Hikken Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Må ærlig innrømme at jeg bryter et par regler, har ørepynt og hvertfall en sølje for mye, men alt er arvegods og jeg vil bruke alt! ) Og ja, jeg sminker meg (men litt mindre enn for en bytur ;o)! Direktør i Bunad og folkedraktsrådet, Gunn Jensberg, har utarbeidet ti bud for bruk av bunad: 1. Hodeplagg er obligatorisk både for kvinner og menn. 2. Bunadsko er å foretrekke. Utrykket skal være enkelt, ikke bruk pumps eller støvletter. Svarte, enkle sko kan til nød passere. 3. Bruk tette strømper av ull eller bomull. Nylonstrømper er tabu. Som oftest er det svarte strømper som er tingen, men det kan være ulike regler som gjelder for ulike bunader. 4. Begrens tilbehøret. Søljen skal plasseres der den hører hjemme, ikke på livet eller vesten. Ikke bruk sølvbelte på en bunad der det ikke hører til. 5. Pyntfri sone. I tidligere tider brukte man ikke pynt i ørene. Ikke bruk søljeøredobber eller andre øredobber. Men sjekk ut hva som hører til bunaden. Enkelte nye bunader har øredobber som en del av tilbehøret. 6. Snublefritt skjørt. Sørg for at stakken ikke er for lang eller for kort. Kanten skal ligge 15-20 centimeter over bakken. Man skal ikke måtte holde i skjørtet for å unngå å tråkke i det. 7. Dunjakke-forbud. Er det kaldt, bruk lyst ullundertøy. Mangler man ytterplagget som hører til bunaden, kan man eventuelt bruke et svart, nøytralt sjal. 8. Bunadsparaply er vulgært. En tradisjonell svart paraply gjør nytten om det regner. 9. Naturlig uttrykk. Kvinner bør droppe sminke eller sørge for at den ser naturlig ut. 10. Kniv er forbeholdt menn. Bunadskniv til damer er et nymotens påfunn, dette hører ikke hjemme på kvinnebunader, kun enkelte mannsbunader.
BlåBlå Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Har ørepynt som "hører til" men jeg føler meg som et juletre om jeg går med dem. Har derfor kun blitt brukt en gang, og det var i min egen konfirmasjon.
Fjerteberte Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Har desverre ikke bunad lenger, men jeg fulgte faktisk alle disse reglene. Nøytralt med sminke( mascara, rouge, nøytral øyenskygge osv), ullundertøy på kalde dager osv. Syns liksom at en bunad er pen nok i seg selv- man trenger ikke dolle det opp noe mer.
Fjerteberte Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Neeesten alle reglene ser jeg.... Nektet å bruke lua! Den ble brukt kun en gang.... Det var da bildene etter konfirmasjonen skulle tas. Og det ble kun 1 bilde!
Patetica fåkksi Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg er ganske skråsikker på at min bunad ikke har noe hodeplagg!
Gjest Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 regel 1. skal ein ikkje tvihalde på...hodeplagg er fint ja, men bunaden eg har skal ikkje ha hodeplagg (desverre). regel 6. bunaden min når ned til ankelen, men var ei som kunne det ho holdt på med som laga den, så reknar med det skal vere sånn med dinna sorten eg har... regle 9. veldig bra!! Sjølv brukar eg kun maskara og kanskje ein nøytral augeskugge. (er kun vel finare anledningar, som f.eks. bunadssamanhengar, eg brukar sminke). Ellers masse gode reglar! Men syntest det mangla ein: åpenlys tyggis-tygging er FYFY!!!!
Gjest Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Min har hodeplagg, men det er ikke originalt (konstruert i ettertid) så det er heller ikke obligatorisk.
Hikken Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2010 Og fyll! (er lov å kose seg med øl og vin altså, men rølping i bunad? Æsj.)
BlåBlå Skrevet 10. mai 2010 #11 Skrevet 10. mai 2010 Og røyking !!! Det ser fælt ut det. (men sikkert litt på siden av reglene, hehe)
mamman til to gutter Skrevet 10. mai 2010 #12 Skrevet 10. mai 2010 Jeg bryter flere av reglene, men syns ikke de er de viktigste:-) Bla stopper bunaden ca 5-10cm over bakken. Det tror jeg er et resultat av at de som sydde den var sikker på at jeg kom til å vokse hvertfall 10-15cm etter konfirmasjonen når bunaden ble sydd og jeg har vel knapt vokst en eneste cm. Jeg fikk løftet den litt for noen år siden, men ikke helt nok... Lua som hører til bunaden har jeg ikke, men har vurdert å ønske meg den til bursdag/jul en gang i fremtiden. Øredobber har jeg også, men de hører til bunaden og selges av de samme som selger resten av bunaden og sølvet, så den bruker jeg med god samvittighet selvom jeg føler de er litt større enn de hadde trengt å være... De andre reglene følger jeg og syns de fleste av de er viktige, som bunadsparaply og dunjakke:-)
Tokatter_USA Skrevet 10. mai 2010 #13 Skrevet 10. mai 2010 Jeg har ikke lue. Mor og mormor som laget bunaden syntes ikke de var noe fine i luer og kunne aldri tenkt seg å bruke én. Så derfor trengte vel ikke jeg en heller. Nå ønsker jeg meg den. Bunaden er ikke komplett uten.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. mai 2010 #14 Skrevet 10. mai 2010 brøt vist flere jeg, bruker ørepynt, men gjerne bare noen små perleøredobber ikke noe stort dilldall, har ikke hodeplag å vet egentlig ikke om det er det til min bunad. ellers bruker jeg sminke men sminker meg så nøytralt som mulig.
*Rutletutt* Skrevet 10. mai 2010 #15 Skrevet 10. mai 2010 Tja...hodeplagg har jeg aldri hatt og tror ikke jeg har sett det til den bunaden jeg har, men ikke umulig at det finnes fordet;-) Øredobber har jeg aldri brukt til, og ellers holder jeg meg greit til reglene...bortsett fra strømpebuksa, der synder jeg stort, he he;-) Syns også at det å bruke solbriller sammen med bunad burde vært fy-fy...syns det ser så harry ut - selv om det selvsagt kan være praktisk;-)
mozell Skrevet 10. mai 2010 #16 Skrevet 10. mai 2010 Bryter hvert fall nr 1 - det hører med en lue/hatt til Bergensbunaden min, men den har jeg aldri brukt. Strømpebuksene er vel ikke av bomull eller ull, men jeg gikk faktisk inn i en spesialbutikk og spurte etter strømper til bunaden. Øredobbene fulgte med som tilbehør, så jeg regner med at de skal brukes..? Pleier å bruke sminke, men føler selv at den er rimelig nøytral. Jaja, gir meg selv bestått jeg
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 10. mai 2010 #17 Skrevet 10. mai 2010 Bryter noen regler jeg også, Til den ene bunaden min, så er det fra rikig gamelt av avbildet i tegning av en kniv hengenes der det er veske på andre bunader, så jeg har kniv på min. De to andre følger jeg slik de skal være, To av bunadene er arvebunader, den ene skal gå direkte til eldstejenta, og den andre skal gå til minste jenta, Min er jeg fornøyd med slik den er, enkel og grei, passer for meg :-)
Tante Gustava Skrevet 10. mai 2010 #18 Skrevet 10. mai 2010 Følger det meste av disse reglene, foruten at jeg HATER lua så den bruker jeg sjelden, samt at jeg synder med vanlig strømpebukse... MEn den er sort da... Sminker meg gjør jeg, men veldig diskret.
Fomle84 Skrevet 10. mai 2010 #19 Skrevet 10. mai 2010 Bruker aldri lua, er sånn kyse og ikke meg i det hele tatt... Hmm visste ikke at det ikke var lov med nylon.. Stort sett det jeg bruker, og så er nok bunaden min litt lang, da jeg ikke har vokst noe særlig siden komf.en.. Øredobber blir ikke brukt, men bare fordi hull i ørene ikke er helt meg.. Nøytral sminke, må jo være lov å pynte seg litt : )
Ranveig R Skrevet 10. mai 2010 #20 Skrevet 10. mai 2010 Eg har pleid å bruke nylonstrømper, men kanskje eg skal gå for tette no ) Ellers følger eg reglane.Med mindre det fins ein regel mot å gå med bunad som egentlig er for liten, så den ser ut som eit pølseskinn. Kjedeleg at det tok litt tid å få 30 days shred-dvd-'en, hadde den kome med det same tippar eg bunaden hadde passa perfekt
Gjest sug lut Skrevet 10. mai 2010 #21 Skrevet 10. mai 2010 Gi meg en bunad, så skal jeg gladelig følge alle regler. Men litt pussig at det ikke stod noe der om hår?
Panterjenta85 Skrevet 11. mai 2010 #23 Skrevet 11. mai 2010 Har vippe, ikke kyse eller lue til min bunad, men det går vel under hodeplagg det også. Det hadde ihvertfall en praktisk funksjon tidligere. Ellers følger jeg alle regler og syns faktisk det er smakløst å ikke følge dem. Er helt enig med det dere sier om tyggis, røyk og fyll. Men jeg syns også det er smakløst å se folk som har bunad men ikke har den fjerneste anelse om hvordan man skal bære den. Støtte på ei av de en 17. mai for et par år sida. Om det er mulig å prate bokmål så gjorde hun det og jeg fikk skikkelige fordommer med en gang. Tenkte hun hadde sett på alle bunadene som finnes i landet og valgt ut den hun syns var finest uavhengig av hvor hun kom fra. Hu tok kontakt med meg i løpet av tida vi var i nærheten av hverandre og lurte på om jeg visst hvordan beltet skulle sitte.. *sukk* sett deg nå inn i det før du går offentlig da i det minste!!! Så syns en siste regel skulle vært noe sånt som at bær bunaden fra stedet du kommer i fra med stolthet! (kun kongefamilien har lov til å bære andres bunader)
Tingeling&guttaboyz Skrevet 11. mai 2010 #24 Skrevet 11. mai 2010 Ahhh, så deilig å bryte noen regler, a gitt:) Bruker nylonstrømper, øredobber, masse sminke (kunsten er jo å ikke se ut som du har falt hodestups i sminkeboksen!) og for lang stakk. (men den dag jeg hadde blitt observert med bundasparaply, da måtte noen sperret meg inne assa!) Før jeg fikk barn var jeg nok observert på Solli plass med mer enn ett champagneglass i hånden, men man trenger ikke bli full for det! Syns det er kjempestas med 17. mai, men alt med måte, og fyfy til røyking i bunad!
trollmamma Skrevet 11. mai 2010 #25 Skrevet 11. mai 2010 Eg bruker IKKJE hodeplagg, det ser nemlig sånn ut: http://www.kjorseng.no/bilder/vossebunad.jpg Og eg bruker nylønstrømer (noko anna vert for varmt.) Og dosse (skjørtet) mi er for lang i forhold til gamle dager, det er eg klar over, men synst det er finere enn sånt som går av mitt på leggen. Bruker øyredobber, dei høyrer til bunaden, men eg trur det er nymotens. Resten følger eg i grunn )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå