Gå til innhold

Regler rundt navn for ungen?

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her og vet ikke om dette har vært oppe til diskusjon før, så derfor spør jeg nå ;)

Er det, eller har det vært regler rundt navngivning av barn mht oppkalling av besteforeldre/oldeforeldre, er det kjente tradisjoner rundt dette? Snakka så vidt om dette, og da jeg spurte om hva slags navn han likte så sa han at han ikke hadde noen spesielle navn, men ville følge de reglene som fantes (eller hva han sa) :P

Noen innspill?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141839133-regler-rundt-navn-for-ungen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig ikke regler rundt dette, men tradisjoner er det.

Så vidt jeg veit, var det skikk og bruk å først kalle opp fars far, deretter mors far. Så fars mor, så mors mor.

I min familie klarte besteforeldrene mine faktisk å kalle opp tre gutter på denne måten. Eldste gutt etter farfar, neste etter morfar, tredjemann med "guttevarianter" av navnene til bestemødrene.

Synes oppkalling er fint og har gjort det sjøl, men vi har ikke tenkt i SÅ strenge baner da vi gjorde det.

Ofte er det vel fortsatt eldste gutt som blir oppkalt etter bestefar?

Jeg syns det er litt strevsomt med direkte oppkalling. Når både bestefar og barnebarn heter Morten kan det bli litt kluss. Er mer tilhenger av at man bruker navn lenger bak i slekta, bruker samme forbokstav, eller velger to navn til minsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...