GreitÅVæreAnonym Skrevet 9. mai 2010 #1 Del Skrevet 9. mai 2010 Vi dro til legen igjen i går kveld ( for andre gang) fordi jeg var sikker på at poden hadde skarlagensfeber. Han hadde/HAR jo alle symptomene som er typisk for dette. Prøvene hos legen var negativ. Crp på 13. Og visstok ikke streptokokker i hals. Jeg klarer allikevel ikke slå meg til ro med dette. Når de skulle ta blodprøve (stikk i fingeren), klarte de ikke fylle det lille røret med blod opp til den hvite streken på 2 forsøk, så jeg føler at prøven ikke ble tatt "ordentlig" Dere som svarte meg på tråden i går, som hadde hatt barn med påvist skarlagensfeber (eller andre med erfaring); kan dere være snill å beskrive sykdomsforløpet og utslettet nærmere for meg. Hvor oppsto utslettet, hvordan så de ut? Fløt de sammen eller var de atskilt og hvor store var de? Hvor lenge varte utslettet? Hvordan så det ut i håndflaten og under fotblad. Var det tydelig utslett der også, eller mer sammenhengende/flammete? Hvordan var tungen de første dagene? Ble det "bringebær" tunge med en gang? Var utslettet værst på baken, eller var det jevnt fordelt på resten av kroppen? Blir veldig, veldig glad hvis noen vil svare meg på disse spørsmålene:-) Vurderer seriøst en second opinion hos en annen lege i morgen....... Mulig jeg er hysterisk og burde stole på legene, men det gjør jeg ikke. Har sett så mange tilfeller av slett jobb....dessverre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugl@ Skrevet 9. mai 2010 #2 Del Skrevet 9. mai 2010 Er mange år sia. Men det starta med høy feber som ikke varte mer enn et par dager, utslettet var mest på flankene og særlig innsiden av armer og lår/legger. Tunga var litt mer rødprikkete enn normalt i samme tid som utslettet oppsto. Var små prikket og litt nuppete. Crp var heller ikke så høy, under 50 i hvertfall. Husker ikke om det ble tatt prøver av hals, men legen konkluderte med at det var skarlagensfeber og skrev ut penicillin eller noe i den duren, er så lenge sia at jeg ikke husker helt nøyaktig hva han skrev ut, men var noe sånt. Fikk også beskjed om å vente 3 dager før vi kunne i barnehagen igjen pga smittefare. Skallet av etter noen uker på håndflater og fotsåler, samt i skrittet. Var rødflammet sammenflytende utslett der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141831761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
auro Skrevet 9. mai 2010 #3 Del Skrevet 9. mai 2010 Om de ikke klarte å ta nok blod ville du ikke ha fått noe prøvesvar. Trenger ikke fylle til "streken". For en enkelt analyse trengs det ikke mange dråper. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141832190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draculababy Skrevet 9. mai 2010 #4 Del Skrevet 9. mai 2010 Hei. Jeg hadde selv skarlagensfeber for et par år siden. Først fikk jeg det en gang og fikk pencilin. Men da kuren var ferdig gikk det 14 dager så fikk jeg det igjen. Første kuren var tydeligvis ikke sterk nok eller lang nok. Andre gangen gikk jeg til legen første dagen for jeg skjønte jo med en gang at det var skarlagensfeberen som var komt tilbake. Men legen bare lo av meg og sa at nei her var det ikke noe å se i halsen og sendte meg hjem uten medisin. Var i halsen jeg merket det først, som en kraftig halsbetennesle som gjorde at jeg spydde. Men noen timer etter at jeg kom hjem var jeg full av utslett og gikk til legen igjen neste dag, tilfeldigvis samme lege som hadde legevakt, og da måtte han jo bare innrømme at jeg hadde helt rett, var en ny runde med skarlagensfeber jeg hadde fått. Forklaringen hans var at nå var den utviklet seg såpass langt at han kunne se det i halsen min og det kunne han ikke dagen før. Husker ikke helt med utslettet, men det var en god del på brystkassa og magen. Fjeset var helt rødflammete, som om jeg skulle ha blitt veldig solbrent. Og som sagt vondt i halsen. Tungen ble vel bringebærtunge etter en stund, ikke med en gang tror jeg. Ang. håndflater og fotblad så trodde jeg at de skulle være fri for utslett, men mulig jeg husker feil altså. Ikke gi deg hvis du tror at det er det barnet ditt har fått, er tydeligvis ikke så lett å finne ut av det med en gang en blir syk. God bedring! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141832208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GreitÅVæreAnonym Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mai 2010 Nei, det er nettopp det. Prøven ble ikke ferdig før vi dro derifra. Sykepleieren sto med strep A-testen i hånda lenge etter at prøven ble satt på, og sa til legen at denne er ikke helt ferdig enda..(det skyltes sikkert at hun ikke hadde fått med nok blod). I det øyeblikket var den negativ, og legen kikket på crp og konkluderte med at det ikke var streptokokker. Mulig at den prøven var god nok, men det er ikke noe god følelse og dra fra legen og føle seg usikker på om prøveresultatet faktisk er korrekt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141832248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
GreitÅVæreAnonym Skrevet 9. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 9. mai 2010 Tusen takk for gode svar allesammen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141832252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vinterbrud Skrevet 9. mai 2010 #7 Del Skrevet 9. mai 2010 Er tunga til barnet ditt bringebærrød? Jenta mi har hatt skarlagensfeber,og hos henne begynte det med at tunga først ble helt hvit. Hos legevakten fikk vi konstatert skarlagensfeber,og hun fikk medisin. Senere ble tunga hennes rød og prikkete som et bringebær.Hun hadde også høy feber,og veldig vondt i halsen. Før vi begynte på medisin,var hun ganske syk.Angående utslett så husker jeg ikke så godt. Men utslett kan jo også skyldes vannkopper.Skarlagensfeber er en sykdom med vondt i halsen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141831720-jeg-la-ut-en-tr%C3%A5d-i-g%C3%A5r-anng-utslett-og-feber-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-noen-tips-her-inne-fikk-jeg-mistanke-om-skarlagensfeber/#findComment-141832461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå