Gå til innhold

Tvillingfødsel etter styrtfødsler - noen med erfaring?

vilja

Anbefalte innlegg

Mine to siste fødsler er styrtfødsler og nå venter jeg altså tvillinger.

Noen som vet om jeg får føde vaginalt da? I så fall hvordan arter der seg, kommer begge eller bare en veldig raskt? Eller er kombinasjonen av at tvillinger er en viss risiko og at ting skjer veldig raskt sånn at det blir keisersnitt?

Vil jo gjerne føde som jeg pleier, men innser at man ikke kan bestemme alt her i verden..

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med styrtfødsel, men på generelt grunnlag kan jeg si at som tvillinggravid vil du bli MEGET godt fulgt opp. Dine tidligere fødselshistorier vil også spille inn på oppfølgingen.

Veldig mange føder tvillinger vaginalt, men det man hele tiden er obs på, er at tvilling 2 ikke skal måtte gjennomgå unødig risiko. Det er derfor ikke uvanlig at tvilling 1 fødes vaginalt, og tvilling 2 med keisersnitt.

Som tvillinggravid vil du gå til regelmessig kontroll på sykehuset du skal føde, og det er viktig at du og gynekologen snakker sammen om ønsker og muligheter vedr. fødsel.

Og så er det jo slik at ingen fødsler - og i allefall ikke tvillingfødsler - kan planlegges på forhånd, men du må bare stole på at du er i trygge hender, og at legene og det øvrige sykehuspersonalet vet hva de driver med.

Forøvrig gratulerer jeg deg med 2 i magen - du har veldig mye å glede deg til!

• 5 uker senere...

har aldir hatt styrtfødlser, men de er likevel opptatt av hvordan det gikk sist. men har du alltid gått over blir jo ikke det aktuelt nå. det er mange som følger med på fødselen og kan godt hende du få ren lett og rask tvillingfødsel. apropo innlegget over det er ikke vanlig å føde 1 vaginalt og 2 me keisersnitt men det skjer. jeg måtte det legen sa det er rundt 10% som må det og har også lest det andre steder. hvilket sykehus skal du føde på? uannsett lykke til.

Takk for svar.

Skal føde på Riksen denne gangen. Litt annerledes etter tre fødsler på ABC som jo er veldig fredelig og lite sykehusaktig. Men satser på at det blir bra. Har foreløpig ikke snakket med noen av legene der, men skjønner at jeg vil bli fulgt godt opp. Forhåpentligvis får jeg føde som jeg pleier også, men har skjønt at jeg kanskje vil bli satt i gang, sånn at de får litt mer kontroll over ting. Litt kjedelig med styrtfødsel i kø på vei til sykehuset..

Har ellers gått over med de andre. Denne gangen håper jeg på at det ikke blir noe særlig mer enn 38 uker, men vet ikke hvor mye jeg har å si i den forbindelse.

Lykke til!! Jeg fødte på Bærum. veldig fornøyd på tross av hard fødsel. alle tvillingmødre får enerom, og mannen kan være der og. de jager deg heller ikke hjem (utrolig nok) vi var der i nesten ni dager. nokk litt mer oppfølging på riksen hvis det er noe med babyene. så slipper du nok å gå over 38 uker iallefall hvis du klager over tung og sliten du er ;-) lykke til. livet m to små er herlig og frustrerende slitsomt.

• 2 uker senere...

Jupp, har erfaring :)

Det gikk helt fint. Tvillingene ville ikke ut, så det ble igangsettelse. Etter at de tok vannet gikk det veldig fort. Personalet var forberedt på at det kunne gå fort, men det gikk fortere enn de trodde. Men likevel helt udramatisk. Begge født vaginalt, ca 20 min mellom dem.

Følte meg veldig trygg og ivaretatt. Dersom du er redd for styrtfødsel, så synes jeg du skal nevne det for legene. På slutten blir jo livmorhalsen kontrollert jevnlig, så man kan tidlig få en indikasjon på om ting går fort eller om du må settes igang tror jeg.

Jeg ble satt i gang 39+2

Lykke til! MYE å glede seg til :)

Annonse

Oi.

Jeg som har lest at man blir satt igang senest i uke 38.. med 2 altså..

Spennende å lese om fødselen din!

Og HI.. Redd jeg og. Kun 12 uker på vei men har født på 1 t 50 minutt fra første rie så er litt nervøs.. særlig i forhold til at vi nå bor 1 time fra sykehuset..

Da håper jeg det går som med deg løvefot, igangsettelse og deretter raskt. Jeg har lurt på om jeg blir igangsatt tidlig for å unngå styrtfødsel, men det finner jeg vel ut av når jeg skal på kontroll

Jeg fødte under en time etter første rie sist, bare flaks at de store barna da var hos besteforeldre. Har kjent litt på panikken at noen må ta seg av dem først, de er alt for små til å være alene og tre barnehagebarn i bilen med en fødende tvillingmor er ingen god ide. Heldigvis bor vi i Oslo og denne gangen valgte jeg sykehus rett og slett etter kortest kjørevei og minst kø (er Riksen da, så det blir sikkert bra sånn ellers også), så skjønner absolutt hva du tenker på Wendela.

Men det ordner seg sikkert. Håper bare vi klarer å holde dem der inne såpass lenge. Jeg har gått til termin eller over med de andre, noen som vet om det hjelper i forhold til tvillingfødsel også?

Hei. Jeg har også født mine to første på ABC og deretter tvillinger på Riksen. ABC fødselene var raske men ikke styrt, det ble derimot tvilingfødselen. Vannet gikk ca to på natten og siden ikke noe hode var festet ringte jeg lydig sykehuset som sendte ambulanse. Først rie kom etter ca 20 minutter og ambulansen 10 minutter etter det. Vi kom til sykehuset ca kvart på tre og ingen av oss skjønte at jeg var så nær fødsel som jeg var (vi spøkte og lo), 03.18 kom tvilling 1 (så kom pappaen løpende som hadde vært hjemme og ventet på barnevakten og 11 minutter etter 1eren kom tvilling 2, altså dobbel styrt og helt etter mitt hode (som ønsket meg en så nær ABC fødsel som mulig).

Personalet på riksen var helt fantastiske, jeg fikk enerom og pga litt lav fødselsvekt på nr 2 (2380 g) så ville de gjerne ha meg der noen dager (vi ble i fem) noe som egentlig var litt deilig så fikk jeg også øvet meg på dobbeltamming og "hentet" meg litt inn igjen før jeg kom hjem til resten av familien :)

M.a.o så lenge du rekker sykehuset så kan jeg absolutt anbefale tvillingstyrt, ingen revner og ikke tid til å bli sliten selv om det kom to etter hverandre, nå er småtrollene blitt 10 mnd og jeg kan ikke skjønne hvor denne tiden har blitt av :)

Lykke til!

• 2 uker senere...

Å, så hyggelig å høre Perledykkeren, at du har gode erfaringer både med styrtfødsel og å føde på Riksen etter ABC. Jeg blir også kjempeglad hvis jeg klarer å lure meg unna epidural og sånt og får føde mest mulig for meg selv (vil jo selvsagt være lydig hvis de ber meg om det, tar ingen sjanser med de små).

Jeg drømmer også om å hente meg inn noen døgn før jeg skal hjem. Litt derfor jeg ikke har ønsket meg til Ullevål og barselhotell også. Fem barn fra 0-6 år blir ikke akkurat det rette stedet å lære dobbeltamming og å hvile litt ut.

He, he, da er det vel egentlig bare å bunkre opp med nabobarnevakter som kan komme akkurat når det gjelder. Hos meg pleier vannet å gå i det barna vil ut, så får satse på at mannen er hjemme og kan kjøre i det første ri kommer.

Går det forresten bra med tvillinger etter to store. Får du litt tid til dem også?

Hei igjen.

ja det går fint med to store også selv med tvillinger men jeg må innrømme at jeg til tider har hatt dårlig samvittighet ovenfor de to største....samtidig har mannen trådd til ekstra med dem og det er jo også positivt for alle parter.

Jeg passer på å inkludere de eldste så mye som mulig både med stell og lek om de vil og ellers så tar jeg dem med på sykkel eller sparkesykkel mens jeg løper med tvillingene og da går som regel turen til en lekeplass e.l. for da sover de små likevel så da får vi lekt og herja litt sammen :)

Vil også råde deg til tidlig å innføre rutiner med de små slik at både du og de eldste vet hvilken tid som kan bli deres; f.eks lesestund etter at de små er i seng etc....

Har akkurat funnet ut at jeg bærer tvillinger igjen (veldig tidlig da så vet jo ikke om de holder seg der begge to, bare 7 uker). Det blir 18 mnd mellom dem og tvillingene vi allerede har så det kan jo bli noe heftig kjenner jeg.......men alt går vel....gjør det ikke???? hihi

• 1 måned senere...

Annonse

Helt utrolig - 4 barn på 18 måneder og to til fra før, det har jeg ikke hørt om noen som har klart før..! Det høres veldig heftig ut, men det blir jo litt av en familie! Og sikkert utrolig gøy etter hvert. Men som du sier litt av et kjør i starten.

Ellers takk for fornuftige råd. Helt enig med deg. Med fem barn kan vi ikke koste på oss å leve uten rutiner og orden.

Lykke til, håper det går bra med de to små fortsatt. (Har hatt lang feriepause, så ikke sett innlegget ditt før nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...