Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Vi er nok bortskjemt her, kan faktisk telle på en hånd de gangene jeg har måtte lage matpakke, og da har vi også selvsagt vasket matboksen etter bruk. Her får barna i bhg alle måltidene inkludert i prisen og skolegutten får lunsj på skolen mot en liten betaling pr halvår, mannen får lunsj på jobb osv. Nå flytter vi om kort tid, og luksusen er over. Det jeg lurer på da er: Må matboksen vaskes hver eneste dag? Om det bare er litt smuler og sånt i, så ser jeg for meg at det kanskje er litt unødvendig? Eller bør de vaskes uansett? Hater å vaske opp, men 4-5-6 matbokser i maskinen ville jo fylle opp halve maskinen bare de :-/
Gjest sug lut Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Smuler er greit. Smør og klistra ostebiter fra skivene som dansa rundt nedi der er ikke greit.
Marbella Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Tror nok de må vaskes ja.....men jeg bruker og vaske den for hånd- har heldigvis bare en matpakke og ordne eldstesønnen nekter og ha matordning på skolen.............
Full house Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Spørsmålet var litt merkelig, ikke dumt :-p Det tar da maks 2 minutter å vaske ren 4-5 matbokser, og jeg ser da virkelig ikke nødvendligheten med å vaske de i maskin? Ikke akkurat energibesparende det, altså.
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Zip it poser eller en annen plastpose fungerer supert. IKEA har noen en kan vaske også. Kanskje i vinterhalvåret går det greit uten å vaske boksene, men i sommerhalvåret bør de vaskes selv om det bare er smuler. Det kommer jo litt an på hva de har på maten, men rester av leverpostei og kjøttpålegg kan jo gi rennemage og verre ting.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2010 Takker for svar. Hm ja, kanskje merkelig spørsmål, har bare ikke tenkt på dette før jeg leste tråden om matbokser og at det var lurt at de kunne vaskes i maskin. Det tar nok ikke lang tid å vaske av dem nei, jeg har bare aldri takler den der vaske opp-og tørke av så godt. Oppvaskemaskinen er en av mine bestevenner her i huset, hehe... Ser for meg at dette kan bli en manne-jobb ja ;-) Er jo han som stort sett tar seg av å holde rent på kjøkkenet, vaske av osv uansett.
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Jeg vasker etter hver gang selv om det ser ut som det bare er smuler. er så lat at jeg putter de i maskina, tar ikke så stor plass om de settes riktig. Men hvis du ikke gidder vaske hver dag kan du jo pakke skivene lett inn i matpapir først, bare bruke boksen som et beskyttende skall.
Fire småtroll Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Tro det eller ei, jeg har en hel hylle i skapet med bare matbokser, alle ungene har ihvertfall tre stykker hver Jeg vasker de hver dag, tar en ny en i skapet om morgenen og kjører den møkkete i oppvaskmaskinen. Bruker ikke noe plass i maskinen på det da, de trenger jo ikke skrubbes, så jeg setter de på hodet oppå de tingene (glass) som allerede står på øverste hylle. Det er såpass høyt under taket inne i oppvaskmaskinen at det går helt fint.
Gjest amandine Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Broremann her er "litt" kresen og nøye på det og vil at ting skal være hver for seg og ikke komme borti hvarandre i matboksen.. Så jeg har glemt miljøaspektet litt og må innrømme at jeg pakker skivene i aluminiumsfolie før de går i boksen. Har kjøpt bittesmå plastbokser på Småting på Bryggen (du er vel i nærheten av Bergen), de har plass til litt frukt etc og gjør at jeg bare trenger å skylle matboksene med godt varmt vann for de blir ikke lenger grisete.
Mom2Two Skrevet 10. mai 2010 #10 Skrevet 10. mai 2010 Vasker matboksene hver dag, ja. Koster du av smulene og bruker tallerkener hjemme flere ganger også? ;o)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. mai 2010 Er vel bare jeg som bli flinkere til å stable da, hehe... Mannen er helt oppgitt over meg. Jeg fyller i oppvaskmaskinen jeg også. "Nå er den full" sier jeg, og mannen skyver meg bestemt til side, ommøblerer litt og vips er det plass til enda mye mer. Skjønner ikke hvordan han får det til jeg, og han på sin side skjønner visst ikke hvordan det går å gang på gang stable så utrolig dårlig som det jeg gjør ;-)
Mor Løvehjerte Skrevet 10. mai 2010 #13 Skrevet 10. mai 2010 Jeg smører skivene kvelden før, pakker de inn i aluminiumsfolie, før de dyttes på plass i matboksen. Vasker derfor ikke matboksen hver dag.
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #14 Skrevet 10. mai 2010 Har 3 matbokser til hver og en utenom i ekstra reserve jeg også. Vaske opp for hånd gjør jeg bare når det er aller høyest nødvendig. Alva, jeg er som mannen din når det gjelder oppvaskmaskinen. Fyller noen andre den sniker jeg meg alltid til en liten ommøblering og vips er det plass til masse mer ) Alt som trengs er litt trening og vite hvor hver ting på kjøkkenet passer best, he he.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 10. mai 2010 Hvordan smaker skivene dagen etter da? Tenker at det høres veldig ok ut å smøre kveden før, så blir det roligere om morgningene. En ting er å smøre til en person, kanskje to stykk om morgningen, men til etterhvert 6 stykker, så blir det vel ganske tidkrevende...?
Fire småtroll Skrevet 10. mai 2010 #16 Skrevet 10. mai 2010 Jeg smører til alle om morgenen, har blitt ganske effektiv etterhvert. Sprer skiver utover hele benken og samlebåndsmører Jeg blir helt oppgitt av mannen som bruker lenger tid på å smøre sine 3 frokostskiver enn jeg bruker på å smøre og pakke ned 12 skiver, hehe. Men det går helt fint å smøre på kvelden da, mange som gjør det, bare sett de i kjøleskapet. Her har det bare blitt en del av morgenritualet å smøre matpakker.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #17 Skrevet 10. mai 2010 Vi finner sikkert ut av det :-) Så langt er dessverre barna våres morgenfugler for det meste, så da blir det vel bra med tid uansett :-/ Blir uansett spennende med mye nytt som skal skje, gleder meg til å bli byjente igjen.
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #18 Skrevet 10. mai 2010 Jeg fryser ned brødet i skiver og smører på frosne skiver om kvelden for å la de tine sakte i kjøleskap over natten. Da er de som ferske dagen etter. Skivene er i tillegg enklere å smøre når de er frosne.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 10. mai 2010 Tusen takk for gode tips her! :-) Frokostquiz, pakker du dem inn i folie da? Og forresten, det med å bruke samme fat opp igjen. Jeg setter det ikke tilbake i skapet altså, bare børster av smulene og lar det stå på benken til neste måltid, så i oppvaskmaskinen etter lunsj.
Mor Løvehjerte Skrevet 10. mai 2010 #20 Skrevet 10. mai 2010 Det er du heller ikke alene om å gjøre. Maten til vesla smaker helt fint. Det er utprøvd av mor selv mange ganger. Bruker alltid ferskest mulig brød.
blomstre Skrevet 10. mai 2010 #21 Skrevet 10. mai 2010 Har selv funnet ut at det viktigste er å få matboksen opp av sekken med en gang for å tømme den og lufte den. Er det bare smuler i så bruker jeg den glatt en gang til uten vask. Litt gris kan ev. bare skyldes. Men skulle de slumpe til å bli liggende i sekken; lufttette og fuktige... da er løpet kjørt og vaskes må de...
FanteGuri Skrevet 10. mai 2010 #22 Skrevet 10. mai 2010 Matbokser trenger jo ikke akkurat å skrubbes da, heldigvis. Vasker matboksen lett hver dag. Jeg synes det er greit å smøre matpakken om kvelden, hvis jeg skal tidlig på jobb neste morgen, da sparer man en del tid. Maten holder seg bra i en matboks.
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #23 Skrevet 10. mai 2010 Nei, pakker ikke inn i folie, det har jeg ikke tenkt på engang.
NormaJean Skrevet 10. mai 2010 #24 Skrevet 10. mai 2010 Kan jeg bare komme med en liten formaning i miljøvennlighetens ånd? Å bruke aluminiumsfolie for å pakke inn maten til barna er utrolig lite miljøvennlig hehe, skulle tro jeg var medlem av blekkulf klubben;) Vi har ferdig oppskåret brød i fryseren, tar frem en ladning ca hver 2 dag. Det tar ca 20 sekunder å smøre skiven og smekke på mellomleggspapir. Børster ut av matboksen, men må innrømme at den ikke blir vasket hver dag.
BlåBlå Skrevet 10. mai 2010 #25 Skrevet 10. mai 2010 Ja de bør vaskes hver dag, men de trenger jo ikke maskinvask. Det tar ett minutt å gå over dem med litt varmtvann og zalo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå