Gå til innhold

Blir det regnet som blotting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å gå naken på offentlig sted? siden det ikke er lov?

hva vil man evt få i straff?

Fortsetter under...

Skrevet

Uten at jeg er helt sikker, så vil jeg tro han/ hun ville bli meldt for ordensforstyrrelse/uanstendig oppførsel, ikke blotting.

Straff vil man nok få. Stort sett bot.

Skrevet

Å gå naken offentlig er blotting..

Skrevet

Det kommer an på om man er til sjenanse for andre. Å bade naken i et skogstjern hvor ingen andre ser deg, er ikke forbudt, selv om det foregår på et offentlig sted. Dessuten er det flere strender her i landet hvor det uttrykkelig er tillatt å bade naken.

Skrevet

Hva med på privat eiendom- som andre har innsyn til?

Skrevet

Lover og sosial praksis for å være naturist i Norge

I henhold til norsk lov er ikke offentlig nakenhet eksplisitt forbudt. Såkalt "uanstendig adferd" kan imidlertid være gjenstand for straffeforfølgning med hjemmel i Straffelovens §201. Hva som er "uanstendig adferd" fastlegges i siste instans av domstolene. Toppløs soling og bading er vanlig, og diskret nakenbading er også stort sett akseptert.

Straffelovens §201 lyder i sin helhet slik:

Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted,

B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Annonse

Skrevet

Av en eller annen grunn vil jeg nok tro at kvinnelig nakenhet i mye større grad blir akseptert enn mannlig nakenhet. Tviler på om noen mann ville gå til anmeldelse av en dame som kler seg naken foran ham på stranda ...

Skrevet

Jeg soler meg naken i vår egen hage selv om jeg har lagt merke til at den mannlige leieboeren vår kan stå og kikke på meg i timesvis.

Skrevet

Nja du anonym 12:42!

En mann får gå rundt i bar overkropp hvor enn han vil.

Tar en dame av seg BH'en og går rundt i bare shorts, blir det regnet som blotting og svært uanstendig!

Vi får faen ikke lov å bade toppløse i offentlige bad engang!

Skrevet

Ingen ville reagere negativt om du soler deg toppløs på ei strand i Oslo-området. Og du burde vite at det faktisk er forskjell på menns og kvinners overkropper! En manns overkropp oppfattes ikke som noe tabubelagt.

Står fast på at svært få, om noen, menn ville skrike opp og politianmelde en naken dame. Derimot blir det fort mye hysteri straks en mann viser seg naken, selv overfor voksne damer.

• 7 år senere...
Skrevet

"Å gå naken offentlig er blotting.."

Neida - det er en stor forskjell. Blotting forutsetter en seksuell motiv. Å gå naken på offentlig sted i utgangspunkt er faktisk ikke ulovlig i Norge, med mindre det utvises "krenkende adferd" overfor andre - en eller annen form for påtrengende sjenanse.  Svaret til den som sier at "tar en dame av seg BH'en og går rundt i bare shorts, blir det regnet som blotting" er den samme - at dette blir da "blotting" og dermed ulovlig bare hvis en rimelig person ville betrakte det som plagsom mot andre ("At du ikke liker nakenhet er ikke tilstrekkelig", sier en politiadvokat om dette). At det ikke er lov å bade toppløse i offentlige bad er noe helt annet - et "offentlige" bad er faktisk en eiendom (vanligvis kommunen sin) og eieren får da lov å sette reglene for oppførsel. Om kommunen sa at det var greit å bade helt naken, så hadde det vært slik. Går du naken i offentlighet kan du imidlertid pålegges av politiet om å kle på deg, og et slik pålegg må da etterkommes for å unngå å bli skyldig i ordensforstyrrelse.  Det finnes en oppsummering av loven på http://www.naturlig.org/lov.html .

Skrevet
1 time siden, Tombo skrev:

"Å gå naken offentlig er blotting.."

Neida - det er en stor forskjell. Blotting forutsetter en seksuell motiv. Å gå naken på offentlig sted i utgangspunkt er faktisk ikke ulovlig i Norge, med mindre det utvises "krenkende adferd" overfor andre - en eller annen form for påtrengende sjenanse.  Svaret til den som sier at "tar en dame av seg BH'en og går rundt i bare shorts, blir det regnet som blotting" er den samme - at dette blir da "blotting" og dermed ulovlig bare hvis en rimelig person ville betrakte det som plagsom mot andre ("At du ikke liker nakenhet er ikke tilstrekkelig", sier en politiadvokat om dette). At det ikke er lov å bade toppløse i offentlige bad er noe helt annet - et "offentlige" bad er faktisk en eiendom (vanligvis kommunen sin) og eieren får da lov å sette reglene for oppførsel. Om kommunen sa at det var greit å bade helt naken, så hadde det vært slik. Går du naken i offentlighet kan du imidlertid pålegges av politiet om å kle på deg, og et slik pålegg må da etterkommes for å unngå å bli skyldig i ordensforstyrrelse.  Det finnes en oppsummering av loven på http://www.naturlig.org/lov.html .

Jeg må si at jeg lurer mest på hvordan du fant frem til denne tråden :legrine:

Anonymkode: c262e...a15

Skrevet

"hvordan du fant frem til denne tråden"

Jeg holdt på å skrive en juridisk rapport om en beslektede emne, og kom litt tilfeldigvis over dette i løpet av en Google-søk. Tenkte jeg måtte bare svare!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...