myrull84 Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Jordmoren sa at ved grad 1 og 2 så er det jordmor som syr, mens ved 3 og 4 må lege tilkalles. Grunnen til at jeg spør er at jeg ved min fødsel var veldig redd for å revne. Mannen min ga derfor beskjed (da jeg ikke var tilstede) om at de kanskje kunne være litt forsktig med å nevne dette om det skulle skje. Jeg revnet, men de ville ikke svare på hvor mye, fikk bare litt diffuse svar. Greit nok det, er glad for at jeg ikke fikk vite der og da. I ettertid forsnakket jordmoren seg, og sa jeg hadde en 2.grads ruptur. Jeg har spurt mannen min hvor mye jeg sydde, men han husket ikke helt. Jeg vet jeg sydde et par sting i mellomkjøttet og litt innvendig. Jeg føler meg så utrolig lite tøyelig der nede, antakeligvis pga ferskt arrvev, og derfor lurer jeg på hvor mye jeg egentlig revnet. Er det stor forskjell på gradene? Ja - antakeligvis burde jeg bare leve i uvissheten.
Gulosten™ Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Det er nok ganske stor forskjell, uten å vite noe sikkert er grad 1 litt smårifter som kanskje trenger å sys med et sting eller to. Grad 4 er det man på "kjerringspråket" kaller å revne fra A til Å. Da blir det rett og slett ikke noe igjen mellom skjedeåpningen og analåpningen. Din ruptur høres forsåvidt grei ut, ikke misforstå, men mange må sy litt her og der
Ugl@ Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Nå har ikke jeg had noen rifter etter mine fødsler. Men i hvertfall er det litt avhenig av hvor mange sting, og hvor stramt de har sydd, ikke bare graden. Har mange venninner som har blitt sydd. De eneste som har had langvarige problemer er de som har had grad 3-4, når man revner enten slik at man revner så mye at man enten revner i hele mellom kjøttet, eller enda værre revner så mye at riften i tillegg gir en fistel til rektum så tar det lengre tid å heles, man kan få problemer med lukkemuskulaturen der bak med de følger det kan få med luft og avføring som siver ut uten at man har kontroll. Men for deg som har grad 2 så har ikke du noe å engste deg for, ikke for eventuelle senere fødsler heller vil jeg tro. men hvis det er stramt så få en gynekolog til å se på det. Bruk glid når dere skal ha sex hvis det er ubekvemt, det hjelper på.
myrull84 Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2010 Det er 3 mnd siden fødsel, og har liksom tenkt at det går seg til..og det er greit når han først kommer inn (beklager detaljer), føler meg som en jomfru hver gang hehe. Får vel kanskje ta en tur til gyn. Er det sånn at hvis man revner første gang, så revner man som regel neste gang også?
Ugl@ Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Ikke nødvendigvis, min mamma hadde feks grad 4 da hun fikk meg, mens hun hadde kun noen få pyntesting med andremann og nr 3 og 4.
Tired mama Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg ble sydd masse etter at et blodkar sprakk der nede. Klarte faktisk ikke å ha normal sex før ca. 1 år etter fødsel!! Så det kan ta tid! Men prøv innimellom. Bruk masse glidekrem og ta den inn litt etter litt. Gjør det for vondt, så stopp. Og prøv igjen en annen dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå