Trollmor2 Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Lurer på om det er noen flere her inne som har fått diabetes? Har akkurat fått vite at jeg har det og er ganske engstelig. Blodsukkeret varierer ganske mye og jeg er redd for følgene . Noen som har hatt dette og ting har godt bra?
*Krokosnillen* Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Jeg har også nettopp fått konstatert svangerskapsdiabetes. Jeg er heldig at blodsukkeret ikke varierer så mye. Sluttet tvert med søte ting, da jeg fikk diagnosen, og har allerede gått ned 3 kg (på 14 dager). Har ei venninne som hadde det tidligere, hun måtte ha insulin. Hun fikk ei flott jente rundt termin.
KaWi Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Jg fikk det i forrige svangerskap, men klarte å kostholdsregulere det. Bare styr unna sukker, noe som er lettere sagt enn gjordt... Regner med at du vil bli innkalt til ernæringsekspert, og så blir du nøye fulgt opp av enten lege eller sykehus. Jeg ble fulgt opp på Bærum sykehus, med jordmorkontroll 1 gang i uken, og vekstestimering hver 3 uke. Fikk en flott gutt, på 4220 gr. og 52 cm lang. Så jeg hadde ikke vært superengstelig, men vær glad for at det ble oppdaget. Du vil nok bli godt passet på i gjennom svangerskapet, og hvis du blir gravid igjen, er det ikke sikkert at du får svangerskapsdiabetes igjen. Jeg har ikke fått det denne gangen. =) Lykke til!
Røde Sonja Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Jeg fikk sv.diabetes i mitt første sv.skap. Kostregulerte det. ( fikk møte dietetiker som hjalp til å øke min forståelse for håndtering av sykdommen ) Fødte en helt, alldeles normal og fin gutt til termin. 3600 g. Etter sv.skapet skulle jeg egentlig til ny glukosebelastning, for å sjekke at kroppen var tilbake til det normale. Denne testen møtte jeg aldri opp til. ( fordi jeg ikke orket tanken på å drikke det sølet en gang til ) Tabbe! Jeg er nemlig en av de heldige som fikk beholde diabetesen etter svangerskapet. Type 1. Dette kan skje, men er sjelden. Poenget mitt med å fortelle dette er: - dette går HELT fint. Det er en fare for at fosteret KAN bli stort, men dette vil bli nøye fulgt opp med flere UL av deg og bebissen.Og dersom de syntes bebissen er blitt stor, så får du tilbud om å få satt igang fødsel. - Møt opp, og TA den testen etter sv,skap. Bare for å være sikker på at alt er i orden med den lykkelige mammaen. Lykke til med svangerskapet og fødsel Trollmor2010. Dette går superfint!
Trollmor2 Skrevet 13. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. mai 2010 Heisan. Takk for hyggelige svar. Føler meg roligere nå takket være dere ) Blir fulgt opp av sykehuset og er i trygge hender. Nå skal jeg bare nyte resten av svangerskapet og kose meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå