Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest marie-s
Skrevet

Hei, er det noen flere her som har begynt å tenke på dette eller har vært borte i det selv?

Nå tenker jeg ikke på slike ting som hvem som skal være gjester og slikt siden jeg og barnefaren samarbeider helt greit og for meg ville det være naturlig at begge famile fra begge siden er med, dette er jo tross alt barnets dag.

Mitt dilemma er et helt annet. Nå har det seg slik at sønnen min og jeg bor i Oslo men all famile både på min og faren sin side bor på Møre, så hva gjør man da? Jeg har lyst til å gi min sønn når den tid kommer en sikkelig "fest", men inviterer jeg da all famile hit til oss eller er det mulig å søke om å få han konfimert på Møre? Her i Oslo vil han jo ha venner og bekjente menst der oppe har han familie. Kan han delta i konfirmasjon 2 ganger en gang i Oslo og en gang på Møre? Jeg tenker som så at en del i familien nok kunne tenke seg å oppleve han i kirken men kanskje ønsker min sønn når den tid kommer å heller bli konfirmert sammen med sine venner?

Bare lurte på om noen andre hadde tenkt i desse baner? Det er nå heldigvis noen år til ennå men skal man tenke på leie av lokaler må man vel nesten bestille snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stesønnen min skal konfirmere seg nå om noen uker. Vi har ikke hatt det samme dilemmaet som deg, men jeg husker jeg selv hadde noe lignende da jeg konfirmerte meg. Jeg bodde et sted, men ønsket egentlig at faren min, som var prest like ved, skulle konfirmere meg. I tillegg hadde jeg en jevngammel kusine 60 mil unna, og vi hadde også lyst til å konfirmere oss sammen (der hadde jeg også mesteparten av slekta mi). Jeg mener faren min sa det var mulig å følge konfirmasjonsundervisninga ett sted og ta selve konfirmasjonen (gudstjenesten) et annet sted dersom kirkekontorene syntes dette var greit. Det ble likevel ikke aktuelt for meg, så jeg konfirmerte meg i hjemmemenigheten min.

I ditt tilfelle tenker jeg at det er vesentlig hva sønnen din ønsker selv. Dersom han ikke har noen kjente å konfirmere seg med på Møre er det ikke sikkert at det er så moro for ham - tenk deg selv å komme som han fremmede som plutselig skal bli konfirmert sammen med alle de andre. Om han kjenner flere av de jevnaldrende der borte blir det jo annerledes, da kan det sikkert være veldig ok. Og det er jo ikke sikkert han vil konfirmeres i det hele tatt? Eller at han vil konfirmeres humanistisk?

I forhold til at familien vil se ham i kirka, så får de jo det uansett hvor han konfirmeres, med mindre menigheten har en begrensning på antall gjester pr konfirmant. Leie av lokaler er et poeng - vi trodde vi var tidlig ute da vi skulle bestille i fjor, men tok grundig feil. Samfunnshuset her er fullbooket for konfirmasjoner til 2016, men vi fikk heldigvis leie et annet lokale like ved. Problemet kan dere jo løse ved å reservere lokale begge steder, det går helt sikkert an å avbestille senere.

Men som sagt, så mener jeg det viktige vel vil være hva sønnen din ønsker. Ta en prat med ham, både nå og når det nærmer seg mer, og spør hva han selv vil. Og ta kanskje også en prat med faren hans, om dere skal feire sammen har vel han også noen synspunkter?

Gjest marie-s
Skrevet

Tusen takk for svar, det med å leie lokaler begge steder var slettes ikke dumt.

Det var flott å høre fra noen som har vært gjennom dette selv, for ja jeg vet jo at det forsatt er noen år til men det er jo smart å begynne å tenke i de baner alt nå. Jeg skal ta den diskusjonen med faren også og se hva han sier, også får det være opp til gutten selv å ta det valget når den tid kommer.

Til den tid kan det jo hende at han har noen venner på Møre også og synes det er greit om ikke får vi heller ta det her i Oslo og finne en måte å innlosjere hele slekta på.....hihihih det kan bli moro så dårlig forhold mange har der. Men både jeg og faren ville nok sendt de voksne i skammekroken om de ikke oppfører seg den dagen så det er sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...