Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Min kommende samboer ble født med leppespalte. Var ikke alvorlig. Ser bare et lite sikk-sakk arr fra leppa og til nesa. Ser det såvidt på leppa også. Men jeg lurer på om det er stor sjanse for at vårt barn vil arve det om vi får barn sammen? Han har ett barn fra før som ikke har det. Og også om barnet evt kan få ganespalte, selv om han bare hadde leppespalte? Eller vil det da bare evt få leppespalte siden det er det han hadde?
NormaJean Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Siden far har leppespalte så er det en økt risiko for at barnet får det også. Men den er ikke stor, kun 3 - 4 % økt risiko mener jeg å huske. Det finnes forskjellige former for spalter. Man har isolert leppespalte, isolert ganespalte, ensidig leppe og ganespalte, bilaterale spalter, komplette spalter (som inkluderer kjevespalte) osv. Man kan jo ikke vite slike ting nøyaktig, men les litt på lgs.no. Husk at å ta folsyre før og under svangerskapets første trimester hjelper på å forebygge slikt.
blomstre Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Hei. For de uten spalte selv er det ca 0,02% sjanse for å få et barn med spalte. Har en av foreldrene selv spalte (eller man har et barn med spalte fra før) så øker sjansen til 4%. Så fremdeles en veldig liten sjans! Start med folsyre med en gang du planlegger å bli gravid, dette kan virke forebyggende. Husk også å si i fra om mannens spalt når dere skal til ordinær ultralyd slik at den som gjør undersøkelsen er obs på dette, kan sjekke nøye og eventuelt sende dere til en spesialist hvis han/hun er usikker. Det kan være greit å vite om barnet har spalte eller ikke før det blir født. Ellers tror jeg ikke dette er noe du skal gå å bekymre deg over. Der er jo mange andre ting som kan skje, og man blir bare tullete av å tenke på det. Og får dere et barn med spalte så lover jeg deg at det er verdens nydeligste baby likevel :-)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Ja nei dette er ikke noe jeg går rundt og tenker på. Det har ingenting å si for om jeg vil ha barn med han eller ikke. Og ja, det ville blitt verdens nydeligste unge uansett! Men bare lurte litt på det, i og med at kjæresten min har hatt det. Men han er jo også verdens nydeligste! Synes arret hans er et utrolig sjarmerende særtrekk! Elsker det! Og det med folsyre er jo et bra tips ja. Tok det i mitt forrige (og første) svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå