Gå til innhold

Er det normalt......

Anbefalte innlegg

Skrevet

at barn på 6-7 år får penger for å gå alene til butikken for å kjøpe godteri ???

Jeg går alltid sammen med min datter på 6, men ser at andre barn går alene og har altid penger.

Er det jeg som gjør feil ?? Føler hun er for liten til å gå med penger og gå og handle selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke unormalt i hvert fall. Det avhenger selvsagt litt av hvordan veien er til butikken. Det å prøve seg med å ta ansvaret for penger og handle selv ser jeg ikke noe i veien for at en seksåring (eller femåring for den saks skyld) skal få lov til.

Skrevet

Det får min 5 åring lov til..butikken ligger på feltet, og er gangvei hele veien, trenger ikke krysse veien. Og det er sammen veien som han må gå til skolen. Det er stor stas med lommebok med penger i, å handle selv:)

Skrevet

Dersom det er en trygg vei å gå til butikken ser jeg ikke noen problemer med at en 6-7-åring får med seg penger og handler f.eks lørdagsgodt selv.

Ofte innebærer det at de må ha litt assistanse fra de ansatte, for de har ikke helt begrep om hvor mye man får for f.eks en 20-kroning, men det er bare en hyggelig oppgave ;-) Eventuelt så avtaler du med henne hva hun skal kjøpe på forhånd. Men dette med å lære seg å handle, gi penger for en ting hun skal ha, ta ansvar for å handle riktig ting og passe på pengene tror jeg hun bare har godt av.

Jeg var i hvertfall i butikken for mamma godt før jeg ble 6 år. Kunne bli sendt ned for å kjøpe gjær, sukker eller annet småtteri fra kanskje 5-års alder. Dersom de vet hva de skal ha går det fint, for om de ikke finner det selv så får de hjelp fra noen som jobber der.

Skrevet

Ikke unormalt nei. Som de andre sier er det jo litt avhengig av veien til butikken, men her går ungene alene fra de er 5-6 år dersom vi spør dem. De får da med penger og handler gjerne litt for oss også. Har flere ganger sendt 7 åring på butikken for å handle for meg om jeg lager middag og har glemt 2-3 ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...