Gå til innhold

sosialstønad i en mnd, er det dumt, eller blir det sett på som et nødvendig onde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, avslutter nå i juni. Siden lånekassen tror at studenter har masse tid til å jobbe i mai, så får man kun støtte frem til mai, i juni må man klare seg selv. Nå stiller det seg slik at jeg ikke har kjangs overhode å jobbe nå i mai. Har 3 eksamner og en stort oppgave jeg må bli ferdig med frem til 7. juni. Det har vært slik hele året, og jeg har vært en flittig student og lest jevnt og trurr. Men man kommer ikke unetom å måtte bruke siste mnd før avsluttende eksamner på å pugge, skrive oppgaver og sitte med granatsjokk over mengden av stoff man skal bli eksamniert i. I tillegg er jeg mor til en toåring, som selvsagt krever sitt.

Så, da står jeg uten penger i juni. Samboeren min får jo feriepenger som lønn i juni, så vi får litt mer å rutte med, men noe av de pengene skal han strengt tatt bruke på sommerferien til han og sønnen vår. (Jeg skal jobbe fra jeg er ferdig på skolen, og frem til jul tenker jeg, ferie er en luksus jeg ikke er forunt! ) Kan jeg søke om sosialstønad, eller bostøtte den ENE mnd det virkelig kniper?

Og de som mener vi burde spart opp til dette, de kan jo prøve å spare på ingenting. Alle våre penger går ut til reninger, mat og klær. 6500 kr får jeg i mnd, og mannen har en helt normal jobb, med helt normale utbetalinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke du får.. Dere må søke sammen, å mannen din har sikkert mer i inntekt enn minstegrensen.

Sosialstønad er ikke noe man bare kan velge å ta i mot når man har dårlig råd en mnd. Det skal en del til...

Skrevet

Jeg tror samboere med felles barn er nødt til å forsørge hverandre, så tror ikke du har rett på sosial stønad siden han har helt normal lønn som du skriver selv..

Får du tilbake på skatten blir dette og trekt fra av det du evnt kan få i sosialstønad, da det blir regnet som inntekt. Noen kommuner regner barnetrygd som inntekt og.

Skader ikke å gå på nav å høre da.

Skrevet

Du får jo støtte i 10 mnd, fra midten av august til midten av juni.

Du får da vel ikke bare 6500 i mnd? Har du regnet med det ekstra du fikk i januar da. Det vanlige er jo å få 8900 i mnd ca, men da med en større del utbet. i januar, og når du har barn skal du jo også få forsørgertillegg, men samboeren din tjener kanskje for mye til at du får det?

Ferie er en luksus de færreste har råd til i studietiden. Hadde jeg vært samboeren din ville jeg kuttet ferien til et absolutt minimum(dvs den tiden dere må ha ferie for barnet i b.hagen om du ikke har mulighet til å passe da) i den perioden dere er i nå.

Skrevet

får støtte fra starten i august til mai takk.Siste utbetaling er denne uken, og de pengene går til regninger og mat resten av mnd... De pengene man får "ekstra" i august og januar, går rett ut igjen i skolebøker. Slik har det alltid vært, for jeg har studier hvor det kreves en del bøker (yay me??) og samtlige er svindyre! Tidligere har jeg klart meg på de pengene jeg har jobbet opp sommeren før, men siden jeg har et lite barn, har jeg ikke kunne jobbet sommeren 09, dvs at jeg kun har studielånet å leve på dette året. Jeg får ikke forsørgerstupend, rett og slett fordi jeg ikke orker å krangle noe mer med lånekassa. Strengt tatt har jeg fått mye mindre utbetalt enn det jeg har krav på, men lånekassa har rotet verre siden jeg fikk barnet i 08. Jeg måte ta perm fra studier siden barnet ble født med en skade, og måtte mye på sykehuset. Dermed begynte lånekassa og rote, og selvom skole og jeg sendte avgårde alt som var av dokumentasjon, brev, forklaringer osv osv, så rotet de vekk papier, glemte meg og tullet. Så i fjor hadde jeg nesten ingen penger. Ergo blir man litt i bakleksa!

Det er en mnds BHG ferie, og mannen min tar seg 3 uker, den siste uka må vi prøve å få til på en annen måte. Vi jobber som piska skinn hele året begge to, på hver sin arena. Jeg må studere, styre med sykehusbesøk, kontroller osv osv, han jobber overtid som en helt for at vi skal ha litt ekstra i bakhånd hvis det skjer noe. Siden januar har bilen tatt mye penger, siden den drar på årene, men vi er pokka nødt til å ha bil, for å rekke alle avtaler og jobb/skole/BHG.

Så fortell med hvordan jeg skulle gjort det anderledes for å ha penger nå?? Pga sykt barn, så har vi havnet mellom alle stoler og kroker det er mulig å havne mellom, og dermed er samtlige institusjoner som skal støtte en studentmamma, vært kranglete. Jeg takker gud for snille foreldre og svigerforeldre som har støttet der de kan, men begge de har prosjekter som tar opp mye tid og penger denne sommeren, så vi må klare dette på en annen måte....

Mulig mannen min tjener for mye, men det er altfor lite i det store og det hele, ihvertfall når man får utgifter på 700 kr for sko til ungen samme mnd som det kniper... Hadde vi hatt en lettere start på året (dvs, uten en strømregning fra helvete!) så kunne det vært romsligere, men alle penger går jo ut av vinduet igjen når alt rundt en blir dyrt på en gang!

Skrevet

Man får støtte i 10 mnd fra lånekassen. Første utbetaling i midten av august, og deretter i midten av hver mnd og hver standard utbetaling gjelder for en mnd. Altså har du nå støtte til midten av juni.

Du høres faktisk veldig sytete ut.

Som student hadde jeg forresten i hvert fall aldri råd til å bruke 700 kr på sko til barna. Det gikk i arvet, lånt og brukt hele studietiden. Ei heller hadde vi råd til bil. Vi var pent nødt til å stå opp ekstra tidlig for å rekke ting om morgenene og skifte på å droppe forelesninger osv for å rekke ting på ettermiddagene.

Skrevet

Dere har jo ikke annet valg enn at mannen din tar med sønnen deres på en ferie som ikke koster skjorta, slik at dere har penger til livsopphold. Sosialkontoret kommer til å gapskratte av dere dersom dere velger å prioritere ferie foran mat og regninger.

Skrevet

Sånn er det å være student.

Skrevet

Tar med på ferie? Man har ikke råd til å DRA på ferie som fattig student. Da holder man seg hjemme og tar picknic i en skog i nærheten, går til lekeplasser rundt om osv.

Har dere faktisk planer om at samboeren din skal DRA på ferie HI?

Skrevet

de skal på roadtrip i området, ikke til gran canaria akkurat.. Og 700 kr på sko er vi pokka nødt til, siden ungen må ha spesialsko. Hadde vi kunnet, hadde vi arvet sko og jeg hadde jobbet i helger, og alt hadde vært fryd og gammen. Men det går ikke, for vi har et barn med skader... Vi må stille opp på sykehus titt og ofte, vi må ha fysio og vi må jevnlig på besøk hos ortopeder og andre spesialister...

jeg syter ikke, jeg VIL IKKE gå på trygd eller bruke sosial stønad, ejg vil helst klare meg brillefint selv. Men siden vi ikke ville sette vekk barnet vårt pga en "liten feil", så har vi nå en knipen mnd her og der. Vi har klart oss gjennom alle andre knipne perioder, men akkurat denne mnd blir ekstra trang pga mye utgifter på starten av året. De fleste kjente vel strømregningen ekstra godt i februar/mars?

Skulle vi heller valgt vekk barnet vårt da? Siden det er hans medfødte feil som skaper alle problemene? Trur dere er spik hoppene gale jeg!

Skrevet

Nei, skjønner jo det.

men er du sikker på at du ikkje får utbetaling i juni? Meinte at eg fekk det den gang, men det er jo lenge sidan no då.

Dessuten så trur eg det ordner seg. Mann din fekk jo utbetalt feriepenger, og du skulle jo jobbe. Da bruker de av hans feriepenger til du får lønn -som jo er mykje større enn det du får utbetalt i stipend, også får mannen og barnet feriere lit på det ekstra, da løyser det seg vell da?

Får kanskje igjen på skatten og eller?

Viss du får problemer med å betale nokre rekningar, ringer du og ber om utsettelse eller dele opp rekningen. Ingen problemer det

Skrevet

Trist å høre om at dere har sykt barn, men uansett hvordan du vrir og vender på det - du får ikke støtte fra sosialkontoret fordi dere velger å heller bruke pengene på ferie... Med andre ord - her må det omprioritering til - dere har rett og slett ikke råd til ferie OG mat og regninger - så da får dere velge hva som er viktigst. Sosialkontoret ser på deres inntekt under ett og ettersom mannen din jobber fullt + ekstra samt at dere faktisk har penger på konto (satt av til ferie) så vil dere IKKE få noe støtte... Bit sammen tenna, kom dere gjennom sommeren og gå på med nytt mot til nytt skoleår....

Skrevet

Siden sosialstønad er en subsidiær ytelse fyller dere ikke vilkårene for slik støtte all den tid mannen din har lønnsinntekt (regner med dere da kommer over veiledende sats for sosialstønad selv i de perioder du er uten inntekt).

Dere kan ikke prioritere utgifter til ferie foran utgifter til levekostnader.

Mvh. sosionom

Skrevet

Bostøtte bør du så avgjort søke om, og det tror jeg sosialen kan kreve at du har prøvd før de vil vurdere å gi deg støtte.

Lykke til!

Skrevet

Som fattig student har man heller ikke råd til "roadtrip" i området. Da lar man enten være å ha bil, eller lar bilen stå utenom det absolutt nødvendige og tar beina fatt med medbrakt matpakke i sekken når man har ferie.

Skrevet

takk trollmamma :) Nei, siste utbetaling kommer denne uka, sånn er det bare :/ Har ei venninne som jobber i studentpolitikken, og hun har et hjertebarn i å få lånekassen til å utvide støtteåret slik at man får utbetalt i juni også. Men det skjer jo ikke akurat i dag, så jeg får jo ikke noe glede av den ordningen, hvis det går i boks...

Skal regne på det, og se over hvordan vi skal gjøre dette. Det er bare så leit hvis mannen min og sønnen vår ikke får gjort noe koselig sammen i sommer, for ingen av oss har noengang vært på feire. Vi har begge jobbet året rundt, med kun helligdagsferier her og der. Men selvsagt går mat og regninger før ferietur.

isj, det er ikke lett, og vi har jo valgt dette selv. Men vi elsker barnet vårt, og vi begge vil at jeg skal bli ferdig med å studere og få gode karakterer, så da må det jo bli slik...

Skrevet

Så dyrt som bensin, overnatting og aktiviteter er her til lands, kan nok en roadtrip fort bli like dyrt som en chartertur til "syden". Ferien må nedprioriteres, skjønner du ikke det?

Skrevet

Jeg hadde heller lånt et telt og dratt på tur i nærmeste marka. Det er superbilig ferie og kult for småttiser.

Skrevet

Kakledama : inntektsgrensen for å få bostøtte er nokså lav - tror det er 215 000 i året eller no, og med en mann som jobber fulltid pluss pluss kvalifiserer nok ikke HI og mannen til dette....

Skrevet

Unnskyld, da hugsa eg feil, begynner å dra på åra vettu ;o)

Men barnet er jo ikkje så gammelt og treng ingen flott ferie. Turer til stranda, i skogen eller overnatte i telt er meir enn nok for eit lite barn. Masse tid med foreldre og lange late dager er det beste for eit lite barn, og det kan de få kor som helst.

Når du ein gong er ferdig på skule og fått deg god jobb, så kan de jo dra på ferie :o) Ha det i bakhodet og jobb deg mot det.

Skrevet

Ja dette var meg Trollammma, teite anonymknapp :o)

Skrevet

Så om du hadde levd før i verden, den gangen studielån ble utbetalt kun i august og januar, ville du trodd at du ikke fikk støtte for februar og utover til sommeren?

Støtten du får i mai skal rekke til midten av juni den. Man får støtte for den tiden man studerer og så er det meningen at man skal ha sommerjobb for å dekke de to sommermånedene hvor det ikke er undervisning.

Skrevet

det er jo strandturer, telt i skogen osv som er planen, ikke kjøretur gjennom landet og netter på hotell! Det er snakk om kjøre rundt til venner og familie i nærområdet, overnatte her og der, dra på stranda og kose seg, og bare være de to. Jeg skal jobbe dag, kveld og natt om hverandre hele sommeren, så meg blir det ikke mye selskap i denne sommeren, og jeg synes det er kjempetrist at jeg ikke får vært sammen med sønnen min, og han kommer til å synes det er leit at mamma er så mye borte, derfor har vi funnet ut at det beste er å være mye sammen med pappa utenfor huset, slik at han får noe annet å tenke på.

Dette er ikke lett, og dere har tydeligvis tenkt å annse meg osm en lat snylter som ikke klarer å prioritere, så da ser jeg ikke poenget med å fortsette denne diskusjonen. Takk trollemamma og andre som har kommet med gode råd:)

HI

Skrevet

Dette handler jo ikke om at du er noen slags snylter, men du har åpenbart ikke satt deg inn i hva sosialstønad er for noe.. Det er ikke slik at man kan gå på sosialen og få litt ekstra en mnd om det kniper litt - ei heller når det kniper flere måneder på rad.. Har man inntekt som din mann og studielån som du har så forventes det fra staten sin side at man klarer seg selv og det er ikke et alternativ å få sosialstønad. Dere tjener for mye rett og slett - og sosialstønad er ment som en aller aller siste utvei for folk som slettes ikke har noe annet valg. Dere har et valg, dere liker bare ikke hva valgene består av..

Skrevet

Du har krav på hjelp dersom dere faktisk ikke har èn eneste krone og/eller ikke har nok til livsopphold etter at faste utgifter er betalt. Det er sant at samboere med felles barn har et visst ansvar ovenfor hverandre økonomisk sett, men man skal ha nok til telefonregninger, klær, mat ol. (dette inngår i begrepet "livsopphold"). Avtal time hos en saksbehandler innenfor sosiale tjenester og ta med kontoutskriftene deres, ligningene, lønnsslipp, kvittering for barnehageutgifter, husleiekontrakt evt. bevis på banklån, strømregninger osv. De vil sette opp et budsjett og regne utifra inntekt samt trekke fra faste utgifter før det evt. blir klart om dere har krav på supplerende stønad til livsopphold (som det faktisk heter).

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...