Gå til innhold

Krokus-Amandine!

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Nå er også det grønne på krokusene visnet ned, skal jeg forholde meg til det eller bare la de være? De er i et bed hvor det nå vokser opp anemoner (og på sikt malva) så de sjenerer ikke.

Hva med mine andre krokus, skal de generelt bare få stå i fred og visne ned? Og kan de gå i gressklipperen når det blir noe å klippe, de er nemlig plantet i en nysådd stripe plen i enden av hagen så det kan ikke klippes på lenge uansett?

Fortsetter under...

Gjest amandine
Skrevet

Mine er bare en del av plenen, rett og slett, har aldri gjort noe spesielt for dem, men de blir bare fler og fler, så det tror jeg de liker.. Det gjelder de vi har plantet også, forøvrig!

Skrevet

sånn er det med mine krokuser også. akkurat sånn som med dine, amandine. Kan vi bli venner?

Gjest sug lut
Skrevet

Så da blir de barbert når plenen klippes, høres enkelt ut.

Siden vi er på løk (og da mener jeg ikke løken over meg her) - jeg har avblomstra påskeliljer i en potte, tror du de bare kan stå og være tørre og fredelige helt til høsten, og så plantes? Lot dem visne ned helt før jeg klipte dem ned, og tenkte å sette dem rundt foten av vinranken, siden den uansett er dødstreg med å komme igang.

Gjest amandine
Skrevet

Jeg har ikke giddet å vente, jeg da! Så påskeliljene og de andre små fra potte blir gravd ned randomly og får samme behandling som krokus. Popper opp som små overraskelser;)

Gjest amandine
Skrevet

Forresten hadde jeg gjort det samme med rocke-tonje-løken. Lendst bort i en krok og så dypt ned at den aldri rekker å spire.

Annonse

Gjest sug lut
Skrevet

:)

Men spirer de ikke i år da? Og i så fall, gjør det noe, egentlig?

Gjest amandine
Skrevet

Tror ikke det? Har gjort sånn flere år på rad, og de føyer seg pent inn i naturlig rekkefølge he he, sånn at påskeliljene kommer om våren, dvs i skyggfulle deler av hagen er de på hell nå, de andre er ferdige.

Skrevet

Min mor anbefalte meg å la liljene visne helt ned før jeg klipper dem, for da trekker safta ned i løkene.

Skrevet

De som jeg kjøpte i potte i år, altså.

Gjest sug lut
Skrevet

og så plante dem ut med en gang, eller til høsten?

Skrevet

Enten ha dem i kjelleren og ta dem opp på vinteren (husker ikke spesifikt nå eller hvor lenge før) om man vil ha liljer til påske, eller plante dem ut til høsten, forstod jeg det som. Det er uansett det jeg syns jeg har lest i bøker og på nett og, så for meg høres det logisk ut. Leste i den svære hagebok at du kunne sette løker i forskjellige dybder på samme sted, alt etter når de blomstrer. Tenkte å gjøre et lite forsøk på det til høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...