Gå til innhold

Antistoffer ved blodtype Rh Negativ - Blir jeg satt igang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noe erfaring med dette?

Jeg er i dag 33 fullgåtte uker, og fikk telefon fra legen om at jeg har dannet antistoffer, og må møte til undersøkelse ved føden i morgen tidlig. Jeg aner da ikke hva som kommer til å skje, så jeg håper noen kan fortelle meg det de ev. har av erfaring.

Kommer de til å bytte blod på den lille inni magen min, eller kommer de til å ta keisersnitt nå? ( Er uansett avklart at jeg skal ta ks av andre grunner)

Jeg kommer jo ikke til å sove noe som helst i natt, er jo så stressa.. Og det blir jo ikke bedre av at jeg ikke vet hva som er vanlig prosedyre.. Så jeg håper på noen svar så fort som mulig, så det kanskje blir litt søvn på meg.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel for sent med svar for deg nå, natten er over, men det kan jo hende at noen andre lurer, eller at du fremdeles ikke har reist av sted til sykehuset. Jeg har også fått påvist antistoffer i forbindelse med Rhesus-immunisering i dette svangerskapet, og på denne kontrollen din skal de nok bare kontrollere mengdene av antistoffer i blodet. Det er ganske vanlig å få påvist små mengder antistoffer, og noen få har også høye verdier, og det er da det er farlig, og igangsatt fødsel og blodutskifting kan være nødvendig. For dem som bare har lave verdier foretar de bare blodprøver og en grundig ultralydundersøkelse av fosteret. De sjekker blodgjennomstrømmingen i fosterets kropp. Håper verdiene dine var lave da... :)

Skrevet

Tusen takk for svar.. :)

Jeg var på sykehuset i dag, og da ble det vanlige undersøkelser, for verdiene var ikke så høye.. Men må tilbake og ta noe prøver om en uke.. Vet du om det er normalt at fødselen blir fremskyndet ved sånne komplikasjoner?

Skrevet

Hva som skjer fremover kommer visst rett og slett an på verdiene dine. Tror det går et skille på rundt 150, under det er greit og over det er ikke greit (men det tallet får du ta med en klype salt, for jeg husker ikke helt hvor jeg har fra).

Jeg slapp faktisk fra det med skrekken, for det viste seg at jeg hadde "falsk" positiv test. Jeg hadde en spontanabort rett før dette svangerskapet, og ettersom jeg fikk Rhesus-sprøyte etter aborten (som inneholder antistoffer) gjorde disse utslag på blodprøven som jeg tok i uke 12 av det nye svangerskapet. Men verdiene var lave, og når jeg testet meg på ny i uke 20, 32 og 36 var verdien heldigvis 0.

Fint at du skal tilbake om en uke og ta nye prøver, da passer de i alle fall godt på deg. Håper verdiene dine holder seg lave, og lykke til med resten av svangerskapet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...