Gå til innhold

Noen med peiling på astma og allergi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treåringen min har astma. Den er i hovedsak utløst av infeksjoner, men hun har også hatt det uten at der har vært en infeksjon i bunn.

I det siste så har vi lagt merke til at hun alltid blir tett etter at hun har vært hos min mor. Min mor har katt. Denne tettheten kommer med en gang, gjerne mens hun er der oppe, eller like etter vi har kommet hjem. Og som oftest følger astmaen hakk i hæl.

Vi lurer derfor på om hun kanskje er allergisk mot katten.

Det jeg lurer på er

1. Når man er allergisk mot dyr, hvilken reaksjon får man da`(altså stemmer dette med tetthet, eller er det mer sånn at man får utslett?)

2. Stemmer det at allergi kan utløse astma? (jeg vet at allergi mot pollen og husstøv kan utløse astma, men hva med dyrehår?)

3. For et år siden to de en allergitest av henne på sykehuset (blodprøve) Hun slo ikke ut på noe, men vi fikk ikke vite hvilke allergier de faktisk testet for. Er det noen som har snøring på om dyreallergi er en av de tingene de tester for på "standard allergitester"?

Og sist

4. Hvordan tester de for dyreallergi? (blodprøve? Pirke? annet?)

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det var forsåvidt ikke meningen å være anonym:)

Skrevet

Gutten min ble testet for hund og katt ved en enkel prikktest :) Slo desverre ut positivt, da.

Skrevet

Jeg har googlet litt rundt nå, og funnet at det med dyreallergi som utløsende fktor til astma stemmer, samt symptomene på dyreallergi. Jeg fant også ut at man tester enten ved blodprøve eller prikktest. Men da er mitt spørsmål, hva er en pikktest? *gå for å google litt til*

Jeg håper egentlig at min jente har det.

Skrevet

Key, nå har jeg funnet ut hva en prikktest er, hehe. Hvor får man tatt sånne tester? Må hun på sykehus for å gjøre det?

Skrevet

Før man tar BCG vaksinen må man ta en "pirke", om du husker den? Det er i alle fall det samme som en prikktest. De snitter i armen (små snitt) og tar en dråpe av det aktuele stoffet, så etter noen minutter kan man se om det blir reaksjon.

Skrevet

Hei,

Hvis jeg var deg ville jeg ringt eller sendt en epost til astma- og allergiforbundet! De har en sånn rådgivningstelefon - og der får man snakke med sykepleiere som har skikkelig peiling på ting!! :))

Har ringt flere ganger jeg, for veslejenta her har astma! Og fått mange gode råd derfra!!

Hvis du googler astma og allergi forbundet så finner du hjemmesiden, og der står telefonnummer og e-post til denne rådgiveren

Skrevet

Jenta mi har anstrengelsesutløst astma,hos oss har ikke allergitest vist hva hun reagerer på.Men som hos din datter,blir jenta mi veldig tett av katter.

Hun reagerer lett og det er tydelig at det er en reaksjon på katt hos henne.Allergi kan nok utløse astma.

Jeg har hørt fra folk i astma og allergiforbundet at dagens allergitester er for dårlige,de viser ikke rett resultat.

Det er nok prikktester og vanlig blodprøve en kan ta for å fastslå en allergi.

Skrevet

Sønnen vår ble allergitestet hos en barnelege, så du må nok ikke til sykehus. Hva de tester for tror jeg varierer etter hva som er problemet og når astma er problemet vil jeg tro de tester for div dyr også, men jeg vet ikke. Hos oss var eksem problemet og da testet de mest for matvarer.

Uansett så er allergitester mer usikre jo yngre de er, så det kan være at hun er allergisk selvom hun testet negativt for et år siden.

Skrevet

Hei skal svare så godt jeg kan, men det kan være en god ide som sagt over her å ta kontakt med astma og allergiforbund som har mange gode tips og råd. Apotekene har også utviklet en ok brosjyre om astma og allergi som er gratis.

1. De fleste blir tett i nese og hals, i tillegg kan det renne fra øynene. Man behøver ikke ha alle symptomene. Man kan også få utslett der huden er i kontakt med dyret, men vanligste er tetthet.

2. Allergi kan i stor grad utløse astma, spesielt ved dyrehår.

3/4. Selv om hun har tatt blodprøve og den ikke kom opp som positiv kan det hende hun er blitt allergisk nå. Hun var litt ung når det tok prøver, ofte kommer ikke pollen og husdyrsallergi fram før det er tre år. Man kan også i noen tilfeller likevel være allergiske selv om blodprøve er negativ (hvis det er lenge siden man er utsatt for allergenet og da er det lite antistoffer i blodet bl.a.). Til og med prikktesten er ikke alltid helt til å stole på. Men når du er for å utføre en prikktest får du prate med helsepersonell som kan veilede deg. Noen ganger er det satt diagnose på bakgrunn av symptomer og ikke på div prøver da disse kan være usikre (iallefall i følge min allergi ekspert).

Lykke til.

Skrevet

Her er vel barnelegen på sykehuset tror jeg:)

Tusen takk for svar alle sammen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...