Gå til innhold

Mat i barnedåp. Er dette "lov"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å servere en hjemmelagd gryterett, med karbonadedeig. Er dette for "hverdagsmat-aktig"?

Vil servere den med ris, brød, hjemmelagde kryddersmør og salat med hjemmelagd dressing.

Etter middagen blir det mye kaker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er lov. Lov, godt og nok mat til alle :=)

Skrevet

Klart det er lov, men det er nokså kjedelig... Gryterett har ikke vært en selskapsrett siden 80-tallet ;-)

Skrevet

Alt er lov. Personlig syns jeg en god gryterett er bedre enn et dårlig koldtbord.

Skrevet

Jeg synes det. Føler at det er riktignok er mange som mener at det er en helt spesiell norsk norm man skal følge i barnedåp, men er av den oppfatning at slikt kan man overse og gå for det en selv ønsker.

Mitt inntrykk er at mange har koldtbord eller snitter, mens selv valgte vi begge gangene å ha catering i form av varme tapasretter. Og et par kaker etterpå.

Skrevet

Synes godt du kan servere det! Ingen som sier hva som er lov eller ikke. Kos dere med gryteretten og kakene. :-)

Skrevet

høres veldig godt ut, synes du har lov:)

eneste jeg tenkte var at du kunne jo kjørt til sverige og fått tak i en god ytre/indrefilet? er jo ikke så dyrt der og d får gryteretten opp noen hakk:):)

men for gudsskyld! jeg synes egentlig d ikke har så mye og si:):)

lykke til:)

Skrevet

En god gryte er definitivt selskapsmat (vel og merke hvis du ikke bruker toro-posene:))

Men jeg ville nok byttet ut karbonadedeigen men noe bedre kjøtt, f.eks oksebog, kyllingstrimer etc.

Skrevet

Jeg syns det er for"hverdagsmat-aktig". Selv så har jeg koldtbord i barnedåpene her. Og selvfølgelig kake til kaffe.

Skrevet

Synes det er bedre med koldtbord jeg da i sånne sammenhenger. Hvertfall når det er litt allergi og sånn hos folk. Da finner de alltid noe de liker/tåler blant all maten.

Jeg ville ikke bare hatt en gryte, ville hatt noe annet også. Noen småretter etc.

Skrevet

Tur til Sverige blir nok i dyreste laget, siden vi bor på vestlandet ;-)

vi blir 14 unger og 12 voksne, så jeg føler at det er mer "safe" å kjøre karbonadedeig.. Og så har jeg jo lagd retten med karbonadedeig tusen ganger tidligere;-)

HI

Skrevet

Vi lagde viltgryte til barnedåpen vår, og det var helt topp.

Selvfølgelig hjemmelaget med mye godt oppi. To typer kjøtt og masse annet snadder. Glad jeg har en mann som kan lage mat :)

På den måten ble det billigere, smakfullt, og for oss som er vant med koldtbord hver dag på jobb, en gledelig avveksling.

Kakebord med ulike typer kake hører jo også med, men det regner jeg med dere alt har tenkt på :)

Skrevet

Hvilke type småretter tenker du på da?

HI

Skrevet

"og for oss som er vant med koldtbord hver dag på jobb, en gledelig avveksling."

Jobber på hotell du da?

For du vet det er forskjell på koldtbord og "kantine buffet".

Det er ikke lov med gryterett på en slik dag.Det er simpelt.

Skrevet

Gjør det enkelt. Koldtbord er MYE arbeid.

Ikke simpelt med gryterett, og det kommer fra en munn som alltid lager alt fra bunn av og aldri spiser ferdigprodukter.

Skrevet

Vi spiser mye ferdigprodukter vi.

Men jeg syns det er simpelt med gryterett på en slik dag, og det har jeg lov til å si.

Det er en helt spesiel anledning,og den bør feires med skikkelig mat.Ikke det alle har til middag en gang pr uke.

20:40

Skrevet

I og med at vi aldri spiser ferdigprodukter i hverdagen så synes jeg det er fint med avveksling.

20:44

Skrevet

Jeg lager alltid alt fra bunn, derfor jeg lurte på om det var simpelt med den gryteretten, selv har jeg blitt servert lapskaus i barnedåp, uten at jeg reagerte noe videre på det.

Enig med deg at koldtbord er mye arbeid. Vi har hatt det i de andre to barnedåpene, og har stått i dagevis å lagd det,+ jeg ender alltid opp med et tonn mat for mye.

Mulig at jeg har et brett med godt pålegg, karbonader etc til de som evt ikke liker gryteretten.

HI

Skrevet

hva er galt med snitter og kaker da??

jeg syns folk her inne har voldsomme greier i barnedåp..

Skrevet

Javisst får du si hva du mener, er jo derfor jeg spurte her.:-)

Grunnen til at vi ikke vil ha koldtbord er at det tar veldig lang tid å lage, samt at vi ikke har plass til det hvis vi skal ha selskapet hjemme.

HI

Skrevet

Det er ingenting galt med det.

Kaker har vi mye av, mens snitter er så utrolig dyrt, og jeg har verken tid eller tålmodighet til å lage det selv;-)

Familien er også storspisere og vil lett kunne forsyne seg med 6- 7 snitter hver, ikke 3- 4 pr stk som cateringselskapene regner.

HI

Skrevet

Hvis jeg kunne velge mellom snitter, koldtbord, tapas, sushi eller gryterett i barnedåp ville jeg uten tvil velge gryteretten.

Snitter er kjedelig og ofte mindre godt.

Koldtbord kan være OK, men de færreste greier mer enn en eller to retter som er noe særlig.

Tapas er bare en variant av koldtbord der du sjeldent blir mett.

Sushi er poppulært hos maks 50% av gjestene.

Gryterett smaker som regel bra, gir vertskapet tid til gjestene og gir gjestene mulighet til å bli mette.

Skrevet

Gryterett eller Lapskaus er ingen festmat synes jeg hvertfall.

Svinestek( eller annen middag) ,koldtbord eller smørbrød passer fint i slike anledninger..

Skrevet

Enig med deg i det:-)

HI

Skrevet

Det er da ikke maten som er hovedfokus denne dagen? Jeg syns "menyen" høres kjempeålreit ut jeg! Hjemmelaget gryterett er godt!

Vi hadde faktisk ertesuppe i bryllupet vårt ;-) det var riktignok ikke en tradisjonell bryllupsfest, men jeg har generelt stor tro på å gjøre ting så enkelt som mulig.. Det er jo selve handlingen denne dagen som er det viktigste!!

Server gryterett og gjør stas på dåpsbarrnet!

Lykke til .-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...