Piipii Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Noen som har menn som skal til utlandet? Jeg har laget en gruppe på facebook som man bare må melde seg i hvis man ønsker. Gruppen heter: Pårørende for de som har-,har hatt- eller skal i Internasjonale operasjoner. Bakgrunnen for denne gruppe er at jeg syns det mangler et forum for oss, så tanken var at her kn man dele erfaringer osv:) Så meld deg gjerne inn hvis du vil
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #2 Skrevet 10. mai 2010 Ingen som er involvert i noen som skal til utlandet?
Gjest sug lut Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Litt morbid å kalle det pårørende før det har skjedd noe jævlig, kanskje?
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Det kalles faktisk pårørende i den sammenhengen, men ja kanskje litt morbid. HI: Er det noe en ikke bør gjøre når noen skal ut i slik tjeneste så er det å snakke åpent om det på nett. Så tviler på at så mange blir med hvis de tenker etter to ganger.
Gjest sug lut Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Vel, det vel ikke slik at Forsvaret har en pårørendepolitikk, tross alt, derimot har de en familiepolitikk.
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg har flere medlemmer som er ute med Nato. Pårørende gir veldig ekle assosiasjoner, det er jo en av de tingene en helst ikke vil tenke på. Det er synd at du ikke føler dere får nok oppfølging.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2010 Hmmm beklager noen her følte det ubehagelig. Jeg mente overhode ikke pårørende hvis noen var blitt drept. Jeg mener pårørende for oss som har menn ute i tjenester. Det heter også pårørende. Og å skrive om tanker man har rundt dette på nettet ser jeg faktisk ikke noe problem med. Men selvfølgelig hvis dere misfortod meg og trodde jeg mente pårørende for dødsfall så er det noe helt annet.
Pysa Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 I skolen (voksenopplæring) bruker vi også begrepet pårørende, uten at noen dermed har strøket med av den grunn. Jeg ser likevel at det kan gi negative assosiasjoner, spesielt i sammenheng med risikofylte militære operasjoner. Jeg tror du med fordel kan velge et annet begrep, slik at du får med dem som ikke vil definere seg som pårørende.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2010 ja jeg skjønner absolutt at folk kan mistolke ordet. Men det var overhodet ikke min hensikt. Men samma det, gruppen er slettet. Så får heller finne en annen måte å kunne "lettepå trykket" hvis det blir for stort:)
erteposen + 4 Skrevet 10. mai 2010 #10 Skrevet 10. mai 2010 Har dere ikke fått tilbud om kurs? Min søster og hele familien var på forebyggende eksteskapskurs i regi av Modum bad, og der møtte de mange andre familier i samme situasjon. De avlaster hverandre ganske mye nå, og flere skal reise på ferie sammen i sommer. Partnerene skal være borte i 11 mnd. Det er en god ide med en gruppe, men ordlyden reagrte jeg på siden det er ganske mange soldater som dør på utenlandsoppdrag og støttegruppen har et temmelig likt navn:)
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #11 Skrevet 10. mai 2010 Jeg reagerte på en slik gruppe fordi den var åpen, du avslørte ganske mye privat og at de som reiser har alt å vinne på at de reiser mest mulig anonymt. Støtte trengs, men på andre måter. Forsvaret skal også gjøre sitt der.
TulleMor09&11 Skrevet 10. mai 2010 #12 Skrevet 10. mai 2010 Er ikkje alle som får med seg partner eller som har mulighet til kurset før ein drar ut. Vi var på kurset etter han kom hjem. Var da eit prep-kurs. Synest gruppa er eit bra tiltak for dem som ikkje bor på tjenestestedet og som kansje sitter veldig "aleina" med å vera i den situasjonen.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 10. mai 2010 Vi har akkurat vært på et slikt kurs, og det var i den forbinnelse tanken kom om en slik gruppe. Da ikke alle bor i Oslo. Faktisk veldig få. Og det var også mange der som savnet et slikt forum hvos man kan snakke med andre som har menn/damer som er ute. Et prepkurs er jo ikke bare for de som har menn/kvinner som skal ut, men for alle. Beklager hvis noen følte seg støtt eller syns det var ubehaglig var overhodet ikke slikt ment. En annen ting er at det er en frivillig gruppe, så de som vil ha sånne ting hemmlig, trenger overhodet ikke å bli med. Og det vil jo selvfølgelig ikke bli lagt ut sensitiv eller hemmelig inf på gruppen. Var mest for de som er igjen hjemme jeg tenkte på og de som vil ha noen å snakke med..... Mulig det er vanskelig for andre utenforstående å fortså hva jeg mener med en slik gruppe, men jeg tenkte ihvertfall at det kunne vært bra å ha.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #14 Skrevet 10. mai 2010 Jeg skjønner ikke helt hva privat jeg avslører. Man velger jo selv hva man vil legge ut. Og i den avd mannen min reiser med så er det overhode ikke noe anonymt med. Og for å si det slik så er ikke akkurta forsvaret så veldig flink til ta vare på de som er igjen. Ihvertfall ikke alle steder. man må faktisk ta en del Initiativ selv også, og det var noe av det jeg prøvde på å gjøre.
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #15 Skrevet 10. mai 2010 Navn og familiestatus kan være sensitiv nok informasjon i den rette (verste) situasjonen. Du velger hva du legger ut ja, men han velger ikke hva du legger ut.... Rart dere ikke har blitt brifet om slikt også.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 10. mai 2010 Men jeg legger ikke ut ting som han ikke vil vel. Som jeg sier så er det ikke alle som er like annonyme, og selvfølgelig er vi på forhånd enige om hva man kan si og ikke. Og nå var det vel ikke akkurat selve operasjoen som skulle snakkes om der da, var mere en side hvor man kan bli kjent med andre som er i samme sitvasjon..... Jeg får beskjed av min mann og hva jeg kan si og ikke si, og da forholder jeg meg jo selvfølgelig til det
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #17 Skrevet 10. mai 2010 Du avslører at han har kone og barn, i en gisselsituasjon vil han da være et mye mer verdifullt kort enn en enslig. Skal nok ikke mye nettsøke til for å koble dere to. Det dreier seg om worst case scenario, men en bør tenke på det også. Mulig jeg er hysterisk. Men jeg hadde aldri i din situasjon skreket ut på nette at Hei jeg heter xxx, jeg bor i xxx og x barn, og mannen min tjenestegjør i xxx fra og med xxx.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 10. mai 2010 Hvorfor avslører jeg mye privat info? Og henger virkelig ikke med på at det beste er å reise anonymt. Det er jo ingen hemmlighet verken hvor eller som oftes når de reiser. Og uansett så vil vel ikke dette bli lagt ut på fb hvis den ene parten ikke vil det. Min mann syns forslaget var kjempebra han og alle de som er sammen med noen fra forsvaret vet jo hva man kan si og ikke....
It's all about me Skrevet 10. mai 2010 #19 Skrevet 10. mai 2010 Det for være en vurdering opp til dere, tror uansett ikke du skjønner akkurat hva jeg mener. Men nok om det )
TulleMor09&11 Skrevet 10. mai 2010 #20 Skrevet 10. mai 2010 Vi har vel alle høyrt brifene fra E-tjenesten om hva man skal gjøre og ikkje gjøre. ein får sitte å folde hender i 6mnd og håpe at alt går bra Sjønner poenget ditt Frokostquiz, men sånn for meg som er ferdig med eit par kontigenter så er ei sånn gruppe ganske ok. Så kan ein hørra hvordan andre opplevede ting å hvordan ting går etter på. For er jo ikkje bare dans på roser når ein partner er borte over tid. Om det så er i krig eller andre samenheng.
Piipii Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #21 Skrevet 10. mai 2010 Gruppen er uansett slettet nå, så de kan alle pustet lettet ut
Piipii Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #22 Skrevet 11. mai 2010 Etter at jeg har fått litt innspill på at noen syns dette var et bra tiltak har jeg laget en ny gruppe igjen. Så nå kan de som vil melde seg inn i denne. Gruppen heter: Vi kjenner noen som har vært/skal eller ute i internasjonale operasjoner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå