en prat med lederen din slik at det kan vurderes om du kan omplasseres internt. kanskje finnes det andre avdelinger eller andre typer jobber internt du kan ta?

Uansett kan du ta kontakt med NAV for rådgivning og veiledning i forhold til situasjonen din.

Skrevet

Hei:) Jeg vurderer å gå fppu, sånn at jeg kan bli lærer på vgs, for helse- og sosialfat. Men aller helst ville jeg tatt en helt ny utdannelse, lærer for 1.-7. trinn.

Er det samme som du møter jeg er redd for å møte:( har hørt om at sykepleiere er de vrange mot, fordi det liksom er så "hendig" en utdannelse. Bull om jeg skal si det sånn:(

Nesten godt å høre at det ikke er bare meg som er så møkk lei av jobben min ... Men det verste er at jeg er redd for psyken min. Av og til må jeg liksom ta noen ekstra drag for å få nok luft, høres helt sykt ut, men det er så trasig:( griner meg nesten i søvn innimellom:(

Skrevet

Lederen min er overhodet ikke intressert i å hjelpe meg med noe som helst. Forteller jeg henne om hvordan jeg har det, blir jeg nok frosset ut fortere enn jeg rekker å si "sykepleier".

Har ikke vært t legen og snakket med henne om dette heller, føler jeg vil prøve å ordne opp uten sykmelding:s Huff, så vondt og trasig dette er:(

Skrevet

Vel, sykepleien er en helding utdannelse da siden den kan brukes innen så mange ysker. Tror ikke NAV sier dette for å være vrang. Men det er da misbruk av stakkepenger at staten skal påspandere noen en ny utdannelse når de virkelig kan bruke den de allerede har???

Samme er det nok med lærere. eller med universitetsutdannede innen samfunnsfag eller humaniora. dette er gjerne utdannelser som kan brukes innen mange yrker!

Er liksom litt annerledes med en sørlegger eller en elektriker.....

Skrevet

Skjønner veldig godt at det er trasig:)

Men arbeidsgiveren din er nå engang pliktig til å i allefall se på hvilke alternativer som finnes. Det vil nok også NAV kreve at de gjør (og dokumenterer) før du i det hele tatt får noe videre hjelp der (utenom veiledning)

Du har vel en fagforening du kan henvende deg til også? Du kan kreve å ha med din tillitsvalgt i et møre med lederen din:)

Uansett; lykke til!!

Skrevet

Nå spør jeg som jeg har vett til, ikke bit hodet av meg. Om det er sånn at det er jobben som gjør dere syke, hvorfor skaffer dere ikke en annen jobb? Hvorfor kan dere søke attføring etc dersom løsningen ligger i å jobbe et annet sted/med noe annet?

(Glad jeg ikke utdannet meg så spesifikt).

Skrevet

Det er ikke andre jobber å oppdrive, kun sengeposter. Ikke en poliklinikk, ikke ett legekontor, legekontor eller noe, jeg leter og leter. Har ikke tenkt å misbruke skattepenger eller noe som helst. Bare les hovedinnlegget mitt en gang til.

Skrevet

Det er ikke bare-bare å skaffe seg en annen jobb. Og for å si det sånn, så har jeg alltid hørt at sykepleie-utdanninga er så fleksibel, men nå ser jeg at det er den faktisk ikke. Har ikke lyst til attføring og sykmelding og alt det der. Men jeg trenger veiledning!

Skrevet

å snakke med arbeidsgiver er ikke ett alternativ. Sånn er det, føler ikke helt tillitsvalgte er helt på min side heller, eller verneombudet for den saks skyld. Har pratet med henne om andre ting, ble glatt avfeid.

Skrevet

At det ikke er ledige jobber akkurat nå betyr jo ikke at en utdannelse inne nykepleie ikke akn brukes i andre jobber. Det er jo akkurat det samme som å si at man ikke lenger kan jobbe som rørlegger fordi det tilfeldigiv ikke finnes ledinge jobber innen dette feltet akkurat NÅ.

Poenget er vel at du faktisk har en utdannelse som kan bruker i andre yrker enn akkurat en jobb på en sengepost.

husk også at NAV krever atdu skal være mobil. Hele Norge regnes som ditt arbeidsmarked. Hvis du sjekker stillinger over hele Norge er jeg ganske sikker på at du finner jobber du er kvalifisert til.

F.esk finnes det mange ledige jobber som saksbehandler i NAV. dette er jo stilliger dere med helsefaglig utdanning er kvalifisert til:)

Skrevet

Jeg søker på de stillingene som jeg kan. Og jeg kan ikke dra med meg 3 unger og mann i fast jobb hvor som helst. Så hele Norge er slett ikke mitt arbeidsmarked. Og jeg må finne meg noe annet nå, FØR jeg risikerer å gå på en smell og bli sykmeldt, det er ikke det jeg ønsker.

Det jeg trenger er noen som kan gi meg noen råd, men det må være noen som har greie på arbeidsmarkedet.

Skrevet

Jo, regelverket for dagpenger og attføring sier at du forplikter deg til å være mobil dersom du ønsker å motta stønad fra NAV, med mindre du har barn under ett år.

Hvis det finnes en jobb du er kvalifiert for et annet sted i landet du kan få, så er du faktisk forpliktet til å ta den.

Skrevet

Men det er meg revnende likegyldig, skriver det flere steder. jeg er intressert i å melde meg arbeidsledig. Unnskyld meg, men nå må jeg faktisk rope litt: JEG ER UTE ETTER RÅD FRA NOEN SOM KJENNER ARBEIDSMARKEDET. Jeg vil tro Nav kjenner arbeidsmarkedet.

Skrevet

Livet på en sengepost er hardt, holdt ut et år der, før jeg fant meg noe roligere.

Er det sengeposten du vil bort fra eller hele yrket? Ser stadig sånne annonser om vil du være beredskapshjem for barn som trenger det? Kunne det vært et alternativ en periode? andre ting jeg har sett er slike personlig assistent utlysninger. Er jo forsåvidt innen helse, men ikke legevisitt, løpe- løpe, skyllerom, medisinromlukt, sure folk på rgt osv.

Hvor i landet bor du? kanskje noen vet om noe egnet i området?

klem fra en annen sykepleier

Skrevet

JA; JEG KJENNER ARBEIDSMARKEDET!

Og ja, som flere (eller kanskje samme person flere ganger) her inne skriver, så er sykepleiere ganske attraktive på arbeidsamarkedet. Det er svært mange jobber innen ulike arbeidsflet som du som sykepleier er kvalifisert for!

Utenom sengepost, kan HMS, personlig assisten, bolig, privat avlastning, barnevern, personltjenester, saksbehandling (innen helsefaglige områder) osv osv være alternative oppgaver. Hva med jobb innen bedriftshelsetjeneste? En annen her nevnte jobb som beredskapshjem. Jobbemed psykisk utviklingshemmede? Jobbe på legekontor? Hva med legevakten? private helsesentre som f.eks Volvat?

Det er masse å velge mellom dersom du er villig til å se deg rundt!

Skrevet

Hei!

Hva med å søke jobb i barnehage eller sfo? I byen vår står iallefall mange slike stillinger ledige.

Du kan gjerne få råd og veiledning på Nav, men om du tenker å begynne på skole til høsten tviler jeg på at d blir prioritert i forhold til å skaffes en praksisplass.

Hvilken utdanning har du søkt?

Det er mange jobber der du ikke trenger en spesiell utdanning, du kan nok ikke regne med å få dekket ny utdanning av Nav da du ikke har en skade, sykdom eller lyte som gjør at du ikke kan fortsette i jobben du har.

Hilsen Nav ansatt

Skrevet

Du kan ikke si at jeg ikke er villig til å se meg rundt. Jeg gjør jo ikke annet:( Men jeg må jo se etter en sammenheng mellom min utdannelse og hva jeg ønsker å jobbe med. Det er jo ingen vits i å gå inn i en jobb jeg vet jeg på sikt ikke vil takle.

Jeg trenger noen som kjenner arbeidsmarkedet HER, hjelpe MEG til å ta ett riktig valg for meg og min familie.

HMS, ingen jobber, personlig assistent/ bolig/ privat avlastning, det er stell og pleie som jeg ikke kan holde på med lenger. Personaltjenester: jeg søker, Nav: jeg søker, skoler: jeg søker, barnehager: jeg tenker å søke. Bedriftshelsetjeneste: Jeg har sett og sett og sett, ingenting som lyses ut. Ønsker ikke jobbe med psykisk utviklingshemmede. Legekontor: JA; GJERNE, men ingenting lyses ut. Legevakt: ingenting lyses ut. Private legesentre, jeg ønsker fortsatt ikke å ha det ansvaret jeg sitter med. Og heller ikke den pleien og det stellet jeg nå er oppi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...