Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #27 Skrevet 10. mai 2010 Hvordan får du forresten til å holde henne våken hele dagen? Hun må nødvendigvis ligge i en kurv, bag, vugge el.lign. - og vil da lett sovne. Du kan ikke ha henne sittende i en stol mer enn en halvtime.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #28 Skrevet 10. mai 2010 HI nå må du ikke glemme å sette babyen sine behov forran dine da! De er nemlig viktigst og barn trenger mye søvn!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #29 Skrevet 10. mai 2010 Har henne sammen med meg i sofa og så tenkte jeg vi kunne plundre litt på gulvet og sånn. Tror du hun vil sovne da? HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #31 Skrevet 10. mai 2010 Vet du at man bruker søvnmangel som tortur i enkelte land? Noe å tenke på kanskje? Men du skjønner nok ikke såpass, du!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #32 Skrevet 10. mai 2010 Hvordan har du egentlig tenkt å holde barnet ditt våkent da? Har selv ett barn på ca.3mnd og han sover uansett han. Tror ikke jeg hadde klart å holde ham våken. Har ikke prøvd og har heller ikke tenkt til å prøve. Han sover som regel rundt 10 timer på natten han også.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #33 Skrevet 10. mai 2010 NEI, DET ER IKKE DET FOR EN BABY!! HALLO!!! ER DET NOEN HJEMME???
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #34 Skrevet 10. mai 2010 Men ikke nok for en baby! Du spør over her om hun ikke vil sove om natten når hun er våken hele dagen.. Det er ikke sikkert. Hun blir overtrøtt, å overtrøtte barn er ikke lett å få til å sovne.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #35 Skrevet 10. mai 2010 Hentet fra Babyverdens nettside: Søvn og gode søvnvaner Av barnesykepleier og helsesøster Karin Naphaug Hva skjer når man sover? Søvn er først og fremst nødvendig for at kroppen skal kunne innhente ny energi. Når man sover, synker stoffskiftet, hjertet slår langsommere, og man puster roligere. Man skiller mellom lett og dyp søvn. Ved dyp søvn går både kropp og hjerne på sparebluss, og sanseorganene er nesten helt avstengt fra å motta inntrykk. I den lette søvnen, også kalt drømmesøvnen eller REM (rapid eye movements, det vil si “raske øyebevegelser”), hviler kroppen, men nervesystemet er i full aktivitet. Man er derfor mer var for lyder og våkner lettere. Barn trenger mer av den lette søvnen enn voksne fordi de skal bearbeide så mange nye inntrykk. I denne søvnfasen kan barnet gjøre grimaser og lage lyder, smile og ha rykninger. Noen foreldre tolker dette som at barnet er i ferd med å våkne, og tar barnet opp. Lar man imidlertid barnet være i fred, faller det ofte til ro igjen. Jo yngre barnet er, jo oftere skifter det mellom lett og dyp søvn. Hos spebarn er 50–60 prosent av søvnen drømmesøvn! Konsekvenser av for lite søvn Alle foreldre opplever og tåler en våkenatt iblant, for eksempel på grunn av sykdom eller tannfrembrudd hos barnet. Barnets søvnmønster forandrer seg dessuten i takt med barnets utvikling. Mangel på søvn over lengre tid kan derimot få konsekvenser for hele familien. Barnet kan bli urolig og overaktivt, få dårlig appetitt, være grinete og utilpass. Foreldrene vil oppleve at mangel på overskudd gir kort lunte, noe som medfører dårligere samspill med barnet. Dette kan også gå utover parforholdet. Hvor mye bør et spebarn sove? 0-3 måneder: 1–3 timer mellom hvert måltid (inkl. natt). Noen sover hele natten, dvs. 5–6 timer sammenhengende 3-6 måneder: 3–4 ganger per dag, kan også være mye våken. Sover hele natten, dvs. 5–6 timer sammenhengende. 6-12 måneder: 1–3 timer 2 ganger daglig, 10–12 timer om natten. 1–2,5 år: 1–3 timer i løpet av dagen, 11–12 timer om natten. Tommelfingerregelen er at hvis spebarnet sover mindre enn 8–9 timer per døgn, bør en oppsøke barnelege for å utelukke at det er noe som plager det.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #36 Skrevet 10. mai 2010 Liker du å bli holdt våken når du er kjempetrøtt? Du har jo sikkert sovet noen timer, så det får holde.... Håper virkelig at du bare troller, hvis ikke syntes jeg virkelig synd på deg. Tenk å være så blåst i hodet da....Og jeg syntes enda mer synd på babyen din, stakkars liten! hilsen anonym rett over her!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #37 Skrevet 10. mai 2010 Mine babyer har alltid sovet dårligere og våknet oftere når de ikke får nok søvn. Hvis du i tillegg er alene vil jeg ihvertfall tro du har behov for at hun sover om dagen og. Tulle innlegg sier jeg nå en gang til.
Willy Wonka Skrevet 10. mai 2010 #38 Skrevet 10. mai 2010 Slapp av...HI bare tuller får man håpe. Stakkars baby....
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #39 Skrevet 10. mai 2010 Men HVORFOR vil du ha henne våken hele dagen?? Ti timer er lite, de bør vel h rundt tolv timer tilsammen ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #40 Skrevet 10. mai 2010 Babyer er forskjellige. Førstegangsmammaer, derimot, er like stokk dumme, hele gjengen. Jeg HÅPER du fjaser, Min lillegull på 6 mnd sover 12 timer om natten, i tillegg har hun tre korte søvner på dagen, og en lang (tre timer). Man holder ikke småbarn våkne!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #41 Skrevet 10. mai 2010 Hallo, hvorfor holde henne våken??? For at du skal ha selskap??? Du høres ikke helt riktig bevart ut.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #42 Skrevet 11. mai 2010 Jeg fødte for tre uker siden og vi har holdt knøttet våken siden. Vi tar det på skift!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2010 #43 Skrevet 11. mai 2010 Skjønner deg godt jeg HI! Slik har vi også gjort med tuppa vår. Pressa hu gradvis til mindre søvn, for vi ville begge ha så mye som mulig tid med hu. Nå er hu ett år, og sover ingenting på dagen lenger og ca bare to timer på natta. Hu er ganske mye grinete da, men tror ikke det har noe med søvnen å gjøre. Jeg og pappaen hennes er hvertfall strålende fornøyde, og sover annenhver natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå