Gå til innhold

Kan noen som jobber på legevakten/har inside-information vær så snill og svare meg på hvordan det køsystemet der funker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på legevakten med gutten min på 1 år i dag. Vi måtte vente i 3 timer!! Var mange mennesker der, både barn og voksne.

Jeg forstår veldig godt at de som er veldig syke og de som kommer i ambulanse prioriteres! Ingen problemer med det!

Men det kom mange mennesker etter oss som kom inn først.

Jeg spurte et par ganger i skranken om de hadde glemt oss, men da fikk jeg bare slengt i trynet at det er de bak skranken som prioriterer pasientene, og ikke oss.

Jeg forstår bare ikke hvorfor eller hvordan et voksent menneske som sitter og skravler og ler på venterommet kan være sykere enn lille gutten min som har skikkelig øyekatarr og med trynet fullt av puss!

Det er innmari frustrerende når man ser alle andre "snike" i køen!

Dessuten lyser det lang vei at de som jobber på legevakten hater jobben sin! Da vi først henvendte oss i skranken ble jeg angrepet med en gang. Skikkelig frekk i kjeften var hun!

Kan noen som jobber på legevakten eller som har inside-information bekrefte at de egentlig bare går etter trynefaktor når de bestemmer hvem som kommer først i køen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bak skranken bestemte seg vel for at øyekatarren og pusset til sønnen din ikke var sykt nok. Med god grunn..

Legevakten er forbeholdt de som trenger det umiddelbart. Selv om du hørte noen som lo, så er da det ikke enstydig med at de ikke trengte hjelp der og da. Trenger ikke være dødsen alvorlig og sur selvom man er hos legen..

Du skal være heldig for at du kom inn i det hele tatt.

Skrevet

En øyekatarr vil jo være laveste prioritet, de fleste andre vil komme før dere på prioriteringslisten.

Skrevet

Selv om noen skravler og ler, kan det godt hende at de har hjerteproblemer som rangerer dem før dere på prioriteringen. Jeg skjønner at det er frustrerende å vente så lenge med små barn, men jeg tror ikke du skal regne med at det "snikes" i køen.

Skrevet

Jeg jobber ikke på legevakten, takk gud:) Men her vi bor så tror jeg det fungerer slik at hvis man ringer inn først så blir man satt i køen FØR man ankommer legevakten. Syke barn blir noen ganger prioritert, men øyekatarr er jo ikke akkurat sykdom som krever prioritet. Når lillegull omtrent knuste fingeren sin i påsken ble vi prioritert. Hun hadde da store smerter og gråt høylydt hele tiden mens vi ventet. Tror de andre satte pris på at hun slapp inn tidligere også:)

Skrevet

De som trenger akutt hjelp kommer alltid fremst i køen.

Øyekatarr kan neppe kalles et akutt tilfelle, og jeg vil si dere var heldige som kom inn til legevaktslegen i det hele tatt. Du trenger strengt tatt ikke legehjelp ved øyekatarr i et hele tatt. Vask med vann og myk klut holder i massevis. Antibiotika trenger du kun hvis selve øyet er infisert - og det hadde nok ikke skadet om dere måtte vente til i morgen for å kontakte fastlegen.

Det er ikke rart det er lange ventekøer på legevaktene de fleste steder. legevakten blir jo misbrukt då til de grader. Legevakten skal jo egentlig kun benyttes i de tilfeller hvor det er akutt nødvendig med legehjelp - dvs ting man absolutt ikke kan vente med til fastlegen åpner telefinlinjene!

Skrevet

Kanskje den som satt å lo hadde sittet der 2 timer lenger enn dere? Noen kan le selv om de er syke.

si at det kommer inn en pasient med fæl hoste, finner ut av at hun er veldig tungpusten, osv, da tar det mye lenger tid enn beregnet inne hos legen.

en besviomer kanskje på legekontoret.

akkutte kommer inn fra baksiden osv. blir masse forsinkelser av sånt.

Øyekatarr er jo absolutt ikke akutt, jeg hadde aldri dratt til legevakta for det, det er helt ufarlig, man blir ofte anbefalt å vaske med saltvann selv, og omd et ikke blir bedre så kan man få salve eller dråper. mend et kan fint vente en dag å ta det med fastlegen.

Man kan ikke alltid lese på mennesker hvor syke de er, søsteren min hadde blindtarmbetennelse, men lo og skravla litt innimellom alikevel.

Jeg satt på legevakta og lo så tårene spruta av noe komisk som pappaen min sa, og jeg hadde vann i lungen, mere alvorlig enn øyekatarr.

Skrevet

På "vår" legevakt har de timebok, som på vanlig legekontor (winmed). Når folk ringer får de vite hvilket klokkeslett de kan komme. Hvis det kommer pasienter med akutte skader/sykdommer kommer disse selvfølgelig foran i køen.

Synes det er merkelig at dere (hi) ble forbigått i køen flere ganger.

Skrevet

Øyekatarr er ikke noe som haster på noen som helst måte. Det er bare å vaske med en varm klut og ta en tur til fastlegen i morgen. At du gadd å kaste bort tre timer på legevakten får vel heller du ta på din egen kappe.

Skrevet

Jeg jobber på legevakten i Oslo om det var der du var. Og jeg hater ikke jobben min, elsker den faktisk.

Det er slik at det blir prioritert etter hva som feiler en.

Men det er rart om du måtte vente så lenge på beh for øyekatarr, vi skriver hvertfall ut resept i mottaket.

Kanskje du oppførte deg litt kjipt i skranken da...

Skrevet

Må få tilføye at gutten min våknet med øyekatarr fredag morgen. Vi dro da rett til fastlegen og fikk resept på Fucithalmic. Vi har dryppet og dryppet, men det har ikke fungert. Han er bare blitt verre og verre i løpet av helgen og mer og mer hoven.

Da han våknet av luren sin i dag, var han så hoven at han nesten ikke klarte å åpne øynene. Og det bare rant med puss.

Vi valgte derfor å ta han med til legevakten for å få satt han på Kloramfenicol.

Jo før jo bedre! Han var jo ikke bra i det hele tatt og plagdes tydelig!

Skal IKKE ha på meg at jeg misbruker legevakten! Hater å dra dit, så gjør det minst mulig. Men i dag valgte jeg å gjøre det for at gutten min skulle bli bra igjen så fort som mulig...!

HI

Skrevet

Begynner man behandling i kveld kan ungene leveres i bhg i mrg og mor og far kan dra på jobb. For noen er det god nok grunn til å kaste bort 3 timer på legevakten. I tillegg kan det gjøre jævlig vondt noe jeg selv erfarte da jeg hadde en hissig variant i over 1 mnd.

Skrevet

Legevakten har veldig forskjellig prioritering og meniner om hva som er verre tilfeller...Mitt eksempel:

Jeg var gravid i 10. uke og hadde sterke magesmerter.

Kom inn på venterommet før følgende pasient -. ei som skulle bytte bandasje på fingern.

Gjett hvem som kom inn 1 1/2 time før meg? Jo, hun med bandasjen!!!

Skrevet

Så derfor fikk hun ikke resept i skranken, mener du?

Skrevet

He.. he.. Nei, jeg oppførte meg absolutt ikke kjipt! Jeg er en såkalt "snill pike" som er hyggelig med alt og alle. Er egentlig livredd for å trosse andre, så sliter også veldig med å si fra til folk.

Men da det hadde gått 2,5 timer inne på det svette venterommet klarte jeg ikke å dy meg. Måtte bare spørre om de hadde glemt oss. Men var absolutt ikke sur i det hele tatt.

De som jobbet der virkelig bare skikkelig på hugget.

Og nei, det var ikke i Oslo... :-)

Da vi endelig kom inn til legen, var vi der inne i 1,5 minutt. Og det er ikke tull en gang! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kunne få en resept med en gang.

Om dere skriver ut resept i mottaket, kommer jeg kanskje til dere neste gang.. ;-) Har i hvert fall bedre inntrykk av legevakten i Oslo enn der jeg var i dag...

HI

Skrevet

Fucithalmic skal vel heller ikke dryppes og dryppes, det skal vel bare legges i øyelokket på kveld og morgen. Det fikk i hvert fall vi beskjed om da vi fikk det. Det fungerer stort sett også bedre enn Kloramfenikol og er mildere for øynene.

Høres nesten ut som at det er noe annet han har, for min sønn på tre har hatt utroooooolig mye øyekatarr og jeg har aldri opplevd noe lignende som det du beskriver :/

Skrevet

Må få tilføye at gutten min våknet med øyekatarr fredag morgen. Vi dro da rett til fastlegen og fikk resept på Fucithalmic. Vi har dryppet og dryppet, men det har ikke fungert. Han er bare blitt verre og verre i løpet av helgen og mer og mer hoven.

Da han våknet av luren sin i dag, var han så hoven at han nesten ikke klarte å åpne øynene. Og det bare rant med puss.

Vi valgte derfor å ta han med til legevakten for å få satt han på Kloramfenicol.

Jo før jo bedre! Han var jo ikke bra i det hele tatt og plagdes tydelig!

Skal IKKE ha på meg at jeg misbruker legevakten! Hater å dra dit, så gjør det minst mulig. Men i dag valgte jeg å gjøre det for at gutten min skulle bli bra igjen så fort som mulig...!

HI

Skrevet

Det er nok forskjellig praksis på de forskjellige plassene. Jeg ringte en gang legevakta med intense smerter i magen når jeg var gravid. De var ikke relatert til graviditeten, men det kunne jo ingen vite...

Fikk beskjed på legevakta og ringe fastlegen, og da måtte jeg vente helt til kl 13 med å få time (våkna kl 03 på natta av smertene, og klarte ikke gjøre noe). Ble lagt inn på sykehuset og ble der noen dager.

Så det er nok ikke bare legevakta som kanskje prioriterer feil innimellom, her syns jeg fastlegen gjorde det også. Jobber selv på legekontor, og hadde satt inn meg selv på en time asap, hvis det var hos oss.

Øyekatarr får også komme inn med en gang, forresten.

Men, når det er sagt, så er ikke øyekatarr noe big deal sånn i utgangspunktet, men sånn som du beskriver barnet ditt så var det tydelig plaget, og da er det unødvendig å sitte 3 timer og vente. Det er tross alt et barn. Hadde det vært deg selv så hadde saken blitt en annen.

Skrevet

Hesesekretærer har vel ikke myndighet til å skrive ut resepter???

Skrevet

Jeg klarer ikke forstå annet enn at du og ditt barn skulle være lavt prioritert. Ingenting av det du skriver tyder på at dette var en akutt situasjon.

Skrevet

jaja, gutten min på 1,5 år hadde øyekattar for et par uker siden, skikkelig rød og håven og etter han hadde sovet fikk han ikke opp noen av øynene før jeg hqadde vasket han, kom masse puss. Alikevel hadde jeg ventet til imorgen altså.

vil heller at de bed hjerteproblemer, brukket arm, og andre skader skal få enda raskere hjelp, vil ikke oppta legen med sånne småting.

De fleste legevakter tar nok ikke inn barn med øyekattar i det hele tatt.

synes det er litt teit å klage over at du fikk sitte der så lenge.

Jeg satt også i 3 timer på legevakt i oslo for endel år siden og jeg hadde lungebetennelse.

Skrevet

Det første døgnet gjorde vi det bare to ganger om dagen, men han ble faktisk verre.

Når eldstegutten har hatt øyekatarr tidligere, har vi sett bedring med en gang han har begynt på Kloramfenikol.

Vi prøvde oftere med Fucathalmic, men det funket tydeligvis ikke!

Men legen vi var hos sa i hvert fall at det var øyekatarr. Håper virkelig han vet hva han snakket om...!

HI

Skrevet

Nå er det gjerne sykepleiere som jobber i skranken på legevakta, men joda, jeg som helsesekretær kan fint skrive ut en resept, det gjør jeg hver dag, opptil 30 ganger. Men legen må signere. Akkurat DET tar ikke lange tida for legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...