Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 En kompis av meg har nylig fått en liten sønn.. Han og moren til barnet gikk fra hverandre før barnet ble født. Her var det mor som valgte å gå fordi hun ikke lenger var forelsket i barnefar.. Nå er gutten rukket å bli nesten en mnd, og bf har fått sett gutten sin 2-3 ganger.. (det inkl. fødeavdelingen).. Moren sa at bf skulle få bli med på fødselen, men i stedet sendte hun en sms 12 timer etter at gutten var ute.. Hun tar sjeldent tlf når bf ringer, og hun reiser bort og bryter avtaler der hun har lovet at bf skal få komme på besøk.. Moren til barnet har med andre ord vært svært lite imøtekommende når det kommer til fars samvær med sønnen.. I tillegg har hun sendt ham et brev der det står at hun har foreldreretten og derfor bestemmer hun hvor ofte og når far skal få se barnet sitt.. Dette er veldig tungt for far, som helst ville vært sammen med både mor og barn hver eneste dag... Så derfor lurer jeg på... Kan hun bestemme alt over samværet når barnet er så lite? Har far ingen rettigheter her? Det er jo like mye hans barn som hennes.. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 I teorien tilhører barnet like mye dem begge, men i praksis er det nok mor som bestemmer det første året. Hvem som brøt forholdet har ingenting å si for samværsfordeling etc. Det er lite annet han kan gjøre enn å være tålmodig og la mor vite at han ønsker å være sammen med barnet så mye som mulig, og at han gjerne avlaster henne når hun vil. Men han bør kanskje ikke være alt for påtrengende slik situasjonen er, han har alt å tape på at hun slår seg fullstendig vrang. Når barnet blir eldre kan han stille mer "krav" om samvær.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Far må faktisk ta iniativ og kreve samvær med barnet. Han får gå til advokat og de får ta en mekling med fast oppsett på hvor ofte og hvor lenge samvær med far skal være. Dette må selvfølgelig tilpasses mor sitt liv da hun må være med på samvær så lenge barnet er så lite.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Far har på sett og vis ingen rettigheter, men barnet har rett til samvær med begge foreldrene. Han bør kontakte familievernkontoret og be om at de får time til mekling. Der kan de lage en avtale om samvær. Han vil neppe få mye samvær nå til å begynne med - ingen overnattinger på nokså lenge, vil jeg tro. Jeg var i motsatt situasjon, min mann gikk da barnet var 3 mnd. Lenge hadde han og datteren samvær i noen timer, etter hvert som hun begynte å spise vanlig mat ble de timene flere og flere. Da hun var et år begynte vi med én overnatting, da hun var 15 mnd ble det to overnattinger, da hun var 2 år var hun hos faren i en uke på sommeren, etter dette har vi hatt 40-60. Det vanligste er altså en opptrapping av samværet etter hvert som barnet blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 "Samboere (far) har ikke automatisk delt foreldreansvar, dette må meldes inn til Folkeregisteret. Hvis far ikke bor sammen med mor ved fødselen har han ikke foreldreansvar. Han kan få foreldreansvar etter avtale med mor, eller han kan gå rettens vei hvis mor nekter." Kilde:http://www.opoien.no/privat/tjenester/familierett/samlivsbrudd-og-foreldreansvar Dessverre.. Han bør sjekke ut; Lov om barn og foreldre,barnelova.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå