Gå til innhold

Hva gjør vi galt? (barneoppdragelse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 5 år har blitt en hissig, sur, grinete og lei seg unge. Ble storesøster for 8 mnd siden, men fikk ikke noe reaksjon da. Men nå de siste mnd har hun blitt så ille. Hu sjefer, frekk i munnen, sutrer for alt, sinna for alt.

Prøver dager der jeg gir henne masse oppmerksomhet for å se om humøret blir anderledes. Det fungerer noen timer, men så er det på'n igjen.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æ har faktisk ei på 8 som e sånn, men æ har itj helt funne ut æ heller koss ska kom gjennom d :)

Skrevet

Jeg skjønner at jeg ikke er alene. Sliter med det samme, og gutten min er sju!

Håper det går over med tiden, men jeg føler meg som verdens værste mamma.

Skrevet

Barn har en periode i 6-8 års alderen man ofte kaller den lille puberteten. Da skjer det masse i kropp og hode og de kan bli ganske pyton. Søsken sjalusi kan la vente på seg i flere mnd. Den gode nyheten er at det går over. Man må bare ri det av og ikke glemme at den gode ungen finnes der inne. Sett grenser og gi pos respons på alt som ikke er drittungeoppførsel:)

Skrevet

Å takk og amen for at det er flere som helt klart gjør et eller annet fullstendig feil! Har vridd hjernen i maaaaange dager å lurt på akkurat det samme!!

Har en sur, grinete, hissig, bråtøff og lei seksåring...

Skrevet

Den eneste feilen dere gjør er å tro at det må være noe feil dere har gjort!

Det er bare sånn det er å være 5-6-7-8 år, det er faktisk HELT normalt.

Det viktigste vi kan gjøre for barna våre er å gi spillerom for å vise alle sine følelser, for deretter å lære seg kontroll ;-)

det trengs god balanse mellom selvhevdelse og selvkontroll, det blir folk av dem til slutt :-)

Skrevet

Føler meg også som verdens verste mamma.

Tenker på om vi kanskje er for strenge, krever for mye, kjefter for mye, gir for lite oppmerksomhet, kanskje for mye?

Uff synes det er skikkelig ille.

Hu har alltid vært en utadvendt unge som man ikke kunne overse, men på en god måte. Folk han kommet å sagt at jeg har en spennende unge, for hu har alltid vært livlig og glad. Nå virker det som om noe plager henne.

Har spurt henne om hu har det bra, om hu er lei seg for noe osv, men hu skjønner ikke helt hva jeg spør om.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...