Gå til innhold

Fødsel nr 2 etter å ha fått alvorlig rift første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på etterkontroll nylig etter å ha fått rift grad 3b i forbindelse med fødselen. Det var mitt første barn, og fødselen gikk ganske raskt. På kontrollen tok de opp dette med fødsel hvis jeg skulle bli gravid igjen, de sa noe slikt som at hvis alt grodde fint nå (jeg hadde visst en liten hevelse ennå, jo takk, det har jeg kjent.. :-p), så anbefalte de som regel at man fødte vaginalt ved nr 2, men dette var noe jeg måtte ta opp med jordmor/lege når så langt kommer.

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde ikke tenkt på dette noe særlig, tok det liksom litt som en selvfølge at jeg skal føde vaginalt neste gang også (hvis det blir en neste gang). Men etter samtalen på kontrollen begynte tankene å kverne litt. Og så leste jeg artikkelen om rifter som ligger ute nå på Klikk, og der står det også ganske rett ut at det er større risiko for rifter om man har fått alvorlige rifter ved tidligere fødsler. Må jo si at det frister liksom ikke til en gjentagelse av den riften jeg fikk, men det er jo selvfølgelig ikke sikkert at det skjer.

Derfor, så lurer jeg litt på hva andre har gjort med fødsel nr 2 etter å ha hatt alvorlig rift første gang? Keisersnitt eller vaginal fødsel? Og har det gått greitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en rift av grad 3 med min første. Har født vaginalt 3 ganger til etter dette. Andre gangen revnet jeg litt da også, men ikke så ille, grad 1 tror jeg. Tredje gang revnet jeg bare bitte litt, måtte bare sy 4-5 sting, men det kom mest sannsynlig av at gutten kom ut med knyttneven inntil hode og var nesten 4,5 kg. Siste gang revnet jeg ikke i det hele tatt (og herrefred så forskjell det er på barseltiden om man revner eller ei!). Så med meg gikk det greit.

Skrevet

Jeg fikk også rift grad 3 ved første fødsel (antagelig en litt mildere variant av grad3 enn du hadde for det var kun helt ytterst jeg revnet og ikke nedover i kjøttet) og har født en gang etterpå. Jordmoren ba meg da passe ekstra godt på å stoppe og presse hvis hun ba meg om å stoppe, men det ble ikke noe problem. Gutten kom ut uten at jeg måtte stoppe og presse og han kom med hånda fremover sammen med hodet og jeg sydde kun 4-5 sting og de var ikke bakover der jeg revnet sist i det hele tatt.

Skrevet

Revnet grad 3 første gang, og kunne vel omtrent valgt selv om jeg ville ha ks eller ikke. Men jeg hadde som deg egentlig aldri vurdert noe annet, og frykten for ks var større enn frykten for en ny rift. :) Gikk bare fint...! Fikk en liten rift de sydde 3 sting på selv om det egentlig ikke var nødvendig, og et par skrubbsår. Ungen var 4400 g, 54 cm og 38 cm rundt hodet, så ingen pingle akkurat... :)

Så bare sats på vaginal fødsel du, bare si i fra til jm at du er redd for å revne igjen, så hjelper de til så godt de kan for at det skal gå bra neste gang. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...