Gå til innhold

Norsk trafikk og slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg cruiser min svarte bil nedover en vei der vikeplikt mot høyre praktiseres, jeg nærmer meg et kryss og mot venstre kommer det en sykkelgjeng. De skal vel da egentlig stoppe for meg, sant?

Eller er liksom ikke syklister pliktet til å følge trafikkreglene?

Hva om jeg meier dem ned alle som en, fordi de ikke stoppa, er det da min feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syklister er vanskelige, men de er mykere enn biler, så bare gi dem vikeplikt i alle tilfeller. Samme hvor de er og hvor de skal... du får skylda fordi du kjører bil...

Skrevet

Så de trenger ikke forholde seg til reglene, med andre ord.

Det er i mine øyne grunn nok til å spore dem opp og oppsøke dem en dag de ikke befinner seg på sykkel og jeg ikke befinner meg i bilen, og ta en liten alvorsprat med dem.

Skrevet

Jeg for min del ville ha meid dem ned. Er pisslei alle de idiotene som dukker opp som paddehatter med en gang snøen så vidt har begynt å smelte....

Skrevet

Fint at folk sykler, men jeg tror ikke så mange egentlig er klar over hvilke regler syklister skal følge.

Skrevet

Men hvilke regler skal de egentlig følge? Vanlige trafikkregler vel? Dvs. vikeplikt, rødt lys, forgjengeroverganger osv.? For de gjør jo FAEN ikke det!

Skrevet

Ja, jeg tror det går på generelle trafikkregler ja. Og så skal de gå av sykkelen og få over fotgjengerfeltet, man har ikke stoppeplikt for dem om de stopper. Men blir jo feil uansett, du kan ikke bare kjøre på dem heller.

Mange vet heller ikke at de kan miste lappen om de blir tatt av politi i fylla på sykkel.

Skrevet

En syklende i veibanen, er som kjørende å regne. Problemet er at det er mange syklende barn, som ikke kan trafikkreglene som en voksen med førerkort.

Jeg hopper alltid av sykkelen hvis jeg skal krysse en fotgjengerovergang. Ellers sykler jeg litt sånn på kryss og tvers med livet som innsats til tider. Det virker nemlig som om de som lager sykkestier ikke forstår at det er temmelig irriterende å måtte krysse veien annenhvert kvartal pga. "liten bit av sykkelvei her, som vi enkelt å greit flytter over på andre siden lenger oppi gata en liten bit til, før vi etter 100 meter flytter den tilbake til andre siden"

Her i byen klager bilistene på at de må stå en time i kø med bilen, på en strekning jeg bruker 15 min på sykkel. Likevel. Sykler forbi dem der de står å stamper i kø hele tiden. De foretrekker bil. Er det det man kaller selvpining?

Skrevet

Vikeplikt og rødt lys og sånt skal de følge ja. Politiet står en sjelden gang og bøtelegger syklister som sykler på rødt.

Apropos syklister, mr. Gunda! han kjører jo lastebil, og han stod helt stille og ventet på å få plass på en varelevering, nedover bakken kom en syklist i stooor fart og smeller rett inn i skapet på lastebilen. Sykkelen ble vrak og syklisten ble sint som en lemen, for han mente at lastebilen måtte passe seg.

*kremt* Han burde kanskje lære seg å se seg litt for, en lastebil som står helt stille er ganske vanskelig å ikke få øye på.

Tror for øvrig det hadde vært utrolig festlig å se på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...