*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Ja..jeg ammer ennå lillegullet mitt.Hun får mest om kvelden når hun skal legge seg,litt på natten.På dagtid får hun en liten tår når hun kommer fra barnehagen.Når jeg har fri fra jobb,vil hun gjerne ha ca 3-4 ganger i løpet av hele dagen.Hun ligger aldri så veldig lenge på puppen,så det er vel for det meste kosen ...men nå begynner jeg & bli litt lei,& lillegullet litt for stor Men HJEEELP jeg trenger gode råd om hvordan i huleste jeg skal klare dette?? Det skal være sagt at vi samsover...& det vil vi fortsette med Litt kos må vi jo ha <3 Håper på en haug med skånsomme tips & gode råd
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Hehe, du må reise bort;) Jeg ammet min morgen og kveld til han var 2 år. Var da på jentetur og borte to netter, når jeg kom hjem da kuttet jeg bare ut morgen. Hadde håpet å kutte ut helt, men han sto parat da jeg kom hjem;) Holdt på med kveldsamming til 2,5 år, da reiste jeg bort to netter med jobben, og da ble det ikke tilbudt igjen. Det ble godtatt uten videre faktisk:) Jeg ammet inntil det fra begge bryst hver kveld, og var gått lei hehe. Vi samsover også, men det gikk bra likevel. De får jo kos når man samsover, så mulig det er nok med et avbrudd i vanene hvis du har mulighet for et par netter borte. Lykke til:)
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. mai 2010 Takk for et godt tips Ja,jeg tror nok det er en god ide & gjøre det på den måten du har gjort det..med & reise bort Kanskje trappe litt ned først.Hehe,måtte jo le litt da du sa at din stod parat i døra da du kom hjem...ser det for meg!...det kommer garantert lillegullet mitt til & gjøre Har jo gått & håpet på at hun kanskje skulle slutte av seg selv...men det ser desverre dårlig ut Så det gode rådet om at man skal la barna amme til de slutter selv...huff,skrekk & gru...ja,da har hun vel hengt på puppen i mange år til
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Hahaha, ja han sto parat, det var liksom ikke tvil;) Håpet også at han skulle slutte selv, men...ikke noe tegn til det. Enkelte slutter bare ikke av seg selv hva;) Ja prøv å reise bort, kan være at det funker hos deg også Ellers har jeg hørt div varianter med å smøre puppen med ting som smaker vondt:( Orket ikke sånn løsning jeg, vi har jo kost oss med den ammingen i flere år, også skal det få en sånn avslutning;)
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2010 Vet du,det der med & smøre inn puppen med alt mulig rart...nei,der er jeg så utrolig enig med deg.Det kommer jeg ikke til & gjøre...heller ikke ta tabl for & stoppe melka.Da får jeg heller tåle brystspreng en periode.Jeg er litt for at det skal være mest mulig naturlig jeg da på en måte skåne disse skjønne små mest mulig....& da kan man jo ikke gjøre noe så godt som en pupp,om til noe som plutselig smaker helt forferdelig! Men det blir nå en spennende tid framover nå da med nedtrapping...får bare avlede henne på best mulig måte
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg hadde litt spreng når jeg kuttet ut morgenpuppen, pumpet en gang på den turen for å lette litt bare. Når jeg kuttet helt ble det ikke spreng i hele tatt:) Nei, trapp ned og kos deg den siste ammetiden, du kan jo evt også prøve å snakke med henne om å trappe ned. God natt og lykke til!
Laban og Labolina Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Jeg var på fest og tok meg et glass vin mer enn jeg hadde tenkt (dvs mer enn det ene) og hadde ikke samvittighet til å gjøre annet enn å stå i mot, da jeg kom hjem. Så mannen tok over. Og etter den første natta, gikk det bedre andre natta, selv om mannen måtte steppe inn da også. fra å bli ammet i søvn, ammet fire ganger om natta og ved hvert knyst, sov han hele natta rett etterpå. Må si han og jeg måtte sove på hvert vårt rom, da...ellers er det bare å friste med lukta. Etter fire netter, sov vi godt begge to. Nå kan han våkne om natta og komme oppi senga og sove sammen, uten maset med puppen. og det er deilig.
Ranveig R Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Med eldste var eg gravid igjen, kasta mykje opp/gjekk ned i vekt så melkeproduksjonen stoppa nesten opp av seg sjølv. Eg reiste på ferie eg, og då eg kom tilbake fekk ikkje guten tilbud om pupp, og ikkje spurte han heller. Han var 19 mnd. Fram til eg reiste fekk han pupp om morgonen, midt på dagen og av og til om natta. Med lille måtte eg slutte å amme tvert pga allergi hos jenta, ho var då 18 mnd. Fram til då hadde eg amma mange gongar i døgnet, inkludert natt. Dei par første dagane og nettene var ganske tøffe, men det gjekk egentlig ganske greitt å gje ho smokken og sitte med ho på fanget. Ho roa seg bedre på fanget mitt enn på pappaen sitt, sjølv om ho ikkje kunne få pupp meir. Trur nok "mamminga" var viktigare for ho enn aminga. Etter eit par døgn var alt over. Ikkje fekk eg brystspreng heller (anar ikkje kvifor, amma jo som sagt ganske mykje, og slutta tvert). Eg turr egentlig at uansett kva for ein "metode" du velger så går det fint. Ungane er nok laga slik at dei godtar at det er slutt. Vi har i alle fall prøvd både reise-vekk-metoden og kutt-tvert-og-trøst-med-smokk-og-kos-metoden og begge fungerte veldig fint. Husk for all del å ha t-skjorte (eller anna plagg som er ganske tett i halsen) dei første samsovingsnettene utan pupp ) Vi samsov forresten vi og, ved puppeslutt. Med begge ungane. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Har ikke lest alle svarene, men skriver litt om min gode opplevelse ang ammeslutt. Her ble mini ammet til 20 mnd, siste tiden bare om natten, på madrass på rommet hans. Vi sov dårlig begge to. Jeg hadde ikke lyst til å reise bort eller presse han til å være alene i senga, så vi prøvde en annen strategi. Allerede om morgenen den dagen vi bestemte oss for å slutte, begynte jeg å snakke om at nå hadde han vært så flink til å drikke opp alt i puppen, så nå var det helt tomt. Vi snakket mye om dette i løpet av dagen, han ble med på å bære ut madrassen fra rommet sitt, og fikk en spesiell bamse som skulle sove i senga hans i stedet for. Og dette gikk over all forventning! Første natten var han våken en stund, men helt rolig. Sa "Tom pupp" da jeg kom inn på rommet hans. Jeg satt der og sang en stund. Neste natt var han litt mindre våken og jeg tror det var tredje eller fjerde natt han sov gjennom hele natten. 4-5 månder etterpå snakket han fortsatt en gang iblant om "Tom pupp", særlig hvis han så meg toppløs, men det var ikke noe masing noen gang i prosessen. Jeg klarte heldigvis å være helt konsekvent og ikke gi etter selv om det sprengte fryktelig første uka :-) Så min erfaring er at man kan prate med og gjøre avtaler med så store barn. Finn en måte som passer jenta di, gi henne en bamse, spesiell kopp eller noe annet, forklar at det er tomt og ros henne for at hun har vært så flink til å drikke opp. Om dere skal samsove også i avvenningsprosessen ville jeg absolutt ha hatt klær på overkroppen sånn at ikke det skal skje noen "uhell" i løpet av natten. Lykke til! Og fortell gjerne om hvordan det går :-)
lille sprelle Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 kveldspuppen ble vi kvitt ved at jeg begynte å gå tur akkurat ved legging. Ble erstattet med noe annet hun synes er godt sammen med lesing av bok med pappa. Morgenpupp - ha det fryktelig travelt akkurat når dere våkner, så da rekker man ikke. Ellers så bare gjorde jeg det klart at pupp ikke var aktuelt lengre på dagtid - Ved etterspørsel - neivel, ikke nå? Du er jo så stor jente! også fant vi på noe annet trivelig i stedet. Vi driver med bleieslutt nå, og jeg tror nesten jeg er nødt til å effektivisere bleieskiftene, så det ikke blir slik en kosestund for å få henne til å slutte..... Erstatter selvsagt do/pottesitting med kos også, men det er visst ikke så stas som å ligge på stellebordet.....
*Amy Lee 09.03.08 :) HAR FØDT! Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2010 Hei alle sammen Tusen hjertelig takk for sååå mange gode tips...sukk...det er nå litt godt & høre fra andre i samme situasjon Tenkte jeg skulle trappe litt skånsomt ned med puppen...slik st vi får kost oss litt sammen den siste ammetiden,som det ble nevnt i et innlegg lengre opp Men jeg må si at jeg gleder meg til jeg klarer & gjennomføre dette...det skal bli godt & kunne samsove uten at lillegullet roper på puppen sin Det med "tom pupp" hørtes ut som en veldig god ide ...Jeg må nok sette meg ned & tenke godt over alle disse gode forslagene Jeg har jo mer enn nok & ta av nå! Dere er supre Tusen takk! Klem
Sara Maria Skrevet 13. mai 2010 #12 Skrevet 13. mai 2010 Det går an å bestille drikkeflasker med eget bilde (husker ikke helt hvilken av fotokjedene som har det). Hva med å bestille en flaske med bilde av jenta di, og si at nå har hun vært så flink til å drikke opp alt i puppen, så nå skal hun få den flaska i stedet for?
silkeføre Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Vi trappet gradvis ned, og til slutt sa jeg at det var vondt i puppen, og at hun derfor ikke kunne få mer melk. Det godtok hun uten protester, utrolig nok! Hadde først prøvd å smøre på sitron... mmm, sa hun, surt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå