Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Matte er i utgangspunktet ikke mitt fag, men første årene må man ta det man får. Går greit i undervisningen, men føler meg helt tom på hvordan man legger opp en muntlig eksamen i dette faget. Noen uker igjen, men elevene har begynt å spørre. Og jeg svarer jo så godt jeg kan, ang det formelle. Tror de er bra drillet på presentasjonsdelen, men er veldig usikker på utspørringen. Vil jo ikke sette dem fast med for vanskelige spørsmål, men vil heller ikke gjøre det for enkelt. Sånn at de blir straffet for det. Hadde blitt så glad om noen kunne hjelpe meg. Starter dere med å spørre dem hvorfor de har valgt ut de emnene de har gjort i presentasjonen, knytter dere utspørringen tett opp mot presentasjonen eller går dere vidt ut? Og hva vanskegrad legger dere spørsmålene på?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Kanskje du skal snakke med kollegaene dine?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Får du ikke noe veiledning? Må da være mulig å spørre noen kollegaer om hjelp Jeg har ikke peiling, husker bra fra min eksamen, fikk sydentur som "case", satt opp budsjett for turen, regnet ut reiselengde, tider, sa litt om valuta og omregnings, osv., alt en kan støte på at matematiske utfordringer på en sydentur. Ble da spurt om utregningene rundt det jeg la frem, brukte for eksempel ikke noe brøk, og fikk heller ikke spørsmål om brøk. Men hadde jeg vært deg hadde jeg spurt om hjelp og veiledning, vil tro det finnes gamle eksamenspapir eller noe du kan se i?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 og at de mennene som har matematikk ikke er så interesserte i samarbeid Har tatt det opp med dem flere ganger, men de bare. Æææh, momentliste? Bare se på innholdslisten til boken du. Skjønner?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Dette var skremmende lesing..... Kjøre deg har du ikke gått på lærerhøyskolen???? Puh, sønnen min har en fersk lærer iår han også, håper denne er bedre utdannet..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Det er faktisk skremmende lite man lærer som slikt når man tar lærerutdannelse, enten det nå er ved lærerhøyskolen eller PPU. Man lærer seg pedagogikk og didaktikk, og så får man med seg litt i praksis. Jeg hadde mitt første år i fjor og var f.eks ikke klar over at jeg måtte lage tentamen selv til elevene mine, det fant jeg ikke ut før 2 uker før tentamen (stress!), og siden fikk jeg vite at jeg måtte lage eksamensoppgaver også, det ante jeg heller ikke. Ja, det er skremmende at man ikke lærer slik under utdannelsen, det er jeg helt enig i. Heldigvis for meg hadde jeg gode kollegaer som veiledet meg og støttet med. Synes oppriktig synd i HI som tydeligvis ikke har det.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Unnskyld meg, men hvem trodde du skulle lage tentamen for deg??? Rektor?? Eller trodde du det fantes en tentamen-samling du bare kunne hente oppgaver fra?? Pust...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #10 Skrevet 10. mai 2010 Skriver under det Alva skrev. Hadde 10. klasse i fjor, men fikk ikke elever opp muntlig ettersom jeg akkurat var gått ut i permisjon. Men tentamener, eksamener og det meste må en lage selv, noe en ikke lærer hvordan i lærerutdannelsen. Heldigvis jobbet vi i lag i et kjempesupert team, slik at alle faglærererne satt sammen og lagte oppgavene, samt fikk en del eksempler å se etter. Hadde aldri klart meg uten.Så selve prosedyren med å lage oppgavene var jeg med på, men hadde som sagt ikke elever opp i eksamen. Har dere hatt prøvemuntlig?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 #11 Skrevet 10. mai 2010 Ja, trodde det var en samling, eller ble sendt ut fra et sted. Trodde selvsagt ikke rektor laget dem, men trodde det var noe i gaten alla kartleggingsprøver, altså at skolen fikk tilsendt noen standardiserte til hver fag og trinn.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #12 Skrevet 10. mai 2010 Skal ha prøvemuntlig neste uke. Synes selv at det er helt hårreisende at jeg vet så lite om dette, men hvor skal man liksom plukke det opp? Har laget en del oppgaver og har forberedt ungdommene godt på hvordan ting er organisert. Men det jeg stresser med er selve eksaminasjonen, hvordan man på best måte kan hjelpe elevene. Må få sagt at jeg var en av toppstudentene da jeg studerte og får stadig høre at jeg er "lettlært", sånn at dere ikke tror at jeg er helt bak mål. Går nok helt sikkert bra, er bare veldig glad i å ha kontroll. HI
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #13 Skrevet 10. mai 2010 Utrolig at det fremdeles finnes mennesker som tror at lærere kan ALT, og da mener jeg absolutt ALT. Man måtte virkelig ha gått på lærerskolen i mange år hvis man skulle ha fått til det, og det hadde jammen ikke vært mange utdannede lærere her i landet. Skjerp dere a!!
-Hengebuksvinet- Skrevet 10. mai 2010 #14 Skrevet 10. mai 2010 Som nyutdannet lærer føler jeg aldri at jeg strekker helt til, selv om jeg jobber hardt og er flink til å søke råd. All sympati til andre ferskinger. Heldigvis jobber jeg på en skole der vi er flinke til å "løfte sammen", men har en følelse av at realfagene henger litt etter på dette. Den siste mannsbastionen innenfor skoleverket
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #15 Skrevet 10. mai 2010 Det å ha opp elever til eksamen går mye på erfaring. Er veldig skummelt første gangen, ettersom en ikke helt vet hva det går i. Heldigvis får du gjennom prøvemuntlig testet ut litt hva du evt. kan spør om som tilleggsspørsmål. Om eleven har med momentliste, så er det jo de punktene de skal snakke om. Da kan det komme spørsmål naturlig alt etter hvordan prestasjonen er forhold til momentlisten, og du kan spørre om hvorfor de valgte slik de gjorde, eller om det er andre måter de kunne ha reknet ut ting på (er ikke mattelærer, så vet ikke helt hvordan det foregår, men bare tenker meg litt til ting som kan dukke opp). Og gi klare vurderingskrav til elevene i forkant. Det gjør det lettere for deg og for de! Er det ditt første år som lærer? Da er det vel vanlig å ha en veileder du kan ta opp problem med... Viss ikke syns jeg du skal ta det opp med rektor, evt. lagleder at samarbeidet på trinnet fungerer særdeles dårlig, og forlange hjelp og veiledning. Det er tross alt avgangskarakterer det er snakk om. Forhåpentligvis er det gamle eksemplarer av eksamensoppgaver du kan kikke på og få ideer av. Men er dere ikke flere mattelærere på trinnet som kan få elever opp i matematikk? Sensorene har fått oppgavene på forhånd, og godkjent disse. De kommer også til å stille tilleggsspørsmål, så er ikke sikkert du må spørre så mye. Det som er skummelt er om kravene er forskjellige fra faglærer til sensor, noe som kan skape konflikt. Ene kollegaen min hadde en særdeles dårlig erfaring med en utrolig streng sensor, noe som førte til at elevene gikk 1-2 karakterer ned i forhold til standpunkt. Og han stilte tilleggsspørsmål som til og med vi kunne ha problemer med å svare på (var ikke matte, men et annet fag). Det går nok helt bra, men forstår veldig godt frustrasjonen din!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #16 Skrevet 10. mai 2010 Vi er to mattelærere på trinnet, og han andre er en veldig hyggelig kar, men ikke så veldig glad i samarbeid eller ekstraarbeid som han kaller det Fantastisk som lærer. Jeg får rett og slett ta prøvemuntlig som en liten test, får jo da med en sensor (mattelærer på et annet trinn) som kan gi meg litt tilbakemeldinger. Er bare redd for å dumme meg helt ut, og for at elevene ikke får en 100% perfekt prøveeksamen. Har laget oppgaver og føler meg sikker på selve organiseringen, men føler meg veldig på gyngende grunn hva gjelder selve utspørringen. Er redd for å enten stresse med utspørringen eller gjøre den for enkel. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå