Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei =) Jeg er ny her, er 7+1 idag. Jeg jobber som vikar hvor jeg har kontrakt frem til oktober. Terminen min er i desember, det jeg lurer på er om jeg ikke skulle fått fornyet kontrakten, kan jeg da sykmelde meg i oktober til jeg går ut i permisjonen, sånn at jeg ikke taper noen penger, slik at jeg får de permisjonspengene jeg skal ha... Hvis jeg brått står uten jobb de 2 siste mnd før fødsel, går det da utover permisjonspengene?

Håper noen er snille og svarer meg =)

Hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hej,

Jag är i lite samma situation som dig. Jag har ett fastjobb idag där jag fått en slutpacke pga att min stilling ska flyttas till annan stad. Denna slutpacke ger mig lön ut September trotts att jag bara jobbar ut Maj och jag har termin i slutet på December/början på Januari.

Blev självklart väldigt orolig för att detta skulle skapa problem med mina mammapengar och om jag eventuellt var tvungen att kasta mig ut på jobbsök nu på en gång, som gravid i 7e veckan. Ringde och pratade med NAV och de sa att slutpacke räknas som lön/inkomst och att det därför räknas som om jag haft jobb ut September. För att få rätt till mammapengar ska man ha jobbat minst 6 av de 10 sista månaderna innan beräknad termin. Jag frågade då om det gav mig mindre mammapengar pga att jag bara hunnit jobba 7 av mina 10 månader, men det spelade ingen roll. Bara man jobbar 6 av månaderna så får man samma mammapeng sen.

Hoppas du förstod svenskan :D

Sen kan jag även passa på att fråga.. tycker ni att det är okej att ge sig ut i jobbsök när man är i 7:e veckan? ska man då berätta på intervjun att man är gravid eller vara tyst om det tills man fått jobbet och magen börjar synas?

Ta hand om er allihop! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...