Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håper dere jenter kan hjelpe meg. Jeg har hatt tre IVF forsøk tidligere hvor jeg ble gravid og fødte på det 3. forsøket.

Tre år senere og nå har jeg vært gjennom tre søskenforsøk uten hell. Jeg sendte nylig inn kvitteringene mine til Helfo for å få igjen penger jeg har brukt på medisiner utover 15 000,-. Nå skal vi i gang med å kjøpe ny 3 pack (så upersonlig det enn høres ut). Legen min fortalte meg i dag at Helfo ikke dekker nye forsøk??

Det kom litt som et sjokk og jeg bare håper han tar feil. Noen som vet?

Skrevet

om jeg har forstått det rett så får du støtte til 3 forsøk. Slik jeg forstår det har du hatt et søskenforsøk uten å lykkes, så da tror jeg ikke de dekker en ny 3 pack. Skulle ikke tro vi bodde verdens rikeste land, håpløst å måtte betale noe i det hele tatt.

Men jeg er ny i dette gamet og kan ha misforstått. Lykke til.

Skrevet

Jeg tror heller ikke att du får dekt mere((((.

Men skal ikke si det HELT sikkert da,,,kan ha misforstått jeg å....

Men jeg trooor det er som* spennede sommer i vente* sier.....Du får dekt 3 fersk for å få barn-----ved søskenforsøk får man dekt 3 nye fersk forsøk.

Utover dette tror jeg man må betale selv.'':(

Vet noen sikkert her ?

Skrevet

Det er riktig, du får ikke dekket mer enn 3 + 3 forsøk. Deretter er alt privat, selve forsøkene + medisinene.

Hva feriepengene går til her i huset? Gjett! :-/

Skrevet

Hei elly belly.

Jeg har lest forskrifter etc, og tolket det som følger;

En får dekket medisin utgifter over 15000 på tre forsøk. Hvis disse forsøkene resulterer i barn, kan man ta nye tre forsøk og få det dekket. Hvis en får det til i løpet av de tre forsøkene, kan man ha nye tre forsøk. Altså en må få et barn i løpet av tre forsøk for å få dekket nye.

Det er jo veldig sprøtt i grunnen at den som får et barn kan få dekket nye forsøk, mens de som ikke får det til etter tre forsøk må dekke alt selv etter det tredje.

Slik tolket iallefall jeg det, så da må dere nok dekke alt selv denne runden.

Vi skal i gang med tredje søskenforsøk nå, håper virkelig det går, tror ikke vi kan ta oss råd til å kjøpe en trepack til. Vi måtte gå privat med en gang, da vi var så heldige å få tvillinger på første forsøk.

Masse lykke til.

Skrevet

Hei kjærevene ; )

Må si meg enig i att det er helt skrudd att dei som klarer å bli gravid innenfor dei 3 forsøka skal få 3 nye ved evt søskenforsøk mens dei som virkelig ikke får det til skal ha full egenbetaling etter 3 forsøk.¨Skulle tro att dei som ikke får det til har bekymringer nok som det er. Skulle vært en fast egenandel uansett hvilket nummer i rekken førsøket kommer med eller uten barn slik alle får en real sjanse.

Jeg er ruger på 2 egg på RD 3 på det tredje og siste offentlige forsøket, kjenner att det er mye mere uro og tanker denne gangen enn gangene før. For oss blir det ett økonomisk spørsmål om vi virkelig har økonomi til å gi sønnen vår ett søsken eller ikke og det er bare hårreisende!!!!!

Det er bare heilt utrolig att loven er slik med tank på at ufrivilllig barnløshet nå er blitt folkesykdom og øker voldsomt i antall par.

Ser du skriver att dere måtte gå privat md en gang, da dere var så heldig e å få tvillinger på det første forsøket, ble litt nyskjerrig på dette hva mente du med det, har det virkelig noe å si om hvor mange barn det blir av ett forsøk???

Håper du kan avsette litt tid på å svare meg på dette ; )

Skrevet

Hei du.

Ja det er slik at når en har fått to barn i offentlig regi så får en ikke flere forsøk. Jeg ble litt fortvilet når jeg sjekket opp dette ift søskenforsøk, men slik er det. Men det er viktig å fortelle at det nok helt sikkert hadde vært annerledes hvis vi hadde hatt egg på frys, da hadde vi nok fått forsatt der, men vi hadde ingen, og måtte i gang igjen med fersk forsøk.

Håper det var svaret du lurte på, hvis ikke må du bare spørre mer =)

Skrevet

Beklager...

Du får bare dekket tre vanlige forsøk. Frys teller ikke som fulle forsøk...så de kan du ha mange av...

Har selv hatt 9 forsøk...så vet godt at dette svir i lommeboka...

Lurt å kjøpe trepack...da sparer du litt og kan roe litt ned på det i allefall...

Lykke til!

Skrevet

1000 takk for gode svar kjære søstre! :)

Jeg har hatt opptil 9 egg på mine siste tre forsøk, men ingen på frys da de alltid har falt fra under dyrking på labben. Så jeg føler jeg har fått "lite valuta" for pengene da jeg ikke har egg på frys å ta av. Kjipt, men sånn er livet.

Jeg tar fatt på ny runde selv om det betyr å ofre ferie og andre goder/nødvendigheter. Jeg har en snill og støttende mann som står ved min side i tykt og tynt. Vi står sammen og det gjør vanskelige tider bedre. Jeg sliter litt med motivasjonen enda, men vet av erfaring av jeg kommer til å "bounce" tilbake når jeg har fått nedturene litt på avstand.

Så prøver vi på igjen om en tre ukers tid. :) Lykke til videre til dere som prøver eller er gravid!

Hilsen

Skrevet

Hei elly belly!

Det er virkelig et merkelig system her til lands for hvem som skal få dekket forsøk og hvem som ikke får det. Jeg ble gravid på 3. ivf-forsøk og fikk innvilget søskenforsøk. Ble gravid på det 3. søskenforsøket, og er nå tobarnsmor :-) Jeg lurte på om jeg fikk dekket medisiner utover egenandelen ved eventuelt forsøk på barn nr. 3 på privatklinikk, så jeg ringte Helfo. Fikk til svar at de ikke la seg opp i hvor mange barn jeg hadde fra før så lenge jeg fant en klinikk som ville behandle meg. Så med andre ord - hvis dette virkelig stemmer - fordi jeg var så heldig å få barn på søskenforsøk så får jeg dekket medisiner ved forsøk på å få barn nr. 3 - mens du ikke får dekket medisiner til videre forsøk fordi du ikke ble gravid på søskenforsøk? Det er virkelig et merkelig system! Jeg ville ringt Helfo hvis jeg var deg.

Skrevet

Hææ, er dette riktig? Er det noen som har erfaring med dekning av medisinkostnader til 3 barnet ved hjelp av IVF. Merkelige greier....?

• 4 år senere...
Skrevet

Noen som vet noe om det siste spørsmålet til stjernemagnolia?? Får man dekket fra helfo til det 3 barnet? Har 2 ivf gjennom risken som førte til tvillinger. Ønsker et barn til etterhvert. Blir dyrt nok som det er, kjekt om helfo dekker etter egenandelen:)

Skrevet

Har pratet med Helfo og fått svar, får dekket inntil 3 ivf for 3 barnet:) supert!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...