Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Jeg begynner straks i ny jobb. Fikk beskjed om å levere tidspunkt for ønsket ferie. jeg har allerede gitt beskjed til barnehagen om 4 uker barnet skal ha ferie. Fikk beskjed fra fremtidig arb.giver om at ønsket var videresendt til de som hadde med det å gjøre,,men hørtes ikke ut som det var sikkert jeg fikk ferie når jeg ønsket det. Kan de nekte meg ta ferie når jeg allerede har planlagt ha denne? Er en prosjektstilling til nyåret. Går rett fra annen jobb. Er 100%alene. Hvordan rettigheter har jeg ifølge loven når det gjelder ferie? Noen som har peil?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Du har krav på å ta ut 3 ukers sammenhengende ferie i løpet av sommer-månedene, men du kan ikke kreve å få ferie akkurat når du vil. Ferie er gjerne en (stor) kabal som skal gå opp og alle får ikke ferie når de ønsker. Men de fleste arbeidsgivere strekker seg så langt de kan for at alle skal få innfridd sine ferieønsker og at de som ønsker mer enn 3 uker skal få det
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 takk for svar. ja jeg vet det er en stor kabal men svarfristen for bhg gikk ut en god stund før jeg fikk jobbtilbudet. Måtte bare velge noen uker. Småen har også krav på ferie og det er uaktuelt ikke ha ferie samtidig.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Ferieloven gir deg krav på 3 ukers sammenhengende ferie i perioden 1. juni til 31. september. Arbeidsgiver bestemmer når ferien skal være hvis det ikke er enighet mellom dere. Men du har krav på 2 mnd varsel for når ferien din starter. Altså vil arbeidsgiver at du skal ha ferie fra 1. juni må han si fra innen 1. april.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Som nyansatt har du gode kort på hånden. Det er helt vanlig at man før man takker ja til jobben sier når man SKAL ha ferie. Det har jeg gjort flere ganger. Hadde nok sagt fra meg jobbtilbudet om de ikke hadde sagt det var greit.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 Hvis du ikke har stilt spessielle krav til når du skal ha ferie kan du ikke kreve annet enn at du får 3 uker sammenhengende i sommermåndene (mai-september?). Det vanlige i ditt tilfelle er å sette krav om ferieavikkling første sommer i forbindelse med ansettelsen.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Nå spør hun jo hvilke rettigheter hun har og ikke hvilke kort hun har på hånden:p Selvsagt mulig å si det ifb med at man takker ja til en jobb, men i siste instans er det altså arbeidsgiver som bestemmer. Det ser også ut til at hun allerede har sagt ja i og med at hun straks begynner i jobben.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #8 Skrevet 9. mai 2010 Det jeg også tenker. har ikke skrevet under enda, så blir nok å gi beskjed om at jeg skal ha klart svar ang dette før jeg signerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå