Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Samboer har tatt over økonomien (jeg er et rotehode når det gjelder penger),og skal få penger til å handle for o.l. Vel,jeg fikk en hundrelapp..Og for det skulle jeg handle:middag,brød,juice,melk og pålegg. Nå to uker etterpå kommer det fram at han er sur på meg pga at jeg syns det var for lite,og jeg bare motarbeider han bla,bla,bla..
Monajenten Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Hvis du handler veeeldig billig, f.eks. på Rema, kan det gå: Brød: 5 kr Juice: 15 kr Melk: 10 kr Pålegg: Kommer jo an på hva men f.eks. leverpostei: 10 kr Da har du 60 kr igjen til middagen: Kjøttdeig: 30 kr Pasta: 10 kr Tomatpure: 10 kr ....og 10 kr til en liten sjokolade til ho mor på handletur;-)
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 He he, hvis du ikke har peil på pengebruk burde kanskje han skrive handleliste og planlegge pengeforbruket - gjerne sammen med deg. Hvis man ikke har begrep om penger er en hundrings lite. Er man skikkelig flink og vet hva som er tilgjengelig i skapene hjemme av basisvarer kan det rekke til det du nevner.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Til hvor mange og hvor lenge skulle det rekke da? Kan bruke en 100lapp på middag og brød og kanskje melk hvis jeg finner noe billig middag, og vi er 4 stk. Dette er selvfølgelig til en dag...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 ...men sånn ellers så vil jeg si at det er alt for lite med 100 kr ja. Merkelig av samboeren din å bli sint for dette, da bør han heller gå og handle selv.
Miss Misantrop Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Nei det er overhode ikke nok. Han der ville jeg ha kvittet meg med så fort som man kvitter seg med giftig avfall. NEXT!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #10 Skrevet 9. mai 2010 Kommer vel ann på hva dere hadde i skapene og hvor mange dere er.
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #11 Skrevet 9. mai 2010 Hi hi, særlig hvis han mente det burde rekke for de to ukene ...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #12 Skrevet 9. mai 2010 Fin middag uten grønnsaker....... bruk den tiern til en tomat du, så får dere litt sunn næring og ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 Kan handle billig da: Brød: 15 .- Juice: 15 .- Servelat: 10.-- Melk 15.- Leverpostei: 12.- Fiskepinner: 15.- Poteter: 10 .- Gulrøtter: 10 .- Men jeg hadde aldri aldri godtatt å få slengt en hundrelapp i handa får å handle da..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #15 Skrevet 9. mai 2010 Dette skulle bare være for en dag,poenget mitt er at han ikke har begrep på hva det koster å være flere i hus..Nå er vi to voksne og et barn på 4 år.Og jeg syns hun burde få "ordentlig" mat,og ikke bare det billigste og kjipeste.Hun hadde så klart ikke død av det en dag,men det er hele holdningen hans.Han er så utrolig gniten. Feks,vi skal friske opp hagen og uteplassen,og skal ha litt blomster og krukker o.l. og da presterte han å si at jeg måtte reise til forelrene mine,og se om ikke jeg kunne få noen av deres hageblomster.. Skulle ikke sagt noe om vi hadde lite med penger,men han tjener 2-3 mill i året.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #16 Skrevet 9. mai 2010 Ja det er nok!! Utallig klassiske italienske spagettiretter du kan lage billig feks. -1 fedd hvitløk, 1 løk, 1 boks tomater, salt, pepper, klype sukker, oregano, timian. Hell over nykokt spagetti. -Du kan frese hvitløk og sopp i olje og blande i pasta med persille. -Noen få reker og en chili. I Italia sprøsteker de tørre brødsmuler i olje og drysser over pastaen når de ikke har råd til parmesan. Når du lager så billig mat f.eks 3 dager i uka, kan du bruke litt mer på kjøtt og fisk de andre dagene. Det er dette som er å disponere pengene. Tomatsuppe med makaroni og brød? 20 kr?
Gjest Skrevet 9. mai 2010 #17 Skrevet 9. mai 2010 He he, hadde mannen min tjent såpass og likevel vært så gnien hadde han pent måttet handle inn maten og laget den selv (og hvis han anså sin tid for dyrebar til det så fikk han tåle at jeg brukte pengene annerledes enn han ville gjort)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #18 Skrevet 9. mai 2010 Vi bruker ca 1500 i uka på mat og bensin vi da.. Handler hver torsdag da handler vi også til kos i helgene.. Vi har et variert kosthold med hvitt-, og rødtkjøtt og fisk. Baker mye selv som brød kanskje noen boller til søndagsformiddagskos. Har råd til å bruke mer men vi ville se hva vi kunne bruke i uken dagen før lønning går resterende inn på sparekonto, blir faktisk en del penger av det også.. i løpet av de mnd vi har hatt til nå, har vi faktisk klart å spare nesten 30 000. Ps Hi jeg tror mannen din har sett litt for mye av ideen til Rema 1000 ekte og god middag til under hundrelappen! Og går du inn på rema sin hjemmeside så ligger faktisk oppskriftene der. Men det blir jo litt mer hvis du skal ha melk brød og pålegg også..
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #19 Skrevet 9. mai 2010 100 kr dagen = 3000 kr i måneden. Det er MYE for å kjøpe kun mat til 3 personer. Det er mye på en vanlig kassalapp av hygiene og pleie, rengjøring, lyspærer, toalettpapir osv. Siden du kun skal komme hjem med MAT har du rikelig!!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #20 Skrevet 9. mai 2010 Vi er 2 voksne og 2 barn og en katt. Normalt bruker vi ca 5.500,- i matbutikker pr mnd. Da kjøper vi også alt vi trenger av vaskemiddler, hygieneartikkler, ukeblader, kattemat og sand, snop og andre husholdningsartikkler + noen ganger en truse, noen strømper eller en DVD. Det er riklig. Pr dag blir det knappt 200,- pr dag. Hva med at dere setter dere ned og setter opp et budsjett dere skal leve etter. Slik jeg forstår det er dere enige om at du ikke kan ta deg av dette alene, sansynlig vis fordi du sløser. Samtidig føler du at han er velig gjerrig med pengene. Sansynlig vis er begge deler riktig.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #21 Skrevet 9. mai 2010 Han tjener 2-3 millioner i året og matbudsjettet deres skal være på 1000 kr pr pers i måneden...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #22 Skrevet 10. mai 2010 3000 kr i måneden mye?? haha, tror vi bruker noe sånt i uka. Hvorfor spare så jævlig mye på maten om man tjener 2-3 mill i åpret??? Noe fansy tur- eller fritidsutstyr denne gnieren kan avsse? Hadde aldri orket leve med en sslikm mann, og aldri i livet overlatt økonomien til en i husholdningen alene.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #23 Skrevet 10. mai 2010 Seriøst???? Vi handler ikke hver dag, men de gangene vi er i butikken handler vi for mye mer enn det. Jeg mener faktisk det er mer økonomisk også. For eksempel handler vi inn store pakker kjøttdeig som deles opp og fryses ned. Større pakker ris, pasta og poteter. De store pakkene er ofte litt billigere enn å kjøpe en og en dagsrasjon. Kan dere ikke ta en "stor" handletur på lørdagen eller annenhver lørdag f.eks der dere sammen handler inn det som ikke trenger å være ferskvare. Og så sper du på med grønnsaker og annen ferskvare i ukedagene, evt det du mangler til en komplett middag. Ved å ikke dra i butikken hver dag slipper dere ekstra bensin/dieselutgifter, slipper at du blir fristet hver gang du går i butikken osv. Må du trygle om å få nye klær til unger og deg selv også? Hva med vaskemidler og sjampo og annet til husholdet som også koster masse penger? Bruker du ingenting sminke eller kremer? Synes det høres ut som en rar ordning. Er det virkelig seriøst??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå